Transparante zorgmarkt
Hoeveel betaalt een ziekenhuis voor een elektronisch patiëntendossier? Die simpele vraag leverde mij een interessant telefoongesprek op met een leverancier van zo’n EPD. Van diverse bronnen uit de markt had ik een bedrag vernomen van ettelijke miljoenen, dus belde ik het bedrijf in kwestie. Wat ik te horen kreeg, verbaasde me. In plaats van het antwoord te krijgen dat de genoemde prijsindicatie wel of niet klopte, kreeg ik een omstandig verhaal over “moeilijk, zo veel factoren, bla bla bla.”
Ik gooide het over een andere boeg en stelde mijn gesprekspartner voor een verantwoorde inschatting te maken, waarbij ik hem beloofde dat ik niet zou kijken op een paar miljoen meer of minder. Het antwoord werd deze keer iets anders geformuleerd, maar kwam in grote lijnen gewoon weer neer op “moeilijk, zo veel factoren, bla bla bla”. Ik schoot in de lach, mijn gesprekspartner ook, en het werd een buitengewoon gezellig gesprek. Maar een antwoord kreeg ik niet.
Na pakweg een kwartier vriendelijk langs elkaar heen te praten, besloot ik het nog één keer te proberen. Ik zei: “Stel je even voor dat ik ziekenhuisbestuurder ben. Ik wil een EPD en ik heb primair interesse in jouw bedrijf. Je bent dus al half binnen. Maar je mag alleen op gesprek komen als je me eerst een richtprijs noemt”. Maar nee, dat ging echt niet, want u raadt het al: “moeilijk, zo veel factoren, bla bla bla”.
Heerlijk, die transparantie van de zakelijke markt in de zorg.
8 reacties
Tja… bel es een aannemer, en vraag ‘wat kost dat nou, zo’n huis?’
patient2punt0
23 december 2013 / 09:39Die vraagt dan door welke wensen ik heb of wat mijn bestedingsruimte is. Ik denk dat dit ook het uitgangspunt van de bestuurder moet zijn: “Dit kan ik uitgeven en welke functionaliteiten zijn daarvoor mogelijk?”
Frank van Wijck
23 december 2013 / 10:03Die bestedingsruimte zal zeker opgaan en wat je ervoor krijgt zal op een huis lijken, afhankelijk van hoe het contract eruit is komen te zien en waar de mogelijkheden liggen voor de aannemer om er wat van te maken, maar wat het kost weet je nog altijd niet.
En bedenk wat een huis is en hoeveel verschillende huizen er zijn en wat de fantasie, innovatieve kracht, van de aannemer wel niet vermag. Een huis kan dan heel verrassend uitpakken.
Zo werkt dat in een markt.
Gaat FvW zijn kostprijs vrijgeven van zijn stukjes? En wat zijn marge erop is?
Inderdaad, zo gaat dat in de markt. Gereguleerd of niet.
En de NZa vindt dat prima als het verzekeraars betreft; is immers concurrentie gevoelige informatie. Maar als het zorgaanbieders betreft? Inkoopprijzen en verkoopprijzen moeten dan opeens wel open en bloot op straat komen te liggen.
En tot slot is het niet erg doelmatige als iedere zorgbestuurder het wiel weer moet uitvinden: wat kan ik uitgeven en welke functionaliteiten zijn daarvoor mogelijk? Vervolg vraag is dan toch wel of mijn EPD wel voldoet aan de landelijke normen en eisen en of een koppeling mogelijk is; lokaal, regionaal en landelijk?
Enige EPD wat werkt in de wereld is dat van Kaiser Permanente; 1 norm, 1 platform en dat voor 8.3 miljoen verzekerden en alle medewerkers van KP. En ook KP heeft eerst leergeld moeten betalen voor falende ICT bedrijven en eigen naïviteit.
Doe mij maar een EPD, 2 friet en 4 rietjes?
anh jansen
23 december 2013 / 12:18Ooit wel es een bouwproject meegemaakt? Als er initieel al over een prijs gesproken wordt, blijkt die heus achteraf maar een vage relatie te hebben met wat het je uiteindelijk echt kost, dat huis. Zeker als je woonkosten, onderhoud en andere periodieke lasten meerekent.
Ook een EPD trek je niet zomaar van de plank.
patient2punt0
23 december 2013 / 17:51Dat je een EPD niet zomaar van de plank trekt is me duidelijk. Maar dat je het als zorgaanbieder vooraf even over minimaal een richtprijs wilt hebben, lijkt mij niet meer dan logisch. Het punt is dat zorgaanbieders te vaak niet weten welke vragen ze moeten stellen of welke functionaliteiten ze precies nodig hebben.
Frank van Wijck
23 december 2013 / 22:46Waar kom je, Frank, nu met die “wijsheid” vandaan: “Het punt is dat zorgaanbieders te vaak niet weten welke vragen ze moeten stellen of welke functionaliteiten ze precies nodig hebben.
Tja…
G Mitrasing
23 december 2013 / 22:54Die wijsheid komt uit gesprekken met zorgaanbieders die dit eerlijk toegeven Glenn.
Frank van Wijck
24 december 2013 / 09:36selectieve wijsheid… zorgverleners nemen meestal ruim hun tijd om zich enige kennis te maken, ervaringen van anderen te checken voordat ze beslissen. Daar is niks mis mee…
G K Mitrasing
24 december 2013 / 11:00