What’s app doc?

Even veerde ik enthousiast op. De doorbraak komt uit Tilburg: het TweeSteden Ziekenhuis start met diabetes e-consult. Prachtig, dacht ik, die kant moet het op. Totdat ik na de kop ook de inhoud van het artikel (op Zorgvisie.nl) las. Want wat blijkt? De huisarts die een vraag heeft over een diabetespatiënt, kan deze per e-mail stellen aan een internist-diabetesarts in het TweeSteden Ziekenhuis. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van een beveiligde e-mailomgeving en de huisarts krijgt al binnen vijf werkdagen antwoord van de internist.

Aarde aan Tilburg: in welke eeuw leven wij? E-mail is al sinds 1995 populair bij het grote publiek. En nu ontdekken ook medische professionals het als een handig hulpmiddel om hun werk te vereenvoudigen? Ik hoop niet dat ze het in mijn oude studentenstad erg vinden als ik zeg dat ik dat wel een beetje laat vind.

Iemand met diabetes meet meerdere malen per dag zelf zijn bloedsuikerwaarde. Als je aan die meetmomenten een systeem koppelt dat de internist of huisarts op afstand laat meekijken, kunnen deze behandelaars meerwaarde bieden. Ze kunnen dan snel bijsturen als dit nodig is en daarmee leert de patiënt gaandeweg de situaties herkennen waarin problemen zich voordoen, zodat hij beter in staat gesteld wordt tot zelfmanagement. Dán heeft een e-toepassing meerwaarde. De aanpak die Tilburg nu kiest heeft dat voor de patiënt niet of nauwelijks. Een internist die zich wil opstellen als behandelpartner van de diabetespatiënt, maakt op zijn minst rechtstreeks e-mailcontact met die patiënt mogelijk.

Delen