All inclusive

Zorgverzekeraars doen belangrijk werk. Dat bestaat uit gesprekken voeren, vergaderen, overleg en misschien klantencontact. Graag zou ik eens meekijken op zo’n werkdag. Wanneer ik na half vier bel, krijg ik niet altijd meer de juiste persoon aan de lijn en teruggebeld en -gemaild worden is er ook niet altijd bij. Wanneer zij  ’s avonds vergaderen, zit dat dan in hun salaris? En hebben ze een 13de maand? Heel raar, maar dat zijn allemaal vragen die door mijn hoofd gaan nu ik moet bedenken of ik mijn medewerksters voldoende kan betalen. De uren met patiëntcontact zijn declareerbaar, maar al het uitwerken, voorbereiden, administratie, tijd voor scholing en overleg zijn zogenaamd inclusief.

Weet u, ik word een zeur en ben bijna een digitale stalker van André Rouvoet en vier  zorgverzekeraars. Zo ken ik mezelf helemaal niet. Ik ken mezelf als iemand die gemotiveerd haar werk in de gezondheidszorg doet en daar niet het uiterste voor hoeft te krijgen maar wel een reëel bedrag. Waardering vind ik ook belangrijk. Ik ga naar vergaderingen ’s avonds, volg nieuwe cursussen en heb veel overleg want dat is belangrijk voor de behandeling van mijn patiënten. Onder collega’s overleggen we wat goed nieuw onderzoeks- of behandelmateriaal is en schaffen steeds de beste software aan.

Een mens is gebaat bij waardering. Dat geldt natuurlijk ook voor u als zorgverzekeraar. Wederkerigheid is een groot goed. Dat we daar informatie van elkaar voor nodig hebben begrijp ik. Vanuit mijn werkgebied logopedie liggen er heel belangrijke rapporten en gelukkig worden die door sommigen gewaardeerd.

Beste zorgverzekeraar, wat ik me ook afvraag is of u betaald krijgt wanneer een afspraak afgebeld wordt door ziekte of er in de familie een  overlijdensgeval is. Wij hebben te maken met zieke mensen of mensen met problemen. Weet u dat daar meer uitval van afspraken bij voorkomt? Ik volg de richtlijnen van onze beroepsgroep en die informatie krijgt u ook. Soms lijkt het wel alsof die meteen tegen ons gebruikt wordt.

Nu schrijf ik wéér niet over zaken waar ik eigenlijk voor ga, zoals het gebied rondom de mond. De titel zou ik al wel willen veranderen: Mondzorgen! Want dat ik me zorgen maak is duidelijk en dat doen ook tandartsen en medebehandelaars. All inclusive kan weleens heel vervelend uitpakken wanneer er te scherp wordt ingekocht. Wat is het doel van té scherpe contractering? Doelgericht werken is belangrijk. Misschien schiet u wel uw doel voorbij.

Delen