Ziekenhuismarketing
Via Twitter kreeg ik een interessante vraag van Henk Jan Out, hoogleraar farmaceutische geneeskunde aan het UMC St Radboud: “Zouden ziekenhuizen zich eigenlijk ook niet net als farma aan regels voor publieksreclame moeten houden?” Hij stelde mij deze vraag naar aanleiding van mijn blog van gisteren over de beslissing van zorgverzekeraar CZ om tien ziekenhuizen niet meer te contracteren voor blaasverwijderingsoperaties. Het Admiraal de Ruyter Ziekenhuis blijft wel gecontracteerd, en scoort goed op de ranglijst van CZ. Via Twitter liet het dit meteen aan de buitenwereld weten.
Volgens mij is daar niets mis mee. Dat farmaceutische bedrijven geen publieksreclame mogen maken voor receptgeneesmiddelen, begrijp ik. Het zou alleen maar tot een toename van specifieke verzoeken op het recept leiden, terwijl generieke geneesmiddelen in veel gevallen even goed zijn en bovendien veel goedkoper.
Bij ziekenhuismarketing gaat het niet om meer consumptie. Je denkt niet na het lezen van zo’n tweet van het ADRZ: ‘Hè ja, laat ik ook eens mijn blaas laten verwijderen’. Bij ziekenhuismarketing gaat het om een verantwoorde keuze voor het ene of het andere ziekenhuis. En het lijkt me alleen maar prima als patiënten die keuze bewust maken.