All inclusive
Zorgverzekeraars doen belangrijk werk. Dat bestaat uit gesprekken voeren, vergaderen, overleg en misschien klantencontact. Graag zou ik eens meekijken op zo’n werkdag. Wanneer ik na half vier bel, krijg ik niet altijd meer de juiste persoon aan de lijn en teruggebeld en -gemaild worden is er ook niet altijd bij. Wanneer zij ’s avonds vergaderen, zit dat dan in hun salaris? En hebben ze een 13de maand? Heel raar, maar dat zijn allemaal vragen die door mijn hoofd gaan nu ik moet bedenken of ik mijn medewerksters voldoende kan betalen. De uren met patiëntcontact zijn declareerbaar, maar al het uitwerken, voorbereiden, administratie, tijd voor scholing en overleg zijn zogenaamd inclusief.
Weet u, ik word een zeur en ben bijna een digitale stalker van André Rouvoet en vier zorgverzekeraars. Zo ken ik mezelf helemaal niet. Ik ken mezelf als iemand die gemotiveerd haar werk in de gezondheidszorg doet en daar niet het uiterste voor hoeft te krijgen maar wel een reëel bedrag. Waardering vind ik ook belangrijk. Ik ga naar vergaderingen ’s avonds, volg nieuwe cursussen en heb veel overleg want dat is belangrijk voor de behandeling van mijn patiënten. Onder collega’s overleggen we wat goed nieuw onderzoeks- of behandelmateriaal is en schaffen steeds de beste software aan.
Een mens is gebaat bij waardering. Dat geldt natuurlijk ook voor u als zorgverzekeraar. Wederkerigheid is een groot goed. Dat we daar informatie van elkaar voor nodig hebben begrijp ik. Vanuit mijn werkgebied logopedie liggen er heel belangrijke rapporten en gelukkig worden die door sommigen gewaardeerd.
Beste zorgverzekeraar, wat ik me ook afvraag is of u betaald krijgt wanneer een afspraak afgebeld wordt door ziekte of er in de familie een overlijdensgeval is. Wij hebben te maken met zieke mensen of mensen met problemen. Weet u dat daar meer uitval van afspraken bij voorkomt? Ik volg de richtlijnen van onze beroepsgroep en die informatie krijgt u ook. Soms lijkt het wel alsof die meteen tegen ons gebruikt wordt.
Nu schrijf ik wéér niet over zaken waar ik eigenlijk voor ga, zoals het gebied rondom de mond. De titel zou ik al wel willen veranderen: Mondzorgen! Want dat ik me zorgen maak is duidelijk en dat doen ook tandartsen en medebehandelaars. All inclusive kan weleens heel vervelend uitpakken wanneer er te scherp wordt ingekocht. Wat is het doel van té scherpe contractering? Doelgericht werken is belangrijk. Misschien schiet u wel uw doel voorbij.
8 reacties
Dit is raak geformuleerd Dinie!
Wat herken ik me in jouw brainstorm.
Hopelijk komt de boodschap bij de betrokkenen/zorgverzekeraars aan.
Marielle
13 november 2013 / 00:32Ik kan slechts de bovenstaande reactie volmondig beamen. Zeer waar!
En hoewel ik in wezen niet wil vergelijken wat de een en wat de ander verdient – dat ga ik wel doen, als de een kan bepalen wat de ander verdient en zich niet echt verdiept in wat de ander allemaal doet.
Else Rozema
13 november 2013 / 08:47Inderdaad, ook voor mij herkenbaar, deze vragen. Ik heb me al heel vaak moeten beheersen om ze niet te stellen tijdens mijn contacten met medewerkers van de zorgverzekeraars. Te beginnen met de vraag of zij intussen óók een kwart minder betaald krijgen dan het salaris dat ze zouden kunnen verwachten gezien opleiding, werkzaamheden en verantwoordelijkheid. Marktconform? Ja, klopt. Als we het hebben over de relatie zorgverzekeraar – kleine zorgverlener is er immers maar één partij die de markt bepaalt. En die ene partij juicht nu tegen zijn klanten dat het haar zó goed gelukt is goedkoop zorg in te kopen dat de premies met vele procenten omlaag kunnen…
Imma
13 november 2013 / 09:18Hear, Hear !
Zo herkenbaar als fysiotherapeut.
Danny Kleinman
13 november 2013 / 13:39Als huisarts herken ik dit ook helemaal! Knap en ‘keurig’ onder woorden gebracht.
Jurriën Wind
13 november 2013 / 14:41herkenbaar Dinie!! Wat voor goede dingen gaan hieruit voortkomen? Meer bewustzijn voor het belang van samenwerken? Meer bewustzijn voor onze eigen kwaliteiten en de waarde daarvan? meer bewustzijn voor ons aandeel in de gezondheidszorg en minder afhankelijkheid van derden en van protocollen?
Daar hopen we maar op! Dan heeft dit allemaal toch zin!!
Nanda Klop
14 november 2013 / 00:41Wat goed dat je dit weer onder woorden hebt gebracht. Dit is ook wat er steeds in mijn hoofd omgaat. We moeten blijven communiceren en onze mening uiten (we zijn tenslotte communicatiedeskundigen dus nog lang niet uitgepraat!!)d Er moet toch een keer iemand zijn bij de managers in de zorgverzekering die begrijpt dat waardering zorgt voor motivatie en dat wantrouwen de organisatie (gezondheidszorg) schaadt! (les 1 managementcursus???) Hoe pijnlijk is het ook te zien dat de zorgverzekeraars gaan stunten met de laagste premies over onze rug.
Anne van Eupen
14 november 2013 / 11:48Dank voor reageren. Het wordt tijd dat de zorgverzekeraars ook bij ons het overleg , vergaderen en administratie als werk zien. Voor nuance zou ik graag mening van hen zien want ook voor ons is het belangrijk om vanuit hun invalshoek te kijken. Nu zien we dat bij meerdere beroepen in de zorg weerstand leeft tegen de werkwijze van enkele zorgverzekeraars. We dienen beide met respect behandeld te worden en gewaardeerd voor onze inspanningen. Wij moeten punctueel zijn in afspraken, vele openingstijden aangeven, patiënt goed bejegenen en met minder geld toch investeringen doen, ons scholen en innoveren. Wanneer wij dan beoordeeld worden door een partij waarbij dit voor ons niet altijd zichtbaar en transparant is, ligt irritatie om de hoek. Wederkerigheid!
Dienie Koolen
15 november 2013 / 10:30