Arts en Auto – een begrip

Tijdens de Algemene beschouwingen van 2013 refereerde Premier Rutte in een debat met Wilders voor de tweede keer aan Arts en Auto. Opnieuw bracht hij de titel in stelling als ultieme voorbeeld van het relateren van twee onderwerpen die totaal niets met elkaar te maken hebben. Altijd leuk zo’n verwijzing onder het oog van het Nederlands publiek, maar de premier – die hiermee zelf twee onderwerpen aan elkaar verbindt die niks met elkaar te maken hebben – slaat de plank wel een beetje mis. Een historicus als Rutte zou op z’n minst mogen vermoeden dat er wel degelijk een duidelijk historisch verband bestaat tussen de beide elementen uit de titel.

Arts en Auto is het verenigingsblad van VvAA, de ledenorganisatie die als collectief van ruim 130.000 zorgprofessionals uit verschillende (para)medische disciplines hun stem vertolkt mbt belangrijke thema’s binnen de gezondheidszorg (zoals het terugdringen van overbodige regeldruk) en hun steun is als het gaat om het leveren van gevarieerde diensten en producten. De VvAA is in 1924 ontstaan als onderlinge verzekeringsmaatschappij voor artsen. In die tijd was het voor artsen nog gebruikelijk om vanuit huis te werken in plaats van het werk centraal in een ziekenhuis te doen. Voor spoedzorg reden de artsen bij nacht en ontij uit. Ze hadden haast om bij de patiënt te komen en straatverlichting bestond nog nauwelijks. Het gevolg: veelvuldige autoschade. Zo veelvuldig dat schadeverzekeraars die niet meer wilden vergoeden. Het antwoord van de artsen was een eigen waarborgmaatschappij: de Onderlinge Automobiel-Verzekering voor Artsen. Later werd deze naam omgedoopt in Vereniging van Artsen Automobilisten (VVAA).

In 1935 kreeg de vereniging een eigen ledenblad, met de op dat moment uiterst logische naam Arts en Auto. Een titel die sindsdien een begrip is in de medische wereld. Ook nu VvAA veel meer biedt dan autoverzekeringen en er binnen de redactieformule van Arts en Auto nog slechts zeer beperkt aandacht is voor auto’s, staat dit merk als een huis en zou het – om met hoofdredacteur Marjan Enzlin te spreken – van kamikazeneigingen getuigen om de titel aan te passen.

Dat het verband tussen artsen en auto’s anno 2022 minder sterk is, klopt. Dat de titel de inhoud van het blad en de website nog maar in zeer beperkte mate dekt, klopt ook. Maar dat arts en auto niets met elkaar te maken hebben, dat is toch echt niet juist.

Bekijk ook de video over (de naam) Arts en Auto:

 

Delen