Wederhoor
“Help, Edith Schippers blijkt toch een mens”, schrijft iemand op Twitter, naar aanleiding van het interview dat Bram Bakker met haar had voor HP De Tijd. Iemand anders schrijft: “Minister Schippers overtuigt zelfs (cursivering van mij) criticaster en psychiater Bram Bakker van haar zorgbeleid.” Weer iemand anders noemt het een “in vele opzichten” interessant interview met haar.
Andere reacties zijn beduidend minder positief. Bakker zou zich hebben laten inpakken, lezen we ook. En een collega-psychiater, Ronald Mann, schrijft zelfs: “Bram Bakker heeft zich laten rekruteren als spindoctor voor Edith of is verliefd. In beide gevallen pijnlijk.”
Het beste commentaar komt van ervaringswerker Hans van Eeken, vind ik. Dit: “Ik ben geen fan van Bram Bakker, maar hij heeft tenminste het lef om zich te laten informeren (wederhoor).” Hij heeft gelijk, partijen in de zorg staan veel vaker tegenover elkaar dan dat ze met elkaar spreken. Wie de sociale media volgt, weet dat hierbij naast Schippers zelf vooral de zorgverzekeraars het moeten ontgelden. In het interview neemt Schippers op geen enkel moment een verdedigende positie in over de rol die zij zelf speelt. Ze legt gewoon uit. Onder andere welke rol en verantwoordelijkheden de zorgverzekeraars in het huidige stelsel hebben gekregen van haar ministerie. Ook maakt ze duidelijk waarom ze de eisen aan de zorgverzekeraars heeft opgeschroefd.
Voor psychiater Esther van Fenema was die uitleg over de rol van de zorgverzekeraars blijkbaar een eyeopener. Zij liet tenminste in een tweet weten het feit dat die zo’n cruciale rol hebben gekregen weliswaar dubieus te vinden, maar voegde hier ook aan toe: “Waar blijven wij als artsen met visie?” Bakker reageerde hierop met de boodschap: zo kun je het interview ook lezen.
15 reacties
Het is een mooi en interessant interview. Dat er inhoudelijk niet veel van klopt is een andere zaak…
Dat Bakker neergezet wordt als “criticaster” van Schippers beleid is een ongefundeerde claim/kwalificatie om meer dan één reden…
G K Mitrasing
4 september 2015 / 09:57Staat er veel in dat niet klopt of veel waarmee jij persoonlijk het oneens bent?
Frank van Wijck
4 september 2015 / 10:16Is het citeren van van Eeken een sterk, steekhoudend, kloppend en juist argument?
G K Mitrasing
4 september 2015 / 11:34Jazeker. Er is te weinig wederhoor. Het is in de zorg meer praten over dan met elkaar.
Frank van Wijck
4 september 2015 / 11:57Is het aanhoren van wederhoor en deze citeren een sterk, steekhoudend, kloppend en juist argument?
G K Mitrasing
4 september 2015 / 12:28Waar wil je nou eigenlijk naar toe Glenn?
Frank van Wijck
4 september 2015 / 12:47Omdat de uitleg over de rol van zorgverzekeraars voor psychiater van Fenema een “eyeopener” was… is dan daarmee de juistheid van het verhaal vastgesteld?
Is dat een sterk, steekhoudend, kloppend en juist argument?
G K Mitrasing
4 september 2015 / 13:05Daarmee is vastgesteld dat het waardevol is om niet over elkaar te praten maar met elkaar. Dus in die zin: ja. Je kunt wat leren van met elkaar praten, ik kan het echt iedereen aanraden.
Frank van Wijck
4 september 2015 / 13:08Daarmee is nog niet het gangbare, gebruikte, haast nonchalant vanzelfsprekende discours an sich niet naar zijn claims bevraagd…
Colleges hierover zijn al vele decennia oud.
G K Mitrasing
4 september 2015 / 13:35Bram Bakker dacht ook; wat Linda kon, kan ik ook; kom maar bij mij op de sofa liggen!
Onze lagere schoolmeester, Meester de Bruijne, was zeer vasthoudend in zijn dogma: je moet niet dachten, je moet het zeker weten!
Bram Bakker in zijn laatste alinea: ‘Als ik het gebouw verlaat is het me duidelijk dat onze gezondheidszorg anders in elkaar steekt dan ik dacht, en dat het niet al te positieve beeld dat ik van Schippers had niet klopt. Ze heeft wel aandacht voor de mensen op de werkvloer, en verdedigt niet enkel de belangen van zorgverzekeraars en farmaceuten.’
Bram Bakker moet zich maar eens gaan verdiepen in het systeemmodel Zorgstelsel 2006 om zeker te weten hoe dit in elkaar steekt, inclusief de EU Wet en Regelgeving, de Mededingingseisen e.d. meer.
En daarna nog maar eens een afspraak maken met de Minister E Schippers voor een vervolg afspraak.
Nu was het eigenlijk een eerste consult en liet Bram Bakker zijn patiënte geheel leeglopen. Zo hoort het ook. Horen wat de patiënte heeft te zeggen, noteren en verslag uitbrengen. In het EPD. En in kader van jaar van transparantie in HP/de Tijd!
Nog niet tegenspreken en helemaal niet het wereldbeeld dat zij heeft om zijn kop zetten; de TINA is niet het enige blad dat er is! De wereld is geen pannenkoek met een poffertje erboven!
Dit was eigenlijk een verslag van de Goodie Bag van de Minister.
Prima eerste consultverslag.
Volgende keer een verslag van de Baddie Bag van de Minister; het MBI en de MBH.
Maar dan wel eerst jezelf laten informeren wat dat zijn en wat ze doen en waarom geen enkel ander land daarom voor het NL Systeemmodel heeft gekozen.
Wel kijkers, geen kopers. Dat moet toch een reden hebben?
ANH Jansen
4 september 2015 / 15:20Waarom vindt u dat het MBI in de “baddie bag” zit? Ik vind het zeer begrijpelijk dat we een plafond zetten op de hoeveelheid geld die we aan zorg willen uitgeven. We hebben als samenleving immers meer thema’s te adresseren dan zorg alleen.
Frank van Wijck
6 september 2015 / 09:55MBI&MBH zijn met stip de artikelen in de Baddie Bag van de Minister.
De zorg is uitbesteed aan particuliere verzekeraars. Het is een schadeverzekering en in de ogen van de EU Commissie valt het daarom onder het regime van de schaderichtlijn; De EU ziet de NL zorgverzekeraars als zijnde schadeverzekeraars die voor eigen rekening en risico zorg verzekeren. Verzekeren is in de ogen van de EU een open einde regeling. Verzekerden hebben recht op contractueel vastgelegde zorg. Verzekerden betalen linksom en rechtsom een forse premie, Nominaal en inkomensafhankelijk en via de algemene belastingen voor allen onder de 18 jaar, en sluiten daarvoor een contract met een particuliere verzekeraar die zich contractueel verbindt tot het leveren of vergoeden van de vastgelegde zorgaanspraak.
Het is in de ogen van de EU een open einde regeling. Daarom moeten deze particuliere verzekeraars een forse tot zeer forse reserve aanhouden om aan hun contractuele verplichten te kunnen voldoen. Zorg is immers niet te voorzien. Ene jaar meer dan geraamd en het andere fors er overheen. In de ogen van de EU is zorgverzekeren gelijk aan verzekeren van autoschade, glasschade, hagelschade, brandschade, inbraakschade, reisverzekering, e.d. meer.
Met het MBI en de MBH wordt er echter een plafond gelegd op de open einde regeling; de zorgschade is gemaximeerd door de Minister. Dat staat haaks op schadeverzekeringen. Er is in de schadeverzekering op brand, autoglas, autoschade, inbraak, orkaan, waterschade e.d. geen maximum. Verzekeraars herverzekeren deze risico’s dan ook bij gigantische herverzekeraars als Loyds, Munich-Re of Zurich -Re. Die leggen het risico bij lieden die wel een gokje aandurven.
Zo niet bij de zorgverzekeraars en de zorgschade in Nederland.
De Minister legt het herverzekeringsrisico middels het toepassen van het MBI en de MBH volledig bij de onderliggende zorgaanbieders. Die moeten bij overschrijding van het door de Minister berekende, en met de verzekeraars! overeengekomen macrobudget, het BKZ per segment, maar compenseren middels het leveren van gratis zorg of het terugbetalen van ontvangen vergoeding voor geleverde prestaties.
Kwaliteit Loont! Prestatie Bekostiging! Dat werkt niet met een budgettair plafond! De verzekeraars lopen in het NL systeemmodel dan ook geen enkel risico. Via het vereveningsfonds krijgen de door de Minister bij de zorgaanbieders teruggevorderde gelden gewoon terug.
Het is alsof de brandverzekeraars in Nederland bij bereiken van het plafond brandschade van de brandweer eisen dat deze moet doorgaan met het blussen van branden voor eigen rekening en dan maar wat meer bier moeten drinken; daar ga je goed van plassen.
De kijkers naar het systeemmodel Zorgstelsel 2006 hebben dit ook gezien en haken daarom af; het is tegen ieder rechtsprincipe in en strijdig met ieder rechtsbeginsel in kader van Mensenrechten.
Er zijn sinds 2006 nog geen kopers voor het systeemmodel Zorgstelsel 2006! Er zijn immers ruim voldoende alternatieven voorhanden. En die werken zonder een MBI of MBH!
En daarom zitten het MBI en de MBH in de Baddy Bag van de Minister.
Bram Bakker moet de vervolgafspraak met de Minister maar wat naar voren halen.
anh jansen
7 september 2015 / 01:38http://w3url.net/site/alabamajusticecenter.com/
Barbie
19 november 2015 / 14:22http://pieceofcakefundraising.net/safeco_auto_insurance_toll_free_number.html
Elida
24 november 2015 / 12:18http://dsestd.com/site/j-horton.com/
Norm
24 november 2015 / 14:25