Uniform tarief
Traditioneel is de kleine zorgverzekeraar DSW altijd de eerste die de media zoekt als de derde dinsdag van september nadert. Dit jaar is Chris Oomen er erg vroeg bij door te reageren op het bericht uit de Hoeksche Waard. Hier betalen patiënten acht keer zo veel voor recepten die ze in de dienstapotheek ophalen als in bijvoorbeeld Rotterdam.
Oomen stelt zich op het standpunt dat de prijzen van geneesmiddelen buiten kantooruren overal in het land even hoog zouden moeten zijn. Hij vertelt er alleen niet bij hoe hij dit zou willen bewerkstelligen. En in antwoord op de vraag of hij hierover in contact gaat treden met de andere zorgverzekeraars, zegt hij slechts: “Ik heb het nu aan de orde gesteld en mijn collega’s volgen mij goed.” De toon is gezet, we kunnen concluderen dat de strijd om de gunst van de verzekerde weer begonnen is.
Ondertussen stelt ook apothekersorganisatie KNMP zich op het standpunt dat patiënten in dunbevolkte gebieden niet méér geld kwijt mogen zijn bij bezoek aan een dienstapotheek dan patiënten in de grote steden. De KNMP wil hierover graag in gesprek met de minister. Patiëntenplatform Kop van Noord-Holland laat nu al weten hier blij mee te zijn. Toch is de komst van een uniform tarief natuurlijk nog lang niet geregeld als de minister de KNMP ontvangt voor een gesprek. Daarvoor zal eerst een verrekeningssysteem moeten worden ontwikkeld tussen de apotheken in alle regio’s van ons land. Dat gaat nog wel even duren.
6 reacties
Kunnen we ons nog herinneren dat de apotheekhoudende huisarts hier een nuttige rol speelde?
Ja, ik weet ook wel dat daar ook wel iets op aan te merken was, maar toch. Voor de patient was het vaak een uitkomst. Dan praten we nog niet eens over het kostenaspect.
Jan Taco teGussinklo
26 augustus 2015 / 09:04Je hebt beslist een punt Jan Taco. De apotheekhoudend huisarts is al vele malen doodverklaard, maar bestaat gelukkig nog steeds. En voor de oplossing van dit probleem zou die inderdaad van betekenis kunnen zijn.
Frank van Wijck
26 augustus 2015 / 09:11De heren zijn vergeten dat sinds 2014 de prijzen, prestaties en tarieven in de extramurale farmacie vrij zijn gegeven en daarmee concurrerend. Een verevening tussen de prijzen van de verschillende ANZ apotheken zit er dan ook niet in; de ACM staat al op de stoep! Delen van bedrijfsgevoelige informatie in een concurrerende markt is niet toegestaan. Met de introductie van de marktwerking is immers ook de Mededinging toegetreden in de zorg; een gevolg van de keuze voor dit systeemmodel.
Probleem is er altijd al geweest. Voor de tijd van de vrije prijzen en tarieven werden de kosten van de ANZ verdeeld onder de deelnemende apotheken. Het doosjesschuiftarief en het simpelweg doosjesschuiven. Een lumpsum vergoeding heeft zo zijn voordelen. En daar wil de Minister absoluut niet naar terug. Prestatie bekostiging op zijn Nederland moet het blijven! Budgettair neutraal.
De verschillen in kosten komen naar buiten door de doorgevoerde gereguleerde marktwerking. Transparantie in kosten en baten. Dan moet je niet verbaast zijn dat de kosten in een gebied met minder consumptie hoger zijn dan in gebieden met hoge consumptie. Zo werkt de gewenste markt toch?
De KNMP moet dit probleem in het geheel niet oplossen door de prijzen gelijk te trekken. Daarmee ondermijnt zij de marktwerking en concurrentie in de zorg en zorgt zij voor verhoging van prijzen en daling van kwaliteit. De KNMP wil terug naar het aloude Kartelland.
Wat de KNMP moet voorstellen is invoering van een algemeen Remgeld naar Belgisch (en andere landen met gezond verstand) Model; bij afname van een zorgproduct per direct vooraf betalen van een percentage van de waarde van dat product! Eventueel gemaximeerd tot x euro per afname. Een DBC Open hart operatie is wat anders dan een pakje Ibuprofen 600mg.
De zorgconsument ziet dan wat alles kost en dat zorg niet gratis is en het verschil in behandeling tussen extramurale farmacie en ieder andere vorm van zorg is verdwenen. De discussie is zo van tafel en wordt verlegd naar andermans tafel.
Het is niet de AAP van de KNMP.
De KNMP moet eens leren schaken. En neem eens een witte langharige Kat als huisdier in plaats van steeds andermans AAP op de schouder te willen nemen; wijzig dan direct de naam KNMP in die van Spectre en een echt spel kan beginnen.
Leon Tinke als Dr No.
En wat zien de heren over het hoofd met de apotheekhoudende huisarts als vervanger van de ANZ apotheek in gebieden met minder zorgconsumptie? Voor hoeveel patiënten werkt die arts nu? Hoe vaak wordt hij/zij geroepen in de ANZ uren? En hoe zal dat zijn als zijn verzorgingsgebied wordt vergroot naar 100.000 patiënten in een straal van 50km? Wie is er dan overdag te vermoeid om nog fatsoenlijke kwaliteit te kunnen leveren? Of speelt dat niet bij een apotheekhoudende huisarts?
En welke prijs gaat die apotheekhoudende huisarts berekenen? ook allemaal dezelfde prijs? De discussie blijft gelijk met een probleem erbij. Gaat dus niet werken.
De KNMP als “Spectre’. Leon Tinke als Dr No!
anh jansen
26 augustus 2015 / 13:35Het is evident dat het in de lucht houden van een voorziening voor een relatief klein aantal patiënten per patiënt meer kost dan voor een groot aantal patiënten. De huidige problematiek die wordt ervaren is dat patiënten de kosten te hoog vinden en daarom niet naar de dienstapotheek gaan, bijvoorbeeld door even door de pijn heen te bijten, het in de tussentijd op te lossen met paracetamol en te wachten tot de reguliere apotheek open is. Gevolg, nog minder patiënten, nog hogere kosten.
Dat de kosten voor het in stand houden van voorzieningen in dunbevolkte gebieden per hoofd van de bevolking hoger zijn dan in dichtbevolkte gebieden is een gegeven. Op zich hoeft dit geen probleem te zijn, dit zijn immers zaken die via de zorgverzekeraar over een grote groep uitgesmeerd kunnen worden. Het probleem dat thans ervaren wordt is dat deze hoge kosten 1 op 1 doorberekend worden aan de patiënt in het eigen risico. Daar wordt de pijn gevoeld.
Als er zo naar het probleem gekeken wordt, is dit ook vrij eenvoudig op te lossen. Haal de ANZ-opslag (de extra vergoeding die een dienstapotheek krijgt voor de dienstverlening buiten de openingstijden van de reguliere apotheek) uit het eigen risico, dan maakt het voor de verzekerde niet meer uit of hij / zij in een dicht- of dunbevolkt gebied zit. De resterende componenten (kosten geneesmiddel en terhandstelling) zijn bij een dienstapotheek niet wezenlijk anders dan bij de reguliere apotheek.
Grote verschillen wat betreft de kosten voor het in stand houden van een dienstapotheek tussen dichtbevolkte en dunbevolkte gebieden zullen blijven, dat is nu eenmaal onvermijdelijk, maar door het uit het eigen risico te halen wordt de verzekerde daar niet mee belast en wordt voorkomen dat noodzakelijke zorg wordt gemeden.
K. van Berloo
26 augustus 2015 / 14:08Waar is Oddjob wanneer je hem nodig hebt?
Het is niet de AAP van de farmacie! We moeten dit door anderen geschapen probleem niet willen oplossen!
Wat is er tegen om het eigen risico om te bouwen in een remgeld systeem zoals in ieder ander land wordt gehanteerd? Gewoon te betalen bij iedere afname van een zorgproduct? Dan heb je niets te maken met de huidige problematiek van wie als eerste de factuur indient bij de verzekeraar is de pineut, niets te maken met totale kosten van het product, remgeld is immers een percentage en is gemaximeerd per afname, en je hebt niets meer te maken met allerlei verrekeningen met toeslagen e.d.
De financiering van Dienstapotheken is sinds 2 jaar gewijzigd. Er is geen aparte vergoeding voor de ANZ diensten. Het is een totaal bedrag voor het verrichten van de ANZ dienst zoals beschreven in de NZa beleidsregel en wordt selectief gecontracteerd door de verzekeraars. Waarbij de Dominante verzekeraar per regio de dienst uitmaakt. De anderen volgen.
De betreffende dienstapotheek moet met de billen bloot; 100% transparantie in kosten en baten.
Wat is dan de zin van een apart tarief voor de aflevering van een wmg regel en het uit het eigen risico houden van de rest?
Welk tarief moet de verzekeraar dan rekenen voor de standaard prestatie? Het gemiddelde van alle wmg regel vergoedingen?
Sinds 2014 is de regelvergoeding voor de zorg vrijgegeven. Zo ook de vergoeding voor de materiaalkosten. Iedere verzekeraar heeft zijn eigen prijzen en tarieven voor de standaard prestatie.
Voorstel van Van Berloo zou neerkomen op een gezamenlijke afspraak tussen de concurrerende verzekeraars over elkaars standaardtarieven voor wmg, de zorg, en de materiaalkosten.
Wat zou de ACM daar nu van zeggen?
Duurzaamste oplossing is natuurlijk op zoek te gaan naar een alternatief voor dit huidige systeemmodel. Ook al zeggen de geleerden van de Erasmus Universiteit dat er geen alternatief is.
27 andere EU landen hebben een alternatief model. Nederland heeft als enige een privaat model. En dan durven zeggen dat er geen alternatief model is? EU Wet en Regelgeving is nota bene geschreven voor het EU alternatieve model.
Het is wonderlijk dat de Erasmus Geleerden blijven volharden in hun standpunt. Het is alsof in Nederland de inquisitie nog immer aan de macht is: ‘allo, allo’, listen carefully galileo Galileï. We tell you this once and for all times: the earth is flat like a pancake with a Dutch Poffertje above it. Do believe this! There is no alternative!
Met zo’n pannenkoek en poffertjes model is het verstandig te pleiten voor invoering van algemeen Remgeld bij iedere zorgafname! Vooraf te betalen. Pinnen mag.
De KNMP zal zich assertiever moeten opstellen. 1,4 miljard euro is al weggegeven. Zonder wisselgeld te mogen ontvangen. En waar 1,4 miljard is gehaald, is er meer te halen.
Wat gaat Dr No doen?
anh jansen
26 augustus 2015 / 17:24Mijn voorstel komt er op neer dat er in de verhouding zorgverzekeraar-dienstapotheek geen grote wijzigingen worden doorgevoerd, maar dat de ‘extra’ kosten van de zorg in de diensturen niet ten laste van het eigen risico komen. Of hiervoor vereist is dat het ANZ-component weer los geknipt moet worden van een eventueel afgesproken afwijkende vergoeding is de vraag. Reden om dit wel te doen is om te voorkomen dat een verzekerde goedkoper af is in de dienstsituatie dan dat hij naar de reguliere apotheek gaat, want dat zou het gevolg kunnen zijn van een ongelijke behandeling van de dienstapotheek en de gewone apotheek m.b.t. het eigen risico voor de gehele dienstverlening.
Overigens is dit laatste probleem ook gemakkelijk te ondervangen indien ingegaan de volledige dienstverlening van de apotheek buiten het eigen risico gehaald wordt. Dan wordt ook het mijden van zorg vanwege de kosten buiten de dienst voorkomen.
Maar in financieel opzicht is dat wel van een andere orde dan alleen de dienstreceptjes buiten het eigen risico houden…
K. van Berloo
26 augustus 2015 / 18:32