What’s app doc?
Even veerde ik enthousiast op. De doorbraak komt uit Tilburg: het TweeSteden Ziekenhuis start met diabetes e-consult. Prachtig, dacht ik, die kant moet het op. Totdat ik na de kop ook de inhoud van het artikel (op Zorgvisie.nl) las. Want wat blijkt? De huisarts die een vraag heeft over een diabetespatiënt, kan deze per e-mail stellen aan een internist-diabetesarts in het TweeSteden Ziekenhuis. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een beveiligde e-mailomgeving en de huisarts krijgt al binnen vijf werkdagen antwoord van de internist.
Aarde aan Tilburg: in welke eeuw leven wij? E-mail is al sinds 1995 populair bij het grote publiek. En nu ontdekken ook medische professionals het als een handig hulpmiddel om hun werk te vereenvoudigen? Ik hoop niet dat ze het in mijn oude studentenstad erg vinden als ik zeg dat ik dat wel een beetje laat vind.
Iemand met diabetes meet meerdere malen per dag zelf zijn bloedsuikerwaarde. Als je aan die meetmomenten een systeem koppelt dat de internist of huisarts op afstand laat meekijken, kunnen deze behandelaars meerwaarde bieden. Ze kunnen dan snel bijsturen als dit nodig is en daarmee leert de patiënt gaandeweg de situaties herkennen waarin problemen zich voordoen, zodat hij beter in staat gesteld wordt tot zelfmanagement. Dán heeft een e-toepassing meerwaarde. De aanpak die Tilburg nu kiest heeft dat voor de patiënt niet of nauwelijks. Een internist die zich wil opstellen als behandelpartner van de diabetespatiënt, maakt op zijn minst rechtstreeks e-mailcontact met die patiënt mogelijk.
6 reacties
De Nijmeegse ziekenhuizen zijn volgens mij wat dit betreft al vele malen verder in het denken en doen. Toch raar dat zo’n ziekenhuis in Tilburg daar niet even gaat shoppen…
Marcel Pater
27 september 2012 / 08:59Helemaal waar. 1 en 2e lijn moeten veel nauwer samenwerken. Zo’n e-mail contact bestaat bij ons bijvoorbeeld al lang bij nierinsufficientie. Probleem bij diabetes is dat huisartsen de zorg voorben het geld hebben van de patiënt. Dat was destijds juist zo afgesproken omdat dat veel goedkoper zou zijn dan de 2e lijn. Als ze de 2e lijn voor advies vragen krijgen die daar pas voor betaald als ze de patiënt ook daadwerkelijk zelf zien. Kortom, vergoedingssysteem werkt optrekken muurtjes in de hand. Kost veel moeite om met alle zorgverzekeraars samenwerking 1e en 2e lijn financieel rond te krijgen terwijl het waarschijnlijk uiteindelijk goedkoper is!
Bas Schouwenberg
27 september 2012 / 10:15Wat ik het ergste vind aan dit hele verhaal is dat ze dit in Tilburg nog innovatief vinden ook! Innovatief zou zijn als zoals Frank aangeeft, de patiënt zijn bloedwaarden in een systeem invoert (of beter nog automatisch), het systeem dit meldt aan het ziekenhuis en het ziekenhuis bij afwijkingen dit meld aan de huisarts.
Het is pas innovatief als je huisarts jou als patiënt belt met de mededeling dat hij overleg heeft gehad met de internist omdat ze een diezelfde ochtend een afwijking hadden opgemerkt…
@Bas Schouwenberg. Kost inderdaad veel moeite om met zorgverzekeraars iedereen om tafel te krijgen. Dus waarom niet gewoon regelen zonder zorgverzekeraars? Als het inderdaad goedkopere zorg oplevert is er altijd wel een potje te vinden waar je vervolgens over houdt.
Bas van Pelt
27 september 2012 / 16:52Je gelooft soms je ogen niet meer! VIJF dagen om antwoord te geven! En een huisarts die overigens advies nodig heeft van een internist over diabetes?????? Alsof er geen kenniscentrum bestaat over diabetes bij DVN. Wat voor dokters hebben we tegenwoordig? Te gek voor woorden.
Wim Borsboom
28 september 2012 / 01:36Wat is hier aan de hand? Zou het echt zo’n slecht idee zijn?
Het genoemde emailverkeer gaat over een huisarts die een vraag heeft over een diabetespatient. Over suikerwaardes? Zeker niet.
Voor bloedsuikerwaarden zijn al veel online en offline systemen die bij de meeste patiënten worden gemonitord door een verpleegkundige.
Het zal veel eerder gaan over een (vermoeden van een) diabetes gerelateerde complicatie. Onderling contact tussen huisarts en internist kan dan nuttig zijn. Een goede omschrijving van het probleem kan via op zo’n manier via overleg snel resulteren in een antwoord of het diabetes-gerelateerd is en wat er aan te doen is.
Natuurlijk is 5 dagen lang, maar in de oude werkwijze zou de huisarts bij een dergelijk vermoeden de patient doorverwijzen. Nu hoeft dat alleen nog maar als het probleem inderdaad diabetes gerelateerd is en de huisarts – na email overleg met de internist – het niet zelf kan oplossen.
Dus, zo gek is het niet. Het is eerder zorgwekkend dat niet elke huisarts met allerlei disciplines uit de tweede lijn contact kan opnemen voor laagdrempelige ruggespraak.
Ik ben nu wel nieuwsgierig geworden en wel benieuwd of ik het bij het rechte eind heb.
Martijn Oudeman
8 oktober 2012 / 13:54Of het om waarden gaat of om (een vermoeden van) complicaties doet feitelijk niet ter zake. Feit is dat betere communicatiemiddelen mogelijk zijn dan e-mailverkeer tussen arts en arts. Rechtstreeks contact tussen patiënt en medisch specialist zou al van grote waarde zijn. Een patiënt met (een vermoeden van) een complicatie wil geen vijf dagen wachten totdat de medisch specialist de huisarts terug mailt, waarna de huisarts zich weer in contact moet stellen voor de patiënt.
Frank van Wijck
8 oktober 2012 / 14:04