Beëindiging zorgovereenkomst
De contractvoorstellen van de zorgverzekeraars voor een overeenkomst voor logopedie in 2014 druppelen dit jaar in de zomer al binnen. Gelukkig veel eerder dan vorig jaar. De toonzetting is erg verschillend. Een mailtje met als titel ‘Beëindiging Zorgovereenkomst’ open je toch met een raar gevoel , terwijl het puur informatie bleek over de procedure van verlenging.
Er zijn zorgverzekeraars die een prettige samenwerking niet alleen in woorden maar ook in daden weten te vatten. Daar spreekt waardering uit voor ons vak en men laat zien dat je op een zorgverzekeraar kunt bouwen en je al je investeringen in tijd en geld niet voor niets doet. Er zijn er ook die nogal hoog van de toren blazen en, nog voordat de tarieven van de NZa bekend zijn, een zeer laag tariefaanbod doen. Wanneer je op eigen kosten een audit voor een kwaliteitstoets goed doorloopt en op een presenteerblaadje de gegevens aan de zorgverzekeraar overhandigt, bekijkt die of het ietsje meer kan zijn. Over het kostenonderzoek waaruit bleek dat het tarief al jaren te laag is en vanaf 2012 behoorde te stijgen, wordt met geen woord gerept.
Dat onderzoek toonde aan dat de rekennorm voor het aantal logopedische zittingen dat haalbaar is per jaar aangepast diende te worden. De grote tijdsinvestering rondom een zitting kwam duidelijk naar voren in woorden, tabellen en cijfers. Hoe meetbaar en transparant wil je het hebben! Helaas gaan zorgverzekeraars hier verschillend mee om, net als met de nieuwe prestaties als een telefonisch consult en DTL (directe toegang). Deze worden niet door elke verzekeraar ingekocht of alleen tegen erbarmelijke tarieven. Het verplichte tarievenlijstje in de wachtkamer dat een eenduidig tarief behoort aan te geven, wemelt van de verschillende getallen.
Toch blijkt steeds bij vragen aan het ministerie van VWS dat een zorgverzekeraar dat allemaal mag omdat de klanten nog naar andere verzekeraars kunnen. Waar gaat dit naar toe? Vragen te over aan ons naar transparantie, kwaliteit en innovatie. Waarom er dan, bij veelal de grotere zorgverzekeraars, geen billijke vergoeding tegenover staat is mij een raadsel.
Het beëindigen van de overeenkomst heeft zeker geen voorkeur. Onze inspanningen moeten echter wel gewaardeerd worden. Wat het nieuwe NZa-tarief zal worden en wat de andere zorgverzekeraars voor gaan stellen is nog niet bekend. Ik ben erg benieuwd.
Tijdens de vorige winter werd de kerstvakantie verknald door het gekrakeel rondom de zorgcontractering. Zal het nu een hete herfst worden?
5 reacties
Ik ben heel blij met collega Dienie Koolen, die de veelzijdigheid van het vak logopedie en de kunde van de logopedist zo helder aan de orde stelt.
Minder blij ben ik met de zorgverzekeraars die, ondanks goede gesprekken met de beroepsvereniging over de kwaliteit van logopedie en de logopedist, weigeren onze tarieven aan te passen. Bijzonder is dat een aantal kleinere zorgverzekeraars daar geen punt van maken, die vertrouwen op die kunde en kwaliteit.
Het is lastig frustratie niet de overhand te laten voeren. Deze energie besteed ik liever aan de logopedische behandelingen en nog verder verbeteren van onze kwaliteit. Een meedenkende houding van zorgverzekeraars zou daarbij zeer welkom zijn.
Anja
3 september 2013 / 15:04Wat een helder en net stuk Dienie! Toen ik het contract van Achmea onder ogen kreeg, kwamen er niet zulke nette woorden over mijn lippen (wel allemaal goede gearticuleerd, dat dan weer wel…)! Hoe zorgverzekeraars claimen voor kwaliteit te gaan en dan de logopedische zorg zo uitkleden, dat die kwaliteit nauwelijks kan blijven bestaan? Onze vaste kosten stijgen (huur, telefoon, computers, softewareprogramma’s) alleen al door de stijging van de BTW en de inflatie, maar onze tarieven worden bevroren op een tarief dat al geen recht deed aan ons werk en de vele onbetaalde uren die we werken.
Gelukkig zijn er zorgverzekeraars die wel inzien hoe we samen tot een goede zorg kunnen komen, die een goed tarief bieden en met ons investeren in kwaliteit. Nu maar hopen dat de macht van de zorgverzekeraars niet verder wordt vergroot, maar bij voorkeur ingeperkt! Zolang zij aandeelhouders, winstoogmerk, bonussen e.d. hebben, gaan ze niet voor maximale zorg, maar voor maximale winst!
Esther
3 september 2013 / 15:39Een heel goed verhaal van Dienie Koolen, waarin ik me helemaal herken.
Toen vorige herfst onze contracten binnenkwamen, verschenen ook de salarissen van bestuurders/directeuren van zorgverzekeraars in de Volkskrant. Roger van Boxtel (Menzis)verdient ver boven de Balkenendenorm en toucheert nog meer bedragen door andere werkzaamheden. Een passend tarief voor zorgverleners kan er niet af. Hoe transparant is het functioneren van directeuren en managers bij de zorgverzekeraars? Zijn zij werkelijk zo waardevol?
Nee natuurlijk. Helaas ben ik nooit teruggebeld toen ik aan een medewerker van Menzis uitlegde waarom ik wegging als verzekerde, en overwoog het contract niet te tekenen….
Christine Groen
3 september 2013 / 16:39Inderdaad. Het zou zo fijn zijn als alle zorgverzekeraars en zorgverleners samen werken aan verbeteringen in de zorg ten behoeve van de zorgvragers. Zo zou het moeten zijn. Natuurlijk rekeninghoudend met het kostenplaatje in deze tijd. De vraag om transparantie door de zorgverzekeraars lijkt heel billijk totdat blijkt dat sommige steeds iets nieuws bedenken om het tarief laag te kunnen houden: Kwaliteitskringen, KwaliteitsRegister, IT cycli, aangepaste specifieke software, onafhankelijke onderzoeken, enz. enz. en nu de KwaliteitsToets. We gaan naar protocollen om de protocollen, SMART omdat het SMART moet. Dat betalen we ook allemaal zelf. O, ja de patient is er ook nog.
Mariëlle
3 september 2013 / 17:00Dank voor reacties. Het zou goed zijn wanneer ook zorgverzekeraars zouden reageren op mijn blog. Logopedisten houden graag het gesprek gaande !
Misschien dan ook even een blik op andere blogs zoals over het E-idee en open brief aan zorgverzekeraars. Het E-idee ging over correct declareren en de open brief over communicatie met elkaar. In de discussies over de kostbare gelden voor de zorg bij verzuim kan ik u melden dat ik persoonlijk helemaal alleen het risico loop. Een verzuimnota is snel gestuurd bij vergeten maar wat te denken van het afbellen bij ziekte of overmacht ? Misschien iets meer ruggesteun en informatie hierbij van zorgverzekeraars. Ik zou bijna willen eindigen met: Wat is daarop uw antwoord ? Op weg naar een goede samenwerking voor goede zorg voor onze patiënten.
Dienie Koolen
5 september 2013 / 12:08