Transparante zorgmarkt

Hoeveel betaalt een ziekenhuis voor een elektronisch patiëntendossier? Die simpele vraag leverde mij een interessant telefoongesprek op met een leverancier van zo’n EPD. Van diverse bronnen uit de markt had ik een bedrag vernomen van ettelijke miljoenen, dus belde ik het bedrijf in kwestie. Wat ik te horen kreeg, verbaasde me. In plaats van het antwoord te krijgen dat de genoemde prijsindicatie wel of niet klopte, kreeg ik een omstandig verhaal over “moeilijk, zo veel factoren, bla bla bla.”

Ik gooide het over een andere boeg en stelde mijn gesprekspartner voor een verantwoorde inschatting te maken, waarbij ik hem beloofde dat ik niet zou kijken op een paar miljoen meer of minder. Het antwoord werd deze keer iets anders geformuleerd, maar kwam in grote lijnen gewoon weer neer op “moeilijk, zo veel factoren, bla bla bla”. Ik schoot in de lach, mijn gesprekspartner ook, en het werd een buitengewoon gezellig gesprek. Maar een antwoord kreeg ik niet.

Na pakweg een kwartier vriendelijk langs elkaar heen te praten, besloot ik het nog één keer te proberen. Ik zei: “Stel je even voor dat ik ziekenhuisbestuurder ben. Ik wil een EPD en ik heb primair interesse in jouw bedrijf. Je bent dus al half binnen. Maar je mag alleen op gesprek komen als je me eerst een richtprijs noemt”. Maar nee, dat ging echt niet, want u raadt het al: “moeilijk, zo veel factoren, bla bla bla”.

Heerlijk, die transparantie van de zakelijke markt in de zorg.

Delen