Vinkjesfabriek

Afgelopen week had ik nachtdienst. Ik voel me dan altijd minder gejaagd dan overdag, heb meer tijd voor mijn team en zelfs iets meer tijd voor de patiënt. Tijdens de dienst vertelde de anesthesiemedewerker dat je in een nieuwe versie van het EPD ergens een vinkje moet zetten om te controleren of de drie vinkjes erboven aangekruist zijn. We hebben er samen om gelachen. Maar eigenlijk is dit bloedserieus: wat heeft dit nog met kwaliteit van zorg te maken? Een collega-anesthesioloog noemde het EPD jaren geleden al gekscherend de ‘vinkjesfabriek’. Ik vraag me inderdaad af waar het menselijke aspect gebleven is.

Natuurlijk wil de patiënt zeker weten dat hij goede zorg krijgt. Maar leveren deze vinkjes een bijdrage aan goede zorg? Recent heb ik het congres Een frisse blik op kwaliteit in de GGZ bijgewoond, waar uit veel invalshoeken, en zeker vanuit die van de patiënt, bediscussieerd is wat nu eigenlijk kwaliteit van zorg is. De belangrijkste boodschap voor mij was: kwaliteit van zorg wordt grotendeels bepaald door het contact tussen de dokter en de patiënt. In de spreekkamer, in het gesprek tussen dokter en patiënt. Maar voor een goed gesprek zijn vertrouwen en tijd nodig. Tijd die we nu niet hebben omdat er in het huidige zorgsysteem geen enkele speling meer zit.

Gelukkig worden we steeds kritischer als zorgprofessional

Gelukkig worden we als zorgprofessionals steeds kritischer over wat we accepteren. Laten we vooral actief blijven signaleren en meedenken. We hebben nog steeds een hele weg te gaan om administratieve en overbodige handelingen te reduceren, en dat lukt alleen als we met elkaar hieraan blijven werken.

Als bestuurslid van VvAA en als zorgprofessional blijf ik het verminderen van regeldruk aanjagen tot er echt wat verandert en we meer tijd voor de patiënt hebben.

En niet alleen in de nachtdienst…

Delen