24/7 online zorg

Frank van Wijck
Frank van Wijck is medisch journalist en houdt als freelancer op maandag, woensdag en vrijdag een weblog bij op de website van Arts en Auto. Lees alle artikelen van Frank van Wijck

Een aantal weken geleden ontstond felle discussie over de vraag of het wel of niet wenselijk was dat zorgaanbieder PsyQ via een advertentiecampagne zijn diensten aanprees. Minister Edith Schippers hield zich in deze discussie op de vlakte. Ze zei “in het algemeen” geen voorstander te zijn van reclame-uitingen die aanzetten tot zorgconsumptie. Maar ze zei ook de campagne van PsyQ niet te hebben gezien en dus daarover geen mening te hebben.

De vraag of die campagne wel of niet aanzette tot zorgconsumptie, bleef onbeantwoord. Iedereen zal daar zijn eigen mening over hebben. Net zoals iedereen ook zijn eigen mening zal hebben over de vraag of onderstaande campagne van de Amerikaanse zorgaanbieder TalkSpace dat doet:

Leidt deze campagne tot meer vraag of is hij er toch vooral op gericht het stigma op de behandeling van psychische klachten te verkleinen?

Deze campagne is een voorbeeld van ver doorgevoerde eHealth. Zó ver doorgevoerd dat de behandelaars niet eens meer op één plaats met elkaar hoeven samen te werken. Het kunnen zelfs freelancers zijn. Mensen die ’s avonds na het journaal – partner is sporten, kinderen liggen in bed – denken: ‘ik kan best nog een uurtje werken.’ Inloggen dan maar en wachten op de eerste beller. Zijn er voldoende van die freelance behandelaars, dan kun je inderdaad de 24/7 continuïteit bieden die aanbieder TalkSpace belooft. Wat betekent dit voor het reguliere zorgaanbod?

4 Reacties Reageer zelf

  1. vd Ven
    Geplaatst op 13 juni 2015 om 20:09 | Permalink
  2. Frank van Wijck Frank van Wijck
    Geplaatst op 14 juni 2015 om 22:33 | Permalink

    Geweldig, “Iedereen houdt van zijn computer”. Ik ben een groot fan van Sigmund, maar deze kende ik nog niet.

  3. Alberts
    Geplaatst op 15 juni 2015 om 08:51 | Permalink

    Ik denk dat het voor het reguliere aanbod weinig tot niets betekent; het zal toch vooral een nieuwe groep mensen in zorg betrekken en dus extra omzet betekenen.

  4. Frits Bosch
    Geplaatst op 30 juni 2015 om 14:35 | Permalink

    Eens met Alberts. De cliënt heeft behoefte aan kleinschalig zorgaanbod in eigen woonomgeving. In tegenstelling tot USA heeft Nederland al een landelijk dekkend netwerk van kleine vrijgevestigde praktijken. Zorgverzekeraar Achmea zet in haar inkoopbeleid extra in op het contracteren van zorg dichtbij, waarvan vooraf helder is wat het behandeleffect en de patiënttevredenheid is.
    https://www.achmea.nl/zorgaanbieders/zorgsoort/ggz/visie/Paginas/klant-centraal.aspx