De zorgspecifieke toets
De Nederlandse Zorgautoriteit heeft geen fijne boodschap voor de ziekenhuisbestuurders die roepen dat de zorgverzekeraars veel te veel macht hebben. Het zijn juist de ziekenhuizen die te machtig zijn, zegt de NZa, door alle fusies die de laatste jaren zijn goedgekeurd. Die gefuseerde ziekenhuizen vragen hogere prijzen aan de zorgverzekeraars en de zorgverzekeraars kunnen die ziekenhuizen in de inkooponderhandelingen niet uitspelen tegen andere, want die zijn er niet meer.
Had de NZa dit niet eerder kunnen bedenken, was de logische vraag op social media. Ja en nee. Ze had het wellicht wel gekund, maar het was niet haar taak. Het is de Autoriteit Consument & Markt die, op grond van de Mededingingswet, moet beoordelen of een partij door fusie te veel macht krijgt en die heeft dit blijkbaar niet heel erg goed gedaan. Daarom is het dus toch een belangrijk advies waarmee de NZa nu komt, namelijk dat bij ziekenhuisfusies meer moet worden gekeken naar de belangen van de verzekerden, in termen van kosten en bereikbaarheid.
In 2011 interviewde ik Henk Don, bestuurder van de Nederlandse Mededingingsautoriteit, de voorloper van de ACM. Hij zei: “Of de fusie een goed idee is, is verder niet onze verantwoordelijkheid, dat is vooral een zaak voor de partijen zelf. Maar ik begrijp wel dat de Tweede Kamer interesse heeft in een zorgspecifieke fusietoets, waarbij de cliëntenraad en de raad van toezicht betrokken zijn. Het is niet aan de NMa om daar wat van te vinden, maar het lijkt mij persoonlijk wel een goed idee. Het kan de kwaliteit van het resultaat alleen maar ten goede komen.”
Als het sectorspecifieke markttoezicht van de NZa overgaat naar de ACM, wordt de ACM verantwoordelijk voor de zorgspecifieke fusietoets en is het dus wel aan haar om hier wat van te vinden. Dat wordt tijd.
6 reacties
Vraag aan Henk Don waarom de NMa de fusie van De Friesland en Achmea goedkeurde. ZBO’s zijn niet zo zelfstandig en onafhankelijk als ze op papier en in de wetgeving pretenderen….
Niet doorvertellen…
G K Mitrasing
20 april 2015 / 11:25Het interview ging specifiek over ziekenhuisfusies Glenn. Je kunt het hier teruglezen: https://view.publitas.com/zorgmarkt/zorgmarkt-nr-4-2011/page/20-21.
Frank van Wijck
20 april 2015 / 11:31ach Meneer van Wijck.. wegkijken laat ik graag aan U over.
G K Mitrasing
20 april 2015 / 11:50Dat was dus niet wat ik schreef, of bedoelde. Vergeet overigens niet het verschil tussen inkoopmacht en verkoopmacht.
Frank van Wijck
20 april 2015 / 13:14De gevolgen voor de burgers van dit land van de fusies tussen ziekenhuizen was al eerder bekend;
http://www.nza.nl/104107/230942/Research-paper-'Hospital-Mergers-and-the-Public-Interest'-2009-09.pdf
Dit is uit 2009.
Zegt vooraf alles wat de NZa had moeten doen om te voorkomen dat de NZa het stuk dat de NZa nu naar buiten brengt niet te hoeven schrijven. En met de NZa ook de NMa/ACM.
Belachelijke manier van handelen en doen en vooral niet doen!
En dan beweren als Toezichthouder te waken voor de belangen van de burgers? Het is werkelijk van de zotte dat de NZa/ACM kostenstijging van 5% wegens fusies goedkeurd! 5% hogere prijzen met gelijk blijvende kwaliteit?Gelijk volume? Maar in ieder geval langere reistijden! Dit is een staaltje verkoopmacht dat door toezichthouders doodleuk wordt goedgekeurd. 5% op 26 miljard euro omzet is toch even 1.3 miljard euro dat die ziekenhuizen binnen harken.
Verplicht verzekerden die nu 1.3 miljard euro duurder uit zijn en daarvoor minder zorg krijgen en voor de mindere zorg ook nog eens verder moeten reizen!
De Rot begint bij de Kop zei Shakespeare al.
Bij beide toezichthouders is het de Minister die uiteindelijk beslist.
En die maar beweren dat de kosten in de zorg onhoudbaar zijn, dat zij er boven op zit, dat de patiënt centraal staat.
Waar is mijn Eend?
anh jansen
20 april 2015 / 17:45Misschien is het geen wegkijken waar de heer van Wijck last heeft maar mmnesie of gewoon geen dossierkennis….
G K Mitrasing
20 april 2015 / 21:31