Zorgen

Frank van Wijck
Frank van Wijck is medisch journalist en houdt als freelancer op maandag, woensdag en vrijdag een weblog bij op de website van Arts en Auto. Lees alle artikelen van Frank van Wijck

Een opvallend detail in de berichtgeving over de privacy van medische gegevens: 90 procent van de Nederlanders heeft nog nooit zijn eigen elektronisch patiëntendossier ingezien. Het onderstreept hoezeer social media slechts een klein deel van de werkelijkheid zijn. Wie op Twitter of Facebook de discussies volgt over toegang hebben tot je eigen patiëntgegevens, krijgt de indruk dat er nog nét geen sprake is van een revolte over de mogelijkheid om dat dossier in te zien. De praktijk blijkt dus toch wat genuanceerder.

Als we die gegevens zó graag zouden willen inzien, dan zou dat wel lukken. Het gegeven dat je als patiënt soms moeite moet doen om er toegang toe te krijgen – omdat de zorgaanbieder er geld voor vraagt of stelt dat het twee weken kost om ze te produceren bijvoorbeeld – zal beslist zorgen dat een aantal patiënten denkt: ‘Laat maar zitten’. Maar als negen op de tien patiënten er nog nooit naar heeft gekeken kan dat toch slechts een deel van het verhaal zijn. Denken ze misschien: ‘Ik snap al die medische vaktaal toch niet’, of: ‘De dokter zal het wel weten’? Weten ze niet dat het überhaupt mogelijk is om over die informatie te beschikken?

Het gekke is dat tegelijkertijd 50 procent van de Nederlanders niet zegt te weten of de privacy van zijn medische persoonsgegevens goed beschermd is en dat nog eens 30 procent zich echt zorgen maakt over die gegevens. Bij zulke cijfers zou je toch denken dat mensen zeggen: ‘Laat ik dan eerst eens kijken welke gegevens over mij bij de diverse zorgaanbieders bekend zijn, zodat ik weet waarover precies ik me zorgen maak’. Maar dat doet 90 procent van ons dan dus weer niet.

7 Reacties Reageer zelf

  1. jurrien wind
    Geplaatst op 20 februari 2018 om 13:25 | Permalink

    Hoi Frank, ‘de dokter zal het wel weten’ heet ‘vertrouwen’.

  2. Frank van Wijck Frank van Wijck
    Geplaatst op 20 februari 2018 om 13:31 | Permalink

    Dat hoef je mij niet uit te leggen Jurrien, en het belang daarvan ook niet. Maar bedoel je te zeggen dat dit verklaart waarom negentig procent zijn eigen patiëntendossier niet inziet?

  3. Ten Kate
    Geplaatst op 20 februari 2018 om 13:55 | Permalink

    Behalve voor de zorgruifparasieten, voor wie is dit verder eigenlijk een probleem?

  4. Frank van Wijck Frank van Wijck
    Geplaatst op 20 februari 2018 om 13:57 | Permalink

    Misschien kan ik die vraag voor u beantwoorden als u me uitlegt wat u bedoelt met de term “zorgruifparasieten”. Die komt niet in mijn vocabulaire voor.

  5. Alberts
    Geplaatst op 22 februari 2018 om 18:54 | Permalink

    Het interesseert de gemiddelde patiënt ook helemaal niet, het gaat om belangen van anderen die doen alsof het wel belangrijk is. Hetgeen voor helaas teveel zaken in de zorg anno 2018 opgaat.

  6. Frank van Wijck Frank van Wijck
    Geplaatst op 22 februari 2018 om 22:36 | Permalink

    Degenen die op Twitter stellen dat ze het zo belangrijk vinden zijn anders toch echt wel patiënten hoor. Hetgeen gelukkig voor veel zaken in de zorg anno 2018 opgaat.

  7. Alberts
    Geplaatst op 23 februari 2018 om 10:05 | Permalink

    “Degenen op twitter” zijn blijkbaar niet representatief voor de hele groep.