Aan zet
De laatste tijd hoor ik veel discussies over kosten van werkzaamheden áán de zorg tegenover ín de zorg. Hoeveel mensen werken er rondom de zorg maar niet met patiënten? En zorgen zij ervoor dat we van alles moeten registreren of doen we dat als zorgprofessionals zelf?
Dat een beroepsgroep een kwaliteitsbeleid heeft, is duidelijk. Het begint met een gedegen opleiding. Daarna volgen er nog vele registraties. En ja, daar hoort ook administratie bij om alle protocollen en richtlijnen te volgen. Helaas zie je sinds een tiental jaren dat de kosten en tijd voor scholing en accreditaties ontzettend gestegen zijn. Het lijkt een markt op zich.
Natuurlijk zijn in een ziekenhuis of zorginstelling meerdere beleidsmedewerkers nodig om alles te stroomlijnen. In de eerste lijn zien we het geregel rondom de zorg ook steeds groter worden. En in alle echelons heeft men last van de verschillen in regels van zorgverzekeraars.
Kosten voor áán de zorg bestaan niet alleen uit salarissen, gebouwen en overhead van instanties rondom de zorg. Je moet ook tellen wat hun beleid teweegbrengt bij zorgvrager en zorgaanbieder. Denk aan inspanningen die mensen ín de zorg besteden aan contractering, het uitzoeken van vergoedingen, regelgeving en aanleveren data. Marjet Veldhuis benoemt in haar boek Heilige Zorghuisjes hoe geldstromen rondom de zorg lopen. Je kunt dit gerust schokkend noemen. Ze brengt de vele instanties die aan de zorg verdienen in kaart. En welke projecten er allemaal opgestart worden waarvan de uitkomsten gering zijn.
‘Het zou goed zijn wanneer VWS zelf berekent welke kosten er aan de zorg gemaakt worden. Of is dat lastig omdat ze er zelf onderdeel van uitmaken?’
Daarnaast zijn er partijen die zeggen dat de beroepsgroep zélf zorgt voor veel regels en administratie. Brancheverenigingen lijken soms de eisen steeds hoger te willen stellen. Leden missen dan het vertrouwen in hen, en begrip voor alles wat ze al moeten registreren.
Er wordt wel eens geopperd dat ieder die aan de zorg werkt eens aan het bed zou moeten staan. Daar komen we handen tekort. Om hoeveel mensen het daadwerkelijk draait, is nog een vraag. Daarom is het belangrijk om op te tellen welke instanties allemaal betrokken zijn. Ook de berekening van hiermee gemoeide kosten zou helpen in de discussies. Vergeet ook de externe inhuur niet. En waar kan het dan minder?
Wie weet hebben we het keurig georganiseerd en is ieder áán de zorg ondersteunend voor goede zorg in de toekomst. En wordt er bij bezuinigen ook zeker gekeken naar die kant van de financiering.
Het zou goed zijn wanneer het ministerie van VWS eens zelf zou berekenen welke kosten er aan de zorg gemaakt worden. Of is dat lastig omdat ze er zelf onderdeel van uitmaken? Hoop dat ze dan de informatie die al voorhanden is ook meenemen. De kosten van dit project moeten namelijk wel binnen de perken blijven. Volgens mij zijn zij nu echter áán zet.
6 reacties
VWS is al jaren aan zet maar lijkt in de pauzestand te blijven hangen…
Ik heb wel de indruk dat dankzij diverse berichten, columns en boeken steeds duidelijker wordt dat gekeken mag worden waar geld voor de zorg heen gaat. Naar de zorg zelf of naar “aan-de-zorg-verdienenden”. Ik ben blij met het boek van Marjet Veldhuis en jouw colum zeker met de verkiezingen in aantocht.
Ineke Hendriks
17 oktober 2023 / 19:15Jezelf onder een vergrootglas leggen is altijd erg moeilijk, dus ook voor het ministerie van VWS.
De zin in dit verhaal die echt indruk maakt op mij is: “Je moet ook tellen wat hun beleid teweegbrengt bij zorgvrager en zorgaanbieder.”
Dit is zo waar en zo belangrijk!
Misschien een idee om vanuit deze richting onderzoek te doen?
Jacqueline Sijmens
17 oktober 2023 / 22:35Dank voor reacties. Dit onderwerp wordt door meerderen als belangrijk gezien. Goed om dit op te pakken door de overheid, met putten uit bronnen die er al zijn.
Dienie Koolen
18 oktober 2023 / 14:31Aán de zorg werkenden slurpen ruim 8 miljard aan zorgkosten per jaar om ìn-de-zorg (hands-on) werkers te controleren…. dat probleem is inmiddels te groot voor een kaasschaaf remedie, er moet drastisch worden ingegrepen!
Rudolf JA Buirma
19 oktober 2023 / 17:46Beste Dinie,
Laten we een concreet voorstel doen:
1. Zet alle registratie – en administratieve taken van zorgprofessionals even on hold.
2. Vraag aan de zorgprofessionals en patiënten op de werkvloer ( dus niet aan de
branche -verenigingen ) wat zij nodig hebben aan data en informatie voor het
inzicht in de verleende en te verlenen zorg.
3. Stuur de informatiespecialisten naar de werkvloer om voor die benodigde
informatie in een door de zorgprofessionals en patiënten makkelijk te gebruiken
software pakket te registreren .
4. Het bestuur en management moeten dit faciliteren.
[ en dus niet andersom :de informatiespecialisten gaan dus niet van de raad van
bestuur naar de werkvloer maar via de werkvloer naar de raad van bestuur.
5. Alle data voor beroepsverenigingen , zorgverzekeraars, overheid en landelijke
organisatie worden hiervan afgeleid.
[ we wilde toch allemaal eenmalige registratie aan de bron.
6. De vereenvoudiging in de administratieve lastendruk kan verder worden
geconcretiseerd via een ingrijpende versimpeling van de bekostiging en de
onderhandelingen met zorgverzekeraars. ( zie mijn Tienpuntenplan )
7. Het “ voorschrijven en verstrekken” van het ( beleids-)medicijn door de overheid,
zorgverzekeraars en ook zorgbestuurders , dat als werkzame stof “ vertrouwen “
heeft. [ Dit medicijn is effectief en goedkoop – het kost namelijk niets- en er zijn
geen leveringsproblemen. Het is in grote en nog ongebruikte voorraden
aanwezig.] De zorgprofessionals en de patiënten hebben de afgelopen 30 a 40
jaar dit vertrouwen meer dan verdiend.
8. Deze voorstellen geven de zorgprofessional en de patiënt de nodige ruimte voor
verdere ontwikkeling van innovatie, kwaliteits- en efficiencyverbetering.
Tot zover.
Guus van Montfort.
Guus van Montfort
22 oktober 2023 / 14:15Dank aan dhr Buirma en van Montfort voor deelname aan de discussie. Ook in mijn nieuwe blog met de titel Intrinsieke motivatie ga ik hier verder op in.
Dienie Koolen
25 oktober 2023 / 09:20