Uitlaatklep – Natuurfotografie

In ‘Uitlaatklep’ vertellen collega’s op welke manier zij even stoom afblazen en loskomen van de hectiek van de dag. In deze aflevering: kinderfysiotherapeut Esther Zandbergen uit het Brabantse Bavel. 

Tekst: Martijn Reinink | Beeld: De Beeldredaktie/Joyce van Belkom

Wandelschoenen en fotocamera liggen altijd in de auto. Als ze pauze heeft, rijdt Esther Zandbergen (56) soms even naar het natuurgebied, op vijf minuten van de praktijk. Daar struint ze rond en maakt ze foto’s. “Dan ben ik alleen maar bezig met: wat zie ik, wat gebeurt er, wat wil ik in beeld brengen, en hoe? Daardoor kom ik mentaal en emotioneel even in een andere modus.” Deze natuurbezoeken wisselt ze af met een dagje Amsterdam of Antwerpen. Straatfotografie is namelijk haar andere passie.

“Ik hou van het spontane, van onverwachte situaties. Het contrast wanneer iemand langs een muurschildering loopt. De conducteur die bij de tram een lolletje maakt met een passagier, waardoor een bijzondere compositie ontstaat. Het licht dat prachtig door een doorgang valt.” (zie: 500px.com/emzandbergen)

Fysiotherapeut Esther Zandbergen ‘Mentaal en emotioneel even in een andere modus’

Al in haar tienerjaren raakt Zandbergen in de ban van fotografie. “Mijn vader had een spiegelreflexcamera. Ik spaarde voor een rolletje. Als ik genoeg geld had, nam ik zijn camera mee de natuur in.” De professionele digitale camera die zij nu gebruikt, heeft wel wat weg van een camera uit het analoge tijdperk. “Het is een bijzonder type, niet meer te koop. Gekscherend noem ik hem mijn ‘big black friend’. Op moeilijke momenten geeft hij mij nieuwe inzichten en inspiratie.”

Op zulke momenten maakt de kinderfysiotherapeut haar mooiste foto’s. Dat hoort ze op de fotoclub, waar ze sinds een paar jaar lid van is. “Op kunstzinnig gebied kun je dan blijkbaar nog een laagje dieper.” Door de jaren heen heeft ze zich dankzij de fotoclub en online cursussen verder ontwikkeld als fotograaf. “De fotoclub is ook belangrijk geweest om achter mijn eigen werk te kunnen staan.” In dat werk wil ze zich in de toekomst richten op fine art, op kunstfotografie. “Dat kan in opdracht, maar ik wil van fotografie nu niet mijn hoofdberoep maken. Dan komt er druk op te staan en dat is nou net wat ik niet wil. Ik ben een ‘mindfull fotograaf’.”