Boze dokter

Gistermiddag werd ik gebeld door een boze dokter*. Hij begon onmiddellijk met een tirade die minutenlang aanhield. Dat heb ik nog nooit in mijn leven meegemaakt. Ik krijg het er nog koud van als ik hieraan terugdenk. Wanneer ik boos op iemand ben, begin ik met het stellen van vragen. Soms blijkt die boosheid namelijk onterecht. Wanneer iemand boos op mij is, begin ik ook met het stellen van vragen. Door de tirade was ik echter zo van mijn à propos dat ik niet wist hoe ik moest reageren. Het enige wat ik dacht was: blijf vriendelijk en reageer niet boos terug.

Waarom moest deze dokter zijn gram op mij halen? Omdat ik volgens hem bij officiële instanties onrust stook. Die krijgen daardoor een verkeerd beeld van de medische zorg voor mevrouw B. Daardoor voelt de boze dokter zich gekwetst. De ironie wil dat deze dokter helemaal geen slechte dokter is. Integendeel: we hebben elkaar nooit persoonlijk ontmoet, maar uit alles blijkt dat hij heel erg gedreven is. Wanneer ik mijn onvrede uit over de zorg voor mevrouw B. vermeld ik dan ook expliciet dat het niet gaat om het handelen van de dokter zelf, maar om zijn personeel.

‘Dokters denken vaak dat zij hun patiënten goed kennen, maar dat is lang niet altijd het geval’

Elke huisarts in Nederland krijgt te maken met signalen van verontruste familieleden, vrienden of kennissen over een patiënt uit zijn of haar praktijk. Dokters denken vaak dat zij hun patiënten goed kennen, maar dat is lang niet altijd het geval. Daarom moeten deze signalen altijd serieus worden genomen. Soms kwam zo’n signaal van een dokter. Dán moet je extra alert zijn, want dokters bellen niet zo snel een collega om hem of haar te wijzen op een probleemsituatie. Extra pijnlijk zijn signalen die jouw handelen als arts betreffen. Maar vaak zijn die signalen wel terecht.

Ik ken mevrouw B. pas een half jaar. Haar verleden is een schrijnend relaas en de situatie waarin ze verkeert, is diep triest. Mevrouw B. heeft geen familie, vrienden of kennissen die voor haar in de bres springen. Zij heeft al haar zorgen aan mij toevertrouwd. Op mijn advies heeft zij de praktijk van de boze dokter opgebeld. Een assistente of praktijkondersteuner gaf haar het advies om bij de drogist pijnstillers en multivitaminen te kopen. Ik vond dat wel wat karig en insisteerde op verder onderzoek. Toen bleek dat mijn zorgen over haar gezondheid terecht waren.

‘Ik vond dat wel wat karig en insisteerde op verder onderzoek’

Ik schreef een brief en werd gebeld door de dokter die gisteren tegen mij fulmineerde. Hij zou wat meer aandacht aan mevrouw B. schenken. Op zijn praktijk verliep het inderdaad niet optimaal, maar daarin zou spoedig verandering komen. Inderdaad kreeg mevrouw B meer aandacht maar na twee maanden verslapte die weer. Het ging niet alleen om haar gezondheid. De situatie verslechterde zodanig dat ik bij twee instanties aan de bel trok. Ik liet blijken dat de medische zorg ondanks de inzet van de boze dokter tekortschoot.

Het kan haast niet anders of de betreffende instanties hebben contact opgenomen met de praktijk van de betreffende arts. En ofschoon ik duidelijk heb laten blijken dat deze man zelf zijn best deed, moet bij hem de kritiek in het verkeerde keelgat zijn geschoten. Het toeval wil dat mevrouw B. gistermiddag bij deze dokter een afspraak had gemaakt. Ik had haar situatie in een brief verduidelijkt en die haar meegegeven. Toen hij mij opbelde en zijn naam noemde, dacht ik dan ook dat het over deze brief ging. Door een misverstand was de afspraak niet genoteerd.

Wat nu? Het belangrijkste is dat mevrouw B. de benodigde zorg krijgt. Hoe dan ook mag de boosheid van de dokter op mij geen gevolgen voor haar hebben. Ik wil de boze dokter niet nog bozer maken. Maar een tirade zoals mij die gisteren overkwam, kan ik niet zomaar van mij af laten glijden. Daarom heb ik de boze dokter een brief geschreven. Ik begrijp heel goed dat hij het niet leuk vindt dat ik in mijn twee brieven naar instanties ook melding heb gemaakt van naar mijn mening bepaalde niet optimale medische zorg voor mevrouw B. Maar zolang deze niet verbetert, ontneemt niemand mij het recht om mijn zorgen hierover kenbaar te maken.

* om redenen van privacy heb ik de situatie geanonimiseerd

Delen