Wensdenken
In een partnerbijdrage op Skipr vertelt Bergman Clinics waarom het zo leuk is om bij Bergman Clinics te werken. De kern is dat het er anders aan toegaat dan in een ziekenhuis: kleine teams, korte lijnen, huiselijke sfeer. “Er is meer aandacht voor de mens.”
Op Twitter klonk de reactie dat het een goede ontwikkeling zou zijn als de ziekenhuizen daar ook meer ruimte voor zouden krijgen. Maar is dat zo? Het is bepaald niet onaannemelijk dat de patiënt en de verzekerde hierover heel tegenstrijdige meningen hebben. De patiënt kan denken: ja, graag meer aandacht voor de menselijke benadering. Maar de verzekerde kan denken: het ziekenhuis is er voor de medische behandeling en dat is al duur genoeg. Iedere If Disney ran your hospital-toevoeging (wie kent hem nog?) kost alleen maar extra geld en die premie is al zo hoog,
‘Hoe overbodig zijn die ‘overbodige’ managementlagen eigenlijk?’
De ‘overbodige managementlagen’ weglaten dan maar, zoals iemand anders op Twitter voorstelde? Maak dan eerst maar eens duidelijk hoe ‘overbodig’ managementlagen zijn in een ziekenhuis. Het Erasmus MC heeft meer dan 16.000 medewerkers. Een kleiner ziekenhuis als het Groene Hart in Gouda heeft er toch ook nog 2.100. Flinke bedrijven hoor, die ziekenhuizen. Of al die medewerkers efficiënt zouden kunnen werken zonder ‘overbodige managementlagen’ is zeer de vraag.
Afschaffen dan maar, die ziekenhuizen, en in plaats daarvan focusklinieken door het hele land heen strooien? Dat zou de kwaliteit van de ziekenhuiszorg geen goed doen, en onze zorgpremie evenmin.