Weg die muren!
Geïntegreerde eerstelijns samenwerking is mooi, multidisciplinair samenwerken in het ziekenhuis ook. Maar nog mooier is natuurlijk samenwerken over de muren heen. Het traumacentrum van VUmc heeft hiervoor de primeur voor de revalidatie van traumapatiënten, middels een project waarvoor wordt samengewerkt met Zilveren Kruis Achmea en Fysioroadmap.
De traumachirurg en de fysiotherapeut van het ziekenhuis stellen hierbij in een gecombineerd spreekuur de behandeldoelen voor de traumapatiënt. De fysiotherapeut die de patiënt thuis behandelt, spant zich in om voor het volgende polibezoek van de patiënt deze behandeldoelen te behalen en hij rapporteert hierover aan de traumachirurg en de fysiotherapeut van het ziekenhuis. Deze procedure herhaalt zich zo vaak als nodig is, om te zorgen dat de revalidatie zo efficiënt mogelijk verloopt. De patiënt herstelt sneller, de zorgkosten zijn lager.
Als je dit leest denk je onwillekeurig: ja natuurlijk, wat ontzettend logisch om het zo te doen. En niet alleen voor traumapatiënten, maar voor alle patiënten die na ontslag uit het ziekenhuis nog herstelzorg nodig hebben in het verlengde van de ziekenhuisbehandeling, of medicatie. Weg die muren dus, en weg de schotten in de financiering die met die muren samenhangen. Staat het volgende project al in de steigers?
7 reacties
Volgend project in de steigers? Prima voorstel van FvW.
Maar jammer he, dat dit allemaal niet mag en kan.
Niet mag van de Minister en niet kan wegens het gekozen systeemmodel: weg met de muren en 1 DBC voor de hele keten impliceert uitsluiting van concurrentie.
Verticale integratie wil de Minister niet. Echte liberaal. Per segment moet de patiënt kunnen kiezen en door de concurrentie zal de kwaliteit doen verhogen en de prijs automatisch verlagen. Dat is marktwerking. Gereguleerd. Dat wel. Er komt wat hand, trek- en drukwerk bij kijken.
Met de bijbehorende regels. Mededingingsregels.
De ACM wil de Mededingingsregels handhaven, tenzij de Minister anders beslist. Verticale integratie betekent uitsluiting van concurrenten en impliceert daardoor de mogelijkheid van prijsstijgingen en kwaliteitsvermindering en voorkoming van innovatie.
P Hasekamp verzuchtte het dan ook op de Youtube Evaluatie Zorgstelsel 2006 op Youtube: ‘we moeten het Zweeds model overnemen” en A Klink zuchtte het hem na: ‘we moeten stoppen met deze onzin”. En een expert tijdens dezelfde sessie: “als we het Scandinavisch model hadden gehad, hebben we al deze problemen niet; ja dan hebben we al deze problemen niet”.
Volgende project in de steigers zou dan impliceren invoeren van het gezond verstand model Zweden/Denemarken/Finland/Noorwegen.
Geen concurrentie, honorering zorgverleners onafhankelijk van wmg regels, omzet of wat dan ook; alles transparant en benchmarking als middel om de kwaliteit te handhaven en te verbeteren. Neem Mayo Clinic als benchmark en de “zorgexport” kan dan ook op gang komen.
Prima project dus. Goed voorstel van FvW.
ANH Jansen
8 mei 2014 / 12:30Het kan en mag wel. De minister heeft ruimte gecreëerd voor proeftuinen. En ze stelt zich hierbij op het standpunt: als zaken niet binnen de bestaande regelgeving kunnen worden gerealiseerd, hoor ik het graag.
Frank van Wijck
9 mei 2014 / 10:26Laat nu degene die wat van zich moet laten horen de NZa zijn, zo nodig bijgestaan door de ACM.
Jammer, maar helaas; het is de Minister die uiteindelijk beslist. Van die twee zullen wij dus niets horen. Zo gaat dat met onafhankelijke toezichthouders in een land als Nederland.
De proeftuin Nederland. Als bestaande wet en regelgeving niet voldoet dient deze te worden geschrapt en nieuwe te worden doorgevoerd. Blijkbaar voldoet de Zvw en WMG niet. Dan moet je dus niet overtredingen van Zvw, WMG en MededingingsWet gedogen, maar gezond verstand wetgeving maken en doorvoeren.
Gedoogregelingen zijn geen oplossing. Sinds Volendam en Enschede had de Overheid plechtig beloofd te stoppen met gedogen. Blijkbaar gaan afspraken maken, afspraken nakomen en Overheid niet samen.
150 meter Wetgeving, waaronder de fantastische Geneesmiddelenwet. Vervolgens wordt er een gedoogregeling gebrouwen die overtredingen van diezelfde Geneesmiddelenwet mogelijk moet maken. Overtredingen om economische redenen. Gedoogregelingen waarvan de Hoofdinspecteur verzucht: ‘eigenlijk is het van de zotte dat wij een gedoogregeling moeten maken om een overtreding van de Geneesmiddelenwet mogelijk te maken’. Staat op een webcast. Mevr J Hansen. IGZ.
Boem is ho is het adagium van de Minister en gaf nog eens gas.
Wat was ook weer de functie van wetgeving in een land?
Vriendjespolitiek, corruptie en willekeur liggen op de loer als een Overheid zelf de eigen Wetgeving niet respecteert.
A Klink zei het eerlijk op Youtube Clingendael; “we moeten stoppen met deze onzin, het systeemmodel kan niet werken”.
A Klink als Minister van VWS. Doet niet aan gedogen.
anh jansen
9 mei 2014 / 22:26Hallo Frank,
Ik ben het met je eens Frank: weg met die muren en op naar ontschotting, ook financieel! Maar, soms zijn dingen / zaken ‘ontzettend logisch om te doen’ maar dan wil het nog niet zeggen dat ze gemakkelijk uitvoerbaar, haalbaar of te implementeren zijn. Gedragsverandering (soms ingegeven door financiële motieven of gebrek aan vertrouwen) spelen dan door de logica heen.
Zoals je weet, tracht ik al een aantal jaren substitutie van de vasectomie van 2e naar 1e lijn toe te passen maar dat blijkt verdraaide lastig te zijn. Aan patiënten ligt het niet, die willen ‘hun knip’ wel van en door de huisarts. Huisartsen zelf lopen niet zo warm – is mijn inschatting – om deze verrichting aan te bieden / toe te laten in de eigen praktijk. Koudwatervrees? Angst voor verandering? Teveel hooi op hun vork? Ik weet het niet…. Mijn prima idee zou een mooie dood kunnen sterven ware het niet dat ik een doordouwer ben en toch wegen van bloei en groei van mijn project probeer te zoeken en vinden….
Groeten, Jur de vasman http://www.devasman.nl
Jurriën Wind
11 mei 2014 / 11:50Ontschotting e.d. ? Prima. Hoe eerder, hoe liever.
Maar dat is dus niet mogelijk in het gekozen systeemmodel op basis van concurrerende zorgverzekeraars die zorg inkopen voor hun verplicht verzekerden bij met elkaar concurrerende zorgaanbieders, waarbij verticale integratie is verboden en waarbij zorgverzekeraars het middels EU wet en regelgeving geboden is zich te beperken tot het verzekeren van zorg.
In Trouw leggen Marco Varkevisser en Stephanie van der Geest juist uit dat verzekeraars onderling moeten concurreren op prijs en op kwaliteit. En zij moeten daar ook transparant in zijn om verzekerden in de gelegenheid te stellen een keuze te maken uit het aanbod van de verschillende verzekeraars.
En daar loopt het model dus vast. Wijkgebonden zorg? Met verschillend aanbod in prijs en in kwaliteit door de verschillende verzekeraars?
Het helpt niet dat verzekeraars nog meer risico dragend worden voor de zorginkoop en al helemaal niet dat een derde partij het totale budget oplegt. Met een verbod aan de verzekeraars om dat budget te overschrijden.
A Klink op Youtube: ‘we moeten kappen met deze onzin, het gekozen model kan niet werken. Ik heb er spijt van er medewerking aan te hebben verleend om het in te voeren”.
Tot 2016 is de terugval optie van Hans Hoogervorst nog in te roepen. Daarna is het een gelopen race.
Laat A Klink dus maar eens bewijzen dat zijn praatje geen praatje voor de vaak was. Hij is nu in een positie om het waar te maken.
En zolang het huidige model in stand wordt gehouden kan Jur de Vasman beter wat anders gaan doen. Dit is nu trekken aan een dood paard. Hoe goed dat paard in potentie ook is.
anh jansen
11 mei 2014 / 17:32Klink is nu in een positie om het waar te maken? Dat is voor het eerst dat ik hoor dat een individuele zorgverzekeraar bij machte is om een systeemwijziging terug te draaien.
Frank van Wijck
11 mei 2014 / 19:23A Klink heeft bij Coop VGZ in de keuken gekeken en is er nu al van geschrokken wat hij aantrof: de harde werkelijkheid van een private verzekeraar. 93% risico dragend. Imperfecte ex ante en geen ex poste verevening. Voorzienbare verlieslatende verplicht verzekerden. Dat gaat fout. Aanbesteding Gemeente Rotterdam gewonnen voor verzekeren van bepaalde groep verzekerden, een collectief. Bleek achteraf dat Coop VGZ op deze groep 135 euro per jaar zal gaan toeleggen en toen heeft de directie besloten om niet zo hard te gaan lopen met de zorginkoop voor dit collectief. Waarom zou je je ook inspannen als je er verlies op lijdt? A Klink was er zichtbaar verbaasd over. Zie de Youtube uitzetting. Clingendael.
Beetje wereldvreemd wellicht. Tegenstanders en kenners van dit systeemmodel hebben hier al voor 2005 voor gewaarschuwd. Ook de RvS. Allemaal terzijde geschoven onder motto; eerst zien, dan geloven.
A Klink is het nu gaan geloven. Hij heeft zijn Paulus moment gehad. En hij is in de positie om zijn mede politici en voormalige collegae op VWS ook te doen geloven en te doen inzien dat 2016 heel snel nadert. Insiders krijgen systeemwijzigingen, zo veel moet er overigens niet worden gewijzigd, er wel door.
Dus ja, A Klink. Laat nu maar eens zien dat je het meent.
Het CDA kan dit wel gebruiken. Mevr H van Leeuwen gaf ten slotte de doorslaggevende stem in de EK: iedereen werd gelijk behandeld: wat slecht is voor iedereen is goed. Negatieve keuze.
Beetje goede zorg is slechte zorg en heel dure zorg.
2016. Jaar van Klink.
anh jansen
12 mei 2014 / 00:07