Consumentisme in de zorg

Gelukkig, dacht ik, het gaat de goede kant op. De patiënt wil de kosten kennen voordat hij zich overgeeft aan een ziekenhuisopname. Maar helaas, het berichtje dat ik op Twitter las, bleek te kort door de bocht om duidelijk te maken waar het nu precies over ging. En dat viel tegen want het bleek slechts om de bijkomende kosten te gaan. Om de vraag dus hoeveel euro parkeren op het ziekenhuisterrein kost en wat de patiënt moet betalen voor de televisie, de koffie en de internettoegang.

Dat van die parkeerkosten kan ik nog begrijpen: het kan voor familieleden aardig oplopen om je iedere dag te komen opzoeken terwijl je wacht op je behandeling of daar even van ligt bij te komen voordat je weer wordt ontslagen. Maar de verdere vragen hebben toch echt meer met entertainment te maken dan met zorg. Het ziekenhuis als hotel, Disney wil u een belevenis bieden. Koekje bij de koffie?

Helaas, het credo ‘Daar ben ik toch voor verzekerd’ viert blijkbaar nog steeds hoogtij

Wat ik natuurlijk had gehoopt, was onderzoek dat liet zien dat patiënten een beetje kritisch zijn geworden. Dat ze vooraf geïnformeerd willen worden over de medische kosten van hun ziekenhuisopname. Maar helaas, het credo ‘Daar ben ik toch voor verzekerd’ viert blijkbaar nog steeds hoogtij. Is de behandeling die ik nodig heb in het ene ziekenhuis 36 procent duurder dan in het andere? Daar ging het dus even niet om. Vergoedt mijn zorgverzekering de kosten van de behandeling die ik nodig heb volledig als ik die in dit ziekenhuis onderga? Nee, daarom ging het ook niet.

Heel jammer.

Delen