Appen
Voor mij is appen net zo vanzelfsprekend geworden als tandenpoetsen. Zonder diepe gedachten over het medium typ ik mijn berichten. Tot WhatsApp vorige maand zijn nieuwe gebruiksvoorwaarden prominent in beeld bracht. Het is alsof je ineens andere tandpasta krijgt. Zoals de meeste gebruikers heb ik inmiddels op ‘ja’ geklikt om na 8 februari te kunnen blijven appen.
Heb ik keus? Ik kan me natuurlijk terugtrekken uit de familie-app, de buurt-app en de kantoor-app. De kans is klein dat ik al die groepen kan overtuigen om over te stappen naar alternatieven zoals Signal en Threema, die privacy belangrijker vinden. Geleidelijk ben ik in het WhatsApp-universum terechtgekomen en is het lastig om er nog uit te stappen. Zelfisolatie is niet zo aantrekkelijk. Corona zorgt al voor genoeg afzondering.
Techgiganten als Facebook, Twitter en Google zijn systeemrelevant. Wie gehoord wil blijven, kan alleen maar op ‘ja’ klikken en zich aan de voorwaarden houden. Gelukkig blijken de veranderingen bij WhatsApp niet groot. Maar dat geldt niet voor iedereen. Britten, en andere gebruikers buiten de Europese Economische Ruimte, moeten er voor 8 februari mee instemmen dat moederbedrijf Facebook al hun gegevens en al hun contacten krijgt.
‘Geleidelijk ben ik in het WhatsApp-universum terechtgekomen en is het lastig om er nog uit te stappen’
In de aanloop naar de privacyrichtlijn AVG spraken WhatsApp en de EU in 2018 af dat gegevens niet gedeeld zouden worden. Daar houdt het bedrijf zich nu aan. Als gebruikers geen andere keuze hebben dan op ‘ja’ te klikken, moeten er regels zijn die hen beschermen.
Ondertussen maakt Europa nieuwe regels voor online winkelen (Wet op de digitale markten, DMA). Kopers moeten voortaan kunnen zien hoe aanbevelingen tot stand komen. De monopolies van Airbnb, Booking en andere grote aanbieders worden opengebroken. Onafhankelijke handelaren krijgen tegen gunstige voorwaarden toegang tot deze sites. Ook dat treft WhatsApp, want met appen moet je binnenkort kunnen winkelen.