Volkswagen Passat

Volkswagen Passat is in het segment boven de middenklasse traditioneel een van de belangrijkste modellen. In de krimpende markt is voor deze nieuwe Passat een nog grotere rol weggelegd.

Tekst: Bart van den Acker

 

De nieuwe Passat is groter en tegelijkertijd ook lichter dan eerdere modellen. Naast de lengte nam ook de wielbasis (afstand vooras/achteras) aanmerkelijk toe. Traditioneel neemt de Variant het overgrote deel van de Passat-verkopen voor zijn rekening. Daarom is juist in dit model de enorme ruimte een belangrijk aankoopargument.

03-2015p070aPrijs vanaf €  30.590 VvAA Lease vanaf € 553,79  Bijtelling 20-25%

De bagageruimte bedraagt met de achterbank rechtop en de rolhoes uitgerold al 650 liter. Met de bank plat en de rolhoes weggenomen is dat liefst 1780 liter. Binnenin is de Passat ook heel royaal. Wel jammer dat de daklijn van de sedan zó sterk afloopt dat volwassenen diep moeten bukken om op de riante achterbank plaats te nemen. Bij de Variant zijn hoofd- en beenruimte achterin uitstekend.

Behalve in de basisversie beschikt de bestuurder over een ‘ErgoComfort’-stoel, die zó lekker zit en zo perfect op maat is af te stellen, dat ik ’m best thuis zou willen hebben.

Het dashboard is niet alleen heel functioneel, het ziet er ook prachtig uit. Het instrumentarium is grotendeels digitaal, met centraal een uitgebreide boordcomputer. Minpuntje: er is geen controlelampje voor brandende verlichting.

De rol van zakenauto is ‘m op het lijf geschreven

De flinke maatvoering en matige overzichtelijkheid maken dat ik sterk moet vertrouwen op de parkeersensoren. Maar ja, dan stáát er ook wel een auto. Vooral het front, met opvallend veel chroom, is tegelijk mooi en indrukwekkend. Daarmee is de Passat een heel representatieve zakenauto, een rol die ’m op het stalen lijf is geschreven.

Technisch is de Passat bij de tijd, maar hij loopt niet voorop als het gaat om innovaties. Systemen als waarschuwing voor auto’s in de dode hoek, automatische correctie als de rijbaan dreigt te worden verlaten of stoppen in stadsverkeer als de bestuurder niet reageert, verwacht ik anno 2015 gewoon in deze klasse.

De Passat is uiteraard met diverse motoriseringen lever-baar. Ik ben best onder de indruk van de nieuwe versie van de 1,6 liter TDI-diesel. Na een koude start is hij wat knorrig, maar eenmaal op temperatuur mooi stil en krachtig genoeg, ondanks zijn bescheiden formaat. Daarbij reed ik gemiddeld bijna 1 op 18 (de boordcomputer was nog optimistischer) en dat is voor een auto van dit formaat verrassend zuinig. Ik reed met de prima schakelende zesbak; de zeventraps DSG-automaat is een aanrader. Jammer dat de schokdemping net even te stug is op korte hobbels, anders was de Passat echt een verademing in rijcomfort.

Conclusie: de zakelijke automobilist die in het segment boven de middenklasse rondkijkt, doet zichzelf tekort als hij de nieuwe Passat niet minstens overweegt. Op dit moment vormt deze Volkswagen een zeer sterke aanbieding, maar de concurrentie is hevig.