Vertrouwen

Brancheorganisatie Nefarma trekt een interessante conclusie uit haar recente Glazen Zaal debat: een goed functionerende zorgmarkt ontstaat pas als er vertrouwen is tussen partijen en op basis daarvan concurrentie vorm krijgt. Het is een leuke oneliner, maar als stelling is het natuurlijk onhoudbaar. Vadertje Lenin zei het al: “Vertrouwen is goed, controle is beter.” In een markt gelooft geen enkele verstandige koper zijn marktkramers op hun mooie blauwe ogen. Het gaat om een bewijs van kwaliteit, niet om een bewijs van goed gedrag

De Orde van Medisch Specialisten presenteerde gisteren de eerste Leidraad doelmatig voorschrijven. Een document waarop inhoudelijk niets af te dingen valt. Ook medisch specialisten spelen een rol in de houdbaarheid van ons zorgstelsel, zei Ordevoorzitter Frank de Grave bij de presentatie. En het is publicitair begrijpelijk dat hij de leidraad onder dit motto presenteerde, maar het is naïef te denken dat dit de werkelijke reden is voor de totstandkoming van dit document. De presentatie ervan aan VWS is eerder te interpreteren als een charmeoffensief van de medisch specialisten, maar ook als een bewijs dat zij weten hoe de hazen lopen

Zorgverzekeraars zijn al enige jaren bezig in de eerste lijn doelmatig voorschrijven van geneesmiddelen af te dwingen. En het ligt voor de hand dat ze dit ook in de tweede lijn zullen gaan doen. Van de gevolgen in de eerste lijn hebben de medisch specialisten geleerd dat je die interventie door de zorgverzekeraars maar beter voor kunt blijven.

De leidraad is dus niet primair een bewijs van goed gedrag. Het is vooral een bewijs dat de medisch specialisten inzien dat zorgverzekeraars hen liever controleren dan vertrouwen.

Delen