Beste Ignace Schretlen…
De eerste keer dat ik een mailtje kreeg met als aanhef ‘beste Ignace Schretlen’ gaf mij dat een vreemd gevoel. Ik was immers gewend aan ‘beste Ignace’. Ook ‘beste meneer Schretlen’ vind ik prima. Maar ‘beste Ignace Schretlen’ roept iets tegenstrijdigs op. ‘Beste’ suggereert een bepaalde band die door de hiernavolgende combinatie van voor- en achternaam weer teniet wordt gedaan. Maar wonderlijk genoeg raak je aan deze aanhef wonderlijk snel gewend. Nog sterker: inmiddels heb ik deze gewoonte overgenomen.
Toch gebeurt hier iets verontrustends. Vermoedelijk hebben de meesten wel door dat wij bij deze aanhef de bal teruggekaatst krijgen van een aan ICT gekoppelde gril: registratie van jouw persoonsgegevens. Door klanten aan te schrijven met ‘beste’ willen bedrijven graag de suggestie van een persoonlijke band wekken. Zoekend naar een compromis tussen ‘beste Ignace’ en ‘beste meneer Schretlen’ werd het ‘beste Ignace Schretlen’. ICT laat zich makkelijk dresseren. Een paar drukken op de knop en duizenden klanten ontvangen een brief met deze aanhef. Verontrustend is dat wij deze gekunstelde constructie hebben overgenomen in onze communicatie.
‘ICT laat zich makkelijk dresseren’
In 2014 deed ik een klein experiment. Wij wonen op de Populierenlaan. Ik vroeg een aantal bedrijven om documentatie. Bij het invullen van de persoonsgegevens voegde ik aan deze straatnaam van alles toe. Het begon met ‘Korte Populierenlaan’, ‘Dwarse Populierenlaan’, ‘Kromme Populierenlaan’ en ‘Ronde Populierenlaan’. Hierna ging ik een stapje verder en werd het ‘Dikke Populierenlaan’, ‘Verdorde Populierenlaan’, ‘Ingekorte Populierenlaan’ en ‘Rijke Populierenlaan’. Uiteindelijk kwamen we uit op ‘Omgehakte Populierenlaan’, ‘Juichende Populierenlaan’, ‘Plastic Populierenlaan’, ‘Verlegen Populierenlaan’, ‘Verborgen Populierenlaan’ en ‘Verdwenen Populierenlaan’.
Misschien was het naïef van mij om te denken dat bij de betreffende bedrijven de geregistreerde gegevens van personen die folders, brochures e.d. aanvragen worden gecontroleerd. Natuurlijk verliep alles geautomatiseerd. Maar van de Gemeente Amsterdam kreeg ik een zending waarop handmatig de door mij verstrekte gegevens waren overgenomen. Dus kwam op de enveloppe ’Omgekeerde Populierenlaan’ te staan.
Tegenwoordig is het wat lastiger om een dergelijk experiment te doen, omdat de straatnaam veelal automatisch op het scherm verschijnt wanneer de postcode is ingevuld. Maar dit doet niets af aan het probleem dat wat fout wordt geregistreerd, ongezien een eigen leven gaat leiden.
‘Elke patiënt zou eens per jaar moeten controleren of de ingebrachte medische gegevens juist zijn’
Dat geldt ook voor het elektronisch of digitaal patiëntendossier. Elke patiënt zou eens per jaar moeten controleren of de ingebrachte medische gegevens juist zijn. Louter op basis van eigen ervaring weet ik dat de kans op onjuistheden en fouten zeer groot is. Denk niet dat dokters zich afvragen hoe het kan dat je elkaar tegenwerkende medicamenten gebruikt, want zij slikken alles wat er staat als zoete koek. Sinds de – toch al heilige – protocollen, standaarden en richtlijnen zijn geïncorporeerd in de ICT, gedragen computers zich niet zoals dokters dat wensen maar gebeurt het omgekeerde. De dokters accepteren alles van de computer en passen hun gedrag hierop aan. De gezagsverhouding is dus omgedraaid. Ooit maakte ik een kaart met hierop de tekst: ‘Uit onze administratie blijkt dat u niet bestaat’. Wie zich niet registreert, hangt dit lot boven het hoofd!
2 reacties
Geachte heer Schretlen / Beste Ignace,
Heel goed om hier even bij stil te staan.
Met vriendelijke groet,
Martien Veekens.
Martien Veekens
18 mei 2021 / 15:48Delft, maandag 5 juli 2021
Geachte heer Schretlen,
Vanmorgen kwam ik twee familienamen tegen van zeer goede kennissen van mijn ouders in Nijmegen, t.w. uw achternaam, n.a.v. het artikel “ Laatstewilmiddel: jezelf vergiftigen? en van een zekere Marjolein Rikmenspoel, verbonden aan het UMC te Amsterdam, in een e-mail van de NVVE, die een wetenschappelijk onderzoek gaat doen onder verpleeghuisbewoners die een verkennend gesprek met hun arts willen gaan voeren over euthanasie.
Betreft uw achternaam: ik vroeg mij af of u zo mogelijk geparenteerd bent aan de familie Schretlen In Nijmegen die tot medio jaren 50 woonachtig waren in de Prins Bernhardstraat, in deze straat ben ik ook geboren en later zijn Oom Toon en Tante Mart verhuisd naar de Mozes en Aäronlaan op de Heilige Landstichting. Oom Toon Schretlen was eigenaar van een tricotage fabriek, ik dacht In de Tollenstraat.
Alhoewel u niet in Nijmegen bent geboren, maar wel uw jeugd en studietijd in Nijmegen hebt doorgebracht zou er mogelijk een relatie kunnen bestaan omdat ik de naam Schretlen behoudens de kennissen van mijn ouder verder nooit ben tegengekomen. Dit terzijde.
Aangaande uw artikel: Laatstewilmiddel: jezelf vergiftigen?
Evenals u ben ik ook lid van de van de Coöperatie Laatste Wil en uw artikel heb ik met veel belangstelling gelezen. U heeft het hier over Middel X en daarmee bedoelt u naar alle waarschijnlijkheid Natriumazide.
U heeft bij dit middel uw bedenkingen en het is ook niet rechtstreeks bij de coöperatie verkrijgbaar, maar mogelijk wel via een omweg.
Mijn standpunt in deze is, indien ik mij niet meer kan manifesteren zoals op dit moment en afhankelijk moet gaan worden van thuishulp en/of opgenomen worden in een verpleegtehuis dan wil ik de “pil van Drion” in mijn bureaula hebben liggen en er gebruik van kunnen maken wanneer ik persoonlijk de mening ben toegedaan dat mijn leven is voltooid. Ik word over precies twee maanden 78 jaar en dus gaat de tijd dringen.
Mijn excuses voor het wat uitvoerige verhaal.
Met vriendelijke groeten,
Antoon Duynstee
Antoon Duynstee
5 juli 2021 / 13:43