Aanspreken op functioneren

Juristen en advocaten van VvAA ondersteunen dagelijks leden bij uiteenlopende juridische problemen. Op deze pagina’s bespreken zij verschillende zaken. Deze maand Eva Balfoort, senior jurist bij VvAA Rechtsbijstand.

 

 

In een groepspraktijk van drie huisartsen werken vier assistentes. De huisartsenpraktijk heeft grote problemen met de telefonische bereikbaarheid. Patiënten klagen over lange wachttijden en ze zeggen ook dat de verbinding vaak verbroken wordt. De huisartsen denken aan een technisch probleem en laten een nieuwe telefooncentrale installeren. Maar de praktijk blijft slecht bereikbaar. Ook zijn er al enige tijd klachten over het onvriendelijke en afhoudende gedrag van een van de assistentes. Maar de artsen zijn zo druk met hun praktijk en daarbij behorende administratie, dat zij vergeten dat zij ook werkgever zijn. De assistente wordt niet op haar functioneren aangesproken en de huisartsen bouwen geen dossier op.

Dan raakt de zaak in een stroomversnelling. Een van de andere assistentes biecht bij de huisartsen op dat de assistente zelf steeds de verbinding verbreekt. Zij heeft haar dit zien doen. De artsen spreken de assistente op haar gedrag aan en sturen haar naar huis. De problemen met de bereikbaarheid zijn daarna voorbij.

De assistente ontkent alles en wil haar werk hervatten. Ze is niet bereid om te praten over een vertrekregeling. De artsen schakelen een mediator in, maar ook dat helpt niet. Terugkeer van de assistente is onwenselijk en de artsen zien nog maar één mogelijkheid: ontslag. Ze vragen de rechter de arbeidsovereenkomst te beëindigen wegens disfunctioneren, wangedrag en een verstoorde arbeidsrelatie. De vraag is of de huisartsen de assistente goed hebben aangestuurd en of zij de juiste stappen hebben gezet.

Lees verder (pdf).

02-2015p030-031