Citroën C4 Cactus

Ooit was Citroën bij uitstek het merk dat auto’s maakte die sterk afweken van de massa. Stapsgewijs komt Citroën opnieuw met modellen die zich onderscheiden, op verschillende gebieden. Dat geldt voorlopig het meest voor deze C4 Cactus. 

Tekst: Bart van den Acker

 

De Cactus is een aanvullend model, naast de normale C4 en DS4. Hiermee biedt Citroën een ruime vierpersoons auto, met een relatief laag gewicht (940 kg op kenteken) en een scherpe prijsstelling. Dit principe wordt momenteel door vrijwel geen enkel ander merk zo consequent doorgevoerd.

10-2014p057a Prijs vanaf €  15.990,-  VvAA Lease vanaf € 375,66  Bijtelling 14-20%

Qua vormgeving vallen vooral de twee afwijkend gekleurde vlakken op de flanken op. Deze panelen bevatten luchtkussentjes die de carrosserie beschermen tegen beschadiging door bijvoorbeeld portieren van andere auto’s. Leuk, maar niet helemaal foolproof; de achterportieren kunnen nog steeds gemakkelijk beschadigen. Helaas zitten dezelfde kussentjes niet in de kunststofpanelen op de hoeken van de bumpers, terwijl veel auto’s juist dáár schade oplopen.

De motorkap is vrij vlak, wat zorgt voor een goed overzicht. Het uitzicht schuin naar achteren wordt gehinderd door een forse dode hoek. De Cactus is als opvallende verschijning leverbaar in enkele leuke kleuren. In bijvoorbeeld donkergrijs met zwarte panelen ‘slaat hij helemaal dood’ en toch gaan we dat veel zien, vrees ik.

Het interieur is inderdaad lekker ruim, geschikt voor vier volwassenen. De voorstoelen zijn vrij zacht; het duurde even voordat ik een op lange ritten prettige zitpositie had gevonden. Een aardigheidje bij versies met automatische transmissie is een doorlopende voorbank. Behalve ruim, is de Cactus ook comfortabel.

Behalve ruim, is de Cactus ook heel comfortabel

Opvallend is de constructie van de rechterhelft van het dashboard. De airbag is in het dak geplaatst, waardoor ruimte is ontstaan voor een handig dashboardkastje met een klep aan de bovenzijde. Dit komt ook de beenruimte ten goede. Het instrumentarium is volledig digitaal. Dat ziet er heel sci-fi uit, maar een normale dagteller en een aanwijzing voor de motortemperatuur ontbreken.

De testauto is voorzien van de basismotor, een 1,2 liter driecilinder. Mede door het lage wagengewicht is die voldoende krachtig (60 kW/82 pk), mits de motor op toeren wordt gehouden. Bij lage toerentallen is de trekkracht heel gering. Het is opmerkelijk dat een stop-startsysteem niet standaard is op alle varianten, dat verwacht ik tegenwoordig wel. De driecilinder is op kruissnelheid heel stil, er is alleen wat windgeruis hoorbaar. Gezien het lage gewicht had ik hoge verwachtingen van de zuinigheid. In wisselend verkeer kwam ik tot 1 op 13,5. Dat is minder goed dan ik had gehoopt. Alleen de e-HDi-diesel biedt 14 procent bijtelling voor privégebruik bij zakelijke inzet.

Conclusie: Citroën heeft zichzelf hervonden met deze C4 Cactus, die er lekker anders uitziet. Ik heb best een paar opmerkingen, maar in het algemeen is het een fijn rijdende, ruime auto voor een scherpe prijs.