Dacia Logan MCV

De vorige generatie van de Logan MCV was tot nu toe hét succesnummer van het Roemeense Dacia. Deze nieuwe is een heel ander soort auto dan zijn voorganger. Dat neemt niet weg dat er veel voor deze no-nonsense stationcar is te zeggen. 

Tekst: Bart van den Acker

 

Het recept van deze Dacia is logisch en toch is er geen enkel ander merk dat hetzelfde biedt. Deze volwaardige middenklasse stationcar kost hetzelfde als een compacte auto. Het principe ‘veel voor weinig’ zal beslist veel Nederlanders aanspreken. Kiezen voor een Dacia betekent geen belang hechten aan zaken als imago en prestige. 03-2014p062aPrijs vanaf €  11.990,-  VvAA Lease vanaf € 375,-  Bijtelling 20%

Het gaat er niet om wat de Logan MCV allemaal níet, maar allemaal wél heeft voor twaalf mille. De MCV is 4,5 meter lang en biedt volop zitruimte aan vier volwassenen. Drie kinderen op de achterbank gaat natuurlijk ook prima; er zijn twee Isofix-bevestigingspunten voor kinderzitjes. De bagageruimte meet met de achterbank en de rolhoes in positie al een inhoud van 510 liter, wat enorm is. De rugleuning van die bank kan in twee ongelijke delen omgeklapt worden, waarna er zelfs 1300 liter laadvolume beschikbaar is. De laadvloer is helaas net niet vlak, maar er kunnen wel planken tot 2,7 meter lang vervoerd worden.

Het dashboard is eenvoudig, maar functioneel. Heel goed: anders dan bij veel moderne auto’s gaat de dashboardverlichting pas branden als de verlichting wordt ingeschakeld. Daardoor rij je nooit ’s avonds zonder licht door een verlichte straat. Van mij had deze Dacia ook gewoon raamslingers mogen hebben, in plaats van elektrisch bediende zijruiten.

De bagageruimte meet 510 liter, dat is echt enorm

De voorstoelen hebben beperkte verstelmogelijkheden. Ze zijn wat kort en vlak, maar ach, je rijdt met zo’n auto toch niet in één ruk naar Berlijn. Het veercomfort is heel prettig. Ik zou bewust kiezen voor de eenvoudigste van de drie uitvoeringen, omdat daarin de gedachte achter de auto het meest puur is. De enige optie die ik zou bijbestellen, is de handbediende airco. Die kost minder dan metallic lak, dus doe mij maar gewoon een brandweerrode of spierwitte.

Met ons sterk op CO2-uitstoot georiënteerde fiscale stelsel is de Logan goedkoper met de 0,9 liter driecilinder uit de Renault Clio, dan met de oude 1,2 liter die in andere landen wordt geleverd. Met 66 kW/90 pk gekoppeld aan een licht schakelende vijfbak is die driepitter net sterk genoeg voor normaal gebruik. Dat komt mede door het bescheiden gewicht (net 1000 kg), met dank aan de beperkte uitrusting, zonder dat is bespaard op veiligheidsvoorzieningen. De theorie van die CO2-uitstoot strookt niet met de realiteit.  Ik reed 1 op 12. Dat viel wat tegen, vooral omdat ik met een eerdere Dacia met dezelfde motor 1 op 15 scoorde.

Conclusie: de Dacia Logan MCV is een heel ruime gezinsauto en past in een overzichtelijk budget. Gewoon een praktische, ruime no-nonsense auto voor een scherpe prijs met lage gebruikskosten. Concurrentie? Alléén van occasions!

Delen