Campagne NIKS

Dienie Koolen-Goossens
Dienie Koolen-Goossens is zorgondernemer, logopedist en docent. Zij is bestuurlijk actief en heeft passie voor gezondheidszorg en onderwijs. Bekijk ook haar profiel op LinkedIn. Lees alle artikelen van Dienie Koolen-Goossens

Vooraleer de reclamecampagnes van de zorgverzekeraars weer van start gaan, wil ik hier even aandacht vragen voor duidelijke informatie voor de burger. Ik doe hierbij, helemaal gratis en voor niks, een suggestie.

U kent denk ik allen de campagne NIX18. Daarin wordt op een duidelijke manier aandacht gevraagd voor niet roken en drinken onder de 18. Dat bracht me bij de campagneleus: NIKS vergoed.

Het is namelijk voor de burger volgens mij helemaal niet duidelijk wat hij nou krijgt voor zijn maandelijkse premie. Velen gaan ervan uit dat je recht op zorg ‘koopt’, en dat je dus niet meer voor verrassingen komt te staan. Dat is volgens mij ook de reden waarom het onder de burgers nog erg rustig is aan het front in de discussie over de vrije keuze van een zorgverlener. Bij de campagne NIX gaat het over roken, alcohol en over promillages van 7 procent, 15 procent of misschien zelfs 40 procent. Bij de zorg gaat het over percentages vergoeding van 100 procent, 80 procent tot misschien zelfs helemaal NIKS.

Wat de burger helaas ook verwacht, is dat het vergeten van een behandeling niet erg is, want daarvoor ben je toch verzekerd en dat betaalt de zorgverzekeraar gewoon. Die vlieger gaat echter niet op. Keer op keer moet ik dit als zorgverlener uitleggen wanneer mensen met een verzuimnota worden geconfronteerd. De boosheid vliegt dan om onze oren en het al dan niet betalen gaat met veel onrust gepaard. Het zou goed zijn wanneer hier eens  een campagne aan werd gewijd. Bewust omgaan met de kosten in de zorg begint namelijk bij ieder zelf. Natuurlijk kunnen we gaan sms- en om patiënten te herinneren aan hun afspraak en kunnen er door overmacht gegronde redenen zijn waarom een afspraak niet kan worden nagekomen. Als zorgverlener ga je hier omzichtig mee om. Ook is het zo dat je doelgroepen hebt waarbij het intrinsiek lastig is om met afspraken om te gaan, niet door overmacht maar door onmacht. Het risico van het niet komen opdagen van de patiënt ligt echter geheel bij de aanbieder en die wordt daarin totaal niet ondersteund door de verzekeraar.

Het is goed dat er op de kosten gelet wordt, maar laat duidelijk zijn wat de patiënt kan verwachten. Vanuit de politiek wordt hier ook op gehamerd en is gelukkig de vergoeding voor uw eigen keuze huisarts alsook logopedist geregeld. Helaas geldt dit niet voor alle zorg. Begin dus een campagne met duidelijkheid hierover of  sluit de idyllische reclame van zorgverzekeraars  af met de waarschuwing:

“De in het verleden betaalde premie biedt geen garantie voor vergoeding voor zorg in de toekomst. Let op : Soms krijgt u namelijk helemaal NIKS !”

2 Reacties Reageer zelf

  1. Catherine de Jong
    Geplaatst op 10 juli 2014 om 10:52 | Permalink

    Zolang zorgverzekeraars alternatieve behandelwijzen vergoeden valt er met gemak nog 300 miljoen te bezuinigen!
    http://www.kwakzalverij.nl/1594/Zorgverzekeraars_accrediteren_kwakzalvers

  2. Alberts
    Geplaatst op 10 juli 2014 om 20:17 | Permalink

    Een beter bewijs dat het verzekeraars gaat om winst in plaats van kwaliteit kun je niet leveren…