Arts zonder Auto
Wat moet je met een auto als er ook internet is? Zodra het internet werd uitgevonden, proclameerden zelfbenoemde goeroes ‘the death of distance’. De wereld zou een dorp worden, nu iedereen met iedereen kon samenwerken. Het is er nooit van gekomen. Bedrijven werken nog steeds het meest met mensen om de hoek. De intercontinentale handel maakt nu hetzelfde percentage van onze economie uit als in 1917.
Maar er is wel wat veranderd. Jongeren gaan niet meer zo vaak voor hun plezier op reis. De internetgeneratie koopt geen auto meer en rijdt een stuk minder. In Nederland stagneert daardoor het aantal autokilometers sinds 2005. Het is een trend in alle rijke landen. In de VS is de daling het scherpst. Ook in een aantal andere landen daalde het aantal autoritten al voordat de recessie intrad, onder meer in Groot-Brittannië, Frankrijk, Spanje, Italië, Australië, Nieuw-Zeeland en België.
Jongeren halen hun rijbewijs ook later. Zelfs in Duitsland – waar auto’s in de genen zitten – verdubbelde het aantal jonge huishoudens zonder auto tussen 1998 en 2008, al ruim voor de crisis dus.
Jongeren besteden hun geld liever aan een smartphone
Steeds meer experts zien in internet een oorzaak. Dat blijkt ook uit een onderzoek in vijftien landen. Hoe meer jongeren van internet gebruikmaken, hoe minder vaak ze een rijbewijs hebben. In Nederland is dat ook aan de gang, aldus het Sociaal Cultureel Planbureau. Jongeren besteden hun geld liever aan een smartphone.
Voor mij was een auto altijd kracht, slimheid en vooral verbinding met de verte. Maar daarvoor heb je internet. De jongste generatie hangt geen posters meer op van Porsches of Ferrari’s. Automerken komen bij jongeren niet meer in de top-10 voor. Wel Apple en Beats by Dr. Dre (koptelefoons). Het is ook enorme tijdverspilling natuurlijk. Een uur lang achter het stuur zitten zonder dat je kunt facebooken met je vrienden.