Zicht op kwaliteit
Als het om gebrek aan kwaliteit van zorg gaat, merken patiënten daar feilloos de kwalijke gevolgen van. Dat de vier grote zorgverzekeraars nu alle contracten met en betalingen aan Co-med opschorten, is dan ook niet meer dan terecht.
Maar hoe zit het met de kwaliteit van zorg? Heeft de patiënt als het om medisch specialistische zorg gaat goed zicht op de vraag hoe de kwaliteit van de ene zorgprofessional of het ene team zich verhoudt tot het andere? Patiëntenfederatie Nederland beklaagt zich – terecht – over het feit dat dit niet zo is.
‘Volkomen begrijpelijk dat patiënten inzicht willen in de kwaliteit van de zorgprofessionals die hen behandelen’
Ook demissionair VWS-minister Pia Dijkstra wil nu meer informatie over de kwaliteit van medisch specialistische zorg. Directe aanleiding hiervoor is de motie van enkele maanden geleden van VVD-Kamerlid Jacqueline van den Hil over het transparant maken van verschillen in zorguitkomsten. Maar ook de Nederlandse Zorgautoriteit en Zorginstituut Nederland willen dat de patiënt meer zicht krijgt op de kwaliteit van medisch specialistische zorg.
Op social media stelden enkele artsen dat er wel belangrijker problemen in de zorg zijn om werk van te maken. Maar dat is, zeker vanuit het patiëntenperspectief bezien, maar tot op zekere hoogte waar. Natuurlijk zijn er ook andere problemen die moeten worden opgelost – meer dan genoeg zelfs – maar het is volkomen begrijpelijk dat patiënten inzicht willen in de kwaliteit van de zorgprofessionals die hen behandelen. Want als ze dat niet hebben, wat hebben ze dan immers aan de vrije artsenkeuze die artsen zeggen zo belangrijk te vinden voor hun patiënten?
4 reacties
Laat je beschouwing een aansporing zijn voor de Patientenfederatie om ten minste dan de kwaliteit van #ZorgkaartNederland te gaan monitoren en verbeteren.
Dat begint met transparantie en toetsbaarheid.
Later, veel later, mag het ook als een criterium aan de vereisten voor BIG-(her)registratie worden toegevoegd?
pieter wijnheijmer
22 juni 2024 / 12:56Misschien moet ZorgkaartNederland worden gezien als een reactie op het feit dat patiënten geen zicht hadden op de kwaliteit van individele behandelaars of behandelteams in de medisch specialistische zorg. Maar inmiddels is wel duidelijk dat het als zodanig niet werkt. De specialisten laten zich er niet door uit de tent lokken.
Frank van Wijck
22 juni 2024 / 16:40Sebastiaan van P. uit Heerlen, inmiddels veroordeeld, heeft geweldige scores op Zorgkaart. Die zijn in tegenspraak met zijn gedragingen en hetgeen daarover in de pers is gepubliceerd.
Over een andere collega weet ik dat zijn fenomenale scores, met telkens dezelfde superlatieven, onderwerp van onderzoek en gesprek is geweest met Zorgkaart. Dat was niet de bedoeling, dat ik van Zorgkaart zoveel teruggekoppeld kreeg. De beoordelingen staan er nog steeds.
Zorgkaart is geen administratieve laat staan juridische entiteit, er is een manager die onder een directeur van Patiëntenfederatie Nederland valt. In beleid of procedures worden ze niet betrokken, gelukkig maar.
Het beste wat een BIG-geregistreerde belanghebbende kan overkomen is dat hij niét op Zorgkaart te vinden is. De afwezigheid van een beoordeling duidt op een gezond gemiddelde, zonder daar enige waarde aan toe te kunnen kennen. Daarvoor zijn andere wegen en methoden.
Pieter Wijnheijmer
26 juni 2024 / 12:441 Zorgkaartnederland werkt dus niet. Genoteerd.
2 Dat komt blijkbaar “omdat de specialisten zich er niet door uit de tent laten lokken”.
Waarvan acte.
“Medisch specialisten uit de tent lokken”; dat is dus blijkbaar de “toegevoegde waarde” van Zorgkaartnederland?
Zo ja, dan zou ik alle koepels van zorgaanbieders, en zeker die van de medisch specialisten, willen adviseren om per direct hun conclusies te trekken.
“Uit de tent laten lokken. ” ; dit is namelijk geen geen goede basis voor een veilige arts-patient relatie.
W. de Vries
22 juni 2024 / 22:14