BeterDichtbij

Smartphone en tablet zijn niet meer weg te denken in de dagelijkse praktijk van de zorgprofessional. Niet alleen vanwege mail en internet, maar vooral ook door de vele nuttige (en vaak speciaal voor de zorg ontwikkelde) apps. Welke apps gebruiken uw collega’s?

Tekst: Daphne Riksen | Beeld: Nout Steenkamp

 

Wat?

Met de dienst BeterDichtbij kunnen huisartsen en medewerkers van ziekenhuizen, buiten de consulten om, veilig en laagdrempelig communiceren met hun patiënten. Het kan bijvoorbeeld gaan om het doorgeven van labuitslagen, het stellen van vragen over medicatie, of overleg over symptomen (met foto’s). De zorgverlener gebruikt hiervoor de webbrowser, de patiënt een app.

Artsen nodigen zelf hun patiënten uit om in de beveiligde omgeving van BeterDichtbij te communiceren. Inloggen gebeurt met een persoonlijke pincode en een verificatiecode per sms. BeterDichtbij is oorspronkelijk ontwikkeld door de Vereniging Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen (SAZ). Er maken momenteel elf ziekenhuizen en een eerstelijnscentrum gebruik van BeterDichtbij, dat sinds 1 januari beschikbaar is voor alle zorginstellingen in Nederland.

Voor wie?

Specialisten, huisartsen, verpleegkundigen en andere zorgverleners.

Plus- en minpunten

Voor de patiënt en de zorgverlener is BeterDichtbij een simpele, overzichtelijke en veilige dienst. De gegevens die de patiëntenapp bewaart, worden niet op de telefoon zelf opgeslagen. U kunt op een voor u geschikt moment via de internetbrowser berichten versturen en vragen beantwoorden, eventueel met bijlagen zoals labuitslagen of een link naar een website met meer uitleg. Patiënten hoeven hun vragen niet te bewaren tot de volgende afspraak. Zij kunnen uw antwoorden nog eens rustig teruglezen en foto’s voorleggen ter beoordeling. Patiëntcontact via BeterDichtbij wordt geregistreerd in het EPD, maar die koppeling kan beter: berichten komen in het EPD los binnen. Het zou handiger zijn als de conversatie als geheel werd opgenomen.

Reacties

Het aantal reviews in de appstores is beperkt, maar de beoordelingen zijn hoog. Op de website ICT&health zegt een kinderarts: ‘Op de kinderafdeling appen de verpleegkundigen via BeterDichtbij met ouders: ze kunnen snel laten zien hoe het met hun vroeggeboren kindje gaat. Na ontslag van een kind kunnen nog tot zes weken later vragen worden gesteld.’

Gebruiker

Naam Jelle Sündermann (38) Beroep huisarts Werkplek Eerstelijns Centrum Tiel

“In het Eerstelijns Centrum Tiel werken 15 huisartsen met een eigen praktijk. In mijn praktijk hebben we ervoor gekozen BeterDichtbij alleen te gebruiken voor follow-up na een live consult. Patiënten kunnen dus niet zomaar via de app vragen aan ons stellen. De assistentes vinden het prettig om namens mij de labuitslagen naar een patiënt te sturen; daardoor neemt het aantal telefoontjes flink af. Of ik vraag via BeterDichtbij om een foto van een eczeemplek als ik iemand hiervoor zalf heb voorgeschreven. Ik kan zo’n follow-up-vraag meteen na het consult al inplannen, zodat die automatisch op een bepaalde datum, bijvoorbeeld na twee weken, wordt verstuurd.

Ik vind dat de makers goed over de functionaliteit hebben nagedacht. Als ik bijvoorbeeld ’s avonds laat nog berichten beantwoord, worden die pas overdag bij een patiënt in de app zichtbaar. De dienst werkt ontzettend simpel, dus je hoeft geen steile leercurve door.”

Praktische informatie

  • Bruikbaar op Android, iOS, webbrowser
  • Prijs voor patiënten gratis, ziekenhuizen en huisartsenpraktijken betalen een maandelijks bedrag
  • Ontwikkeld door door de Vereniging van Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen
  • Meer informatie beterdichtbij.nl

 

Plaats een reactie

Uw e-mailadres zal nooit gepubliceerd of gedeeld worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*
*