‘weerbarstig proces’
Ook in de gezondheidszorg draait alles, in de gevleugelde woorden van Joop den Uyl, om twee dingen. Om kwaliteit. En om kosten.
Over kosten horen we voortdurend van alles. In de media voor de zorgsector zelf, maar ook in algemene publieksmedia. Dit komt, denk ik, doordat alles wat te maken heeft met geld, nu eenmaal op een speciale manier tot de verbeelding spreekt. Maar ook doordat geldzaken zich makkelijk laten samenvatten in klinkende en overzichtelijke getallen, waarmee je als krant of tijdschrift soms stevig kunt uitpakken. Zoals afgelopen weken nog die ‘één miljard’ minder kostengroei die minister Schippers met een nieuwe ‘zorgdeal’ hoopt te realiseren. En die daling met ‘gemiddeld 5 procent’ van de kosten voor ziekenhuiszorg.
Bij kwaliteit ligt dit veel lastiger. Iedereen vindt vanzelfsprekend dat kwaliteit heel erg belangrijk is, zeker in de gezondheidszorg. En binnen en rond het zorgveld zelf groeit ook steeds meer een consensus over de wenselijkheid van het belonen van ‘uitkomsten’ (feitelijke gezondheidswinst) in plaats van het belonen van verrichtingen (pure productie) an sich. Maar een ‘mediageniek’ onderwerp is dit hiermee nog niet. Doordat het zich niet laat vangen in een klip-en-klare grootheid zoals geld; en doordat dit issue tot nu toe vooral theorie behelst, en nog maar weinig concrete praktijk.
Dit zal er mede toe hebben bijgedragen dat we in de media nauwelijks iets zijn tegengekomen over de brief die Edith Schippers begin juli naar de Tweede Kamer stuurde, over het onderwerp ‘Uitkomstbekostiging in de curatieve zorg’. Die brief ging vergezeld van een rapport over ditzelfde onderwerp, No cure, no pay, van Celsus, academie voor betaalbare zorg. Maar in beide documenten valt beslist veel interessants te lezen.
In principe, vinden de minister en de onderzoekers van Celsus, biedt ons huidige zorgstelsel zoals we dit sinds 2006 kennen, voldoende flexibiliteit om ook nu al, zonder nieuwe systeemingrepen, serieus met uitkomstbekostiging van start te gaan. Waarbij dit concept wordt omschreven als ‘bekostiging gericht op het stimuleren van goede uitkomsten van medische behandeling in termen van kwaliteit én kosten’.
Voorlopig, vindt de minister, is daarom geen ‘top-down invoering van uitkomstbekostiging’, met nieuwe ingrijpende hervormingen, aan de orde. Maar tegelijk laat ze er geen twijfel over bestaan, dat mocht de sector zelf op dit punt blijven aarzelen en traineren, er wel degelijk maatregelen zullen volgen.
Nog een hoofdreden om nu niet te ingrijpend van stapel te lopen, is dat echte, radicale uitkomstbekostiging alleen mogelijk is bij de gratie van het beschikbaar zijn van goede kwaliteitsindicatoren. Dat die tot nu toe in Nederland grosso modo ontbreken, is ‘de achilleshiel’ van ons zorgstelsel. En over de ontwikkeling van die indicatoren door het veld zelf, lezen we in het ministeriële schrijven, in beleefd-eufemistisch gekozen woorden, dat dit tot nu toe een ‘weerbarstig proces’ is gebleken.
Vandaar de komst van een nieuw Kwaliteitsinstituut voor de gezondheidszorg, geëquipeerd met ‘doorzettingsmacht’, dat – schrijft Edith Schippers – ‘de regie op de ontwikkeling van die indicatoren kan overnemen als veldpartijen hun verantwoordelijkheid daarin niet oppakken’. En ze besluit haar brief aan de Tweede Kamer met het voornemen om, zodra ooit wél sprake is van ‘betekenisvol gebruik van kwaliteitsinformatie bij de inkoop en het aanbieden van zorg’, zich te zullen buigen over de ‘formulering en regulering van prestatiebeschrijvingen door de overheid’. Met als inzet de vraag of het dan misschien toch niet een goed idee is ‘om de huidige dragers voor financiering (zoals de dbc’s) te laten vervangen of te ondersteunen door een bekostigingstaal gebaseerd op kwaliteitsinformatie’.
En dat klinkt wel degelijk heel ambitieus.
4 reacties
Zelf lezen is belangrijk. De NL journalisten zetten je snel op het verkeerde been. En wat was ook weer de rol van de journalistiek in een Democratie?
Samenvatting van No cure, No Pay is al sterk, het hele rapport van 30 pagina’s laat er geen misverstand over bestaan: niet aan beginnen!
“De perverse prikkel in het huidige zorgsysteem, waardoor er focus bestaat op kwantiteit van zorg en niet op kwaliteit, wordt met een systeem van uitkomstbekostiging zonder productiebeperking, niet automatisch opgelost.
Voorliggende notitie beargumenteert dat een beleidsmatige top-down uitrol van uitkomstbekostiging op dit moment, zonder voldoende transparantie, onnodig, onmogelijk en onwenselijk is.
Onnodig, want in de praktijk zien we bottom-up initiatieven en experimenten gericht op de introductie van uitkomstbekostiging. Op die manier kan de uitkomstbekostiging complementair zijn aan de intrinsieke motivatie van professionals.
Onmogelijk, want er is aanvullende actie nodig om de randvoorwaarden voor transparantie te verstevigen.
Er ligt een belangrijke taak voor overheid om de gewenste informatie op transparante wijze publiekelijk toegankelijk te (laten) maken voor zowel patiënten, zorgverzekeraars als zorgaanbieders.
En onwenselijk, want het risico bestaat dat beleidsenergie gaat zitten in grootschalige systeemwijzigingen, terwijl het huidige systeem voldoende geëquipeerd is voor een evolutie naar meer en betere uitkomstbekostiging.
–Prachtige nuacering om vervolgopdrachten te behouden; in de NL verhoudingen kan je de opdrachtgever niet al te zeer voor het hoofd stoten met een al te negatief rapport.
—En wat is evolutie? Een proces van eeuwen, zo niet millennia?
Of ziet FV het ambtelijk evolutionair proces in jaar op jaar, begrotingsjaar op begrotingsjaar of Regeerakkoord op Regeerakkoord?
30 pagina’s is prima te doen, in de schaduw, maar wel in de juiste volgorde: eerst lezen, analyseren, verdiepen en zelf samenvatten en dan pas de six pack nuttigen.
–En bedenk zelf maar de problematiek met populatie bekostiging, private verzekeringen met conctractueel vastgelegde rechten, overheidsbudgettering e.d. Naast deze twee rapporten is er immers ook nog het rapport van de Commissie Baarsma!
De advocaten lopen zich al warm.
ANH Jansen
23 juli 2013 / 12:56De conclusies en voornemens die ik noem, zijn die van de minister. Voor een complete samenvatting van ‘No cure, no pay’ ontbreekt de ruimte, maar de hoofdreden die de onderzoekers noemen om terughoudend te zijn met systeemaanpassing, is het nú nog ontbreken (‘op dit moment, zonder voldoende transparantie’) van voldoende en valide kwaliteitsindicatoren.
Flip Vuijsje
23 juli 2013 / 13:46De Algemene rekenkamer concludeerde de afwezigheid valide kwaliteitsindicatoren al… Blijkbaar moest dat nog even bevestigd worden voor een goed betaald honorarium…
G K Mitrasing
23 juli 2013 / 14:47Natuurlijk noemt de NL Journalist de conclusies en voornemens van de Minister en stelt deze verder niet ter discussie; je hoort bijna het klakken van de schoenhakken en het in de houding springen; Yes, Minister!.
De samenstellers van dit rapport houden hun hart vast als de Minister toch haar zin gaat doordrijven. Haar zin doordrijven om zuiver budgettaire redenen. Een zeer gevaarlijke ontwikkeling.
Wat is de reden waarom de NL Journalist het Regeringsbeleid als voldongen feit blijven uitbrengen. Alternatieven genoeg en de wijsheid van het Regeringsbeleid is de laatste jaren, sinds de beslissing om het systeemmodel Zorgstelsel 2006 in te voeren tegen de adviezen van alle deskundigen en tegen het nadrukkelijke advies van de Raad van State in! En dat op 1 stem verschil na: de stem van Hannie van Leeuwen, Eerste Kamerlid. Die stemde in met het wetsontwerp Zvw en WMG omdat haar was wijs gemaakt dat nu alle burgers in dit land gelijk zouden worden behandeld.
De rapporteurs zeggen duidelijk: niet doen!
Hopenlijk stemmen per heden de Tweede en Eerste Kamer nu wel zonder last en ruggenspraak.
Laat de NL Journalisten daar eens voor zorgdragen.
ANH Jansen
23 juli 2013 / 16:02