Vraag het gewoon

Pluimen voor het Laurentius Ziekenhuis en zelfstandig behandelcentrum ViaSana: zij begrijpen hoe het werkt. Laurentius stelde eind vorig jaar 75.000 euro beschikbaar om dagelijkse ergernissen van medewerkers op te lossen. Van dit geld worden nu tien projecten uitgevoerd. En het mooie is dat bijna alle verbetervoorstellen meer bedoeld zijn om het leefgemak van de patiënten te verbeteren dan het werkgemak van de medewerkers. Dat getuigt nog eens van hart voor de zaak bij mensen die kiezen voor een carrière in de zorg.

ViaSana maakt bekend structureel inzicht te willen krijgen in alle orthopedische operaties. Het zette de website www.mijnviasanaresultaat.nl op als middel om patiënten voor, tijdens en na de operatie te volgen. Op deze manier gaat het patiëntgerelateerde uitkomsten registreren van de behandelingen die het verricht. En dat is iets waarin Nederland in internationaal perspectief nog niet echt een toppositie bekleedt, om het maar eens voorzichtig uit te drukken.

Zo simpel kan het dus zijn. Wil je de zorg verbeteren? Vraag dan aan je twee belangrijkste partners in het proces wat daarvoor nodig is: de medewerkers en de patiënten. Je bindt daarmee werknemers en cliënten aan je én je versterkt je concurrentiepositie. Initiatieven om blij van te worden, allebei.

Delen