Een groene occasion

Overweegt u een andere auto en wilt u graag groen(er) rijden? Goed nieuws: de eerste generatie elektrische auto’s komt ‘uit de lease’ en daarmee binnen het bereik van particulieren. Autojournalist Bart van den Acker verkent voor Arts en Auto deze nieuwe occasionmarkt.

Tekst: Bart van den Acker

Waren elektrische auto’s een jaar of vijf geleden nog een opvallende verschijning, anno 2019 zijn ze niet meer weg te denken uit ons straatbeeld. Maar wat velen een doorn in het oog is: nieuwe elektrische auto’s blijven nog steeds vooral voorbehouden aan zakelijke gebruikers, die profiteren van een zeer geringe bijtelling voor privégebruik (op dit moment 4 procent over de eerste € 50.000,-van de catalogusprijs).

Die regeling loopt per auto steeds vijf jaar, vanaf de datum van kentekenregistratie. Vrijwel standaard zit er een leasecontract aan gekoppeld met dezelfde looptijd.

En nu het goede nieuws; na vijf jaar komen die auto’s ‘terug uit de lease’. Er belanden er dus steeds meer op de occasionmarkt, waardoor ze nu ook binnen het bereik komen van particuliere rijders.

Naast het feit dat elektriciteit veel goedkoper is dan benzine, geldt ook dat de onderhoudskosten van elektrische auto’s spectaculair laag zijn

Op dit moment is het aanbod nog vrij beperkt en bescheiden. De ontwikkeling van elektrische auto’s gaat weliswaar razendsnel, maar voor de occasionmarkt geldt dat nu voornamelijk de eerste generatie elektrische auto’s op de markt verschijnt.

Naast het feit dat elektriciteit veel goedkoper is dan benzine, geldt ook dat de onderhoudskosten van elektrische auto’s spectaculair laag zijn. Olie, filters, bougies enzovoorts zijn niet meer nodig, maar wél banden en remblokken en -schijven. Vlak dat niet uit.

Voorlopig is het ook zo dat voor een elektrische auto géén Houderschapsbelasting hoeft te worden betaald. Voorlopig, want als er echt véél elektrische auto’s komen, gaat dat de schatkist gegarandeerd te veel geld kosten en wordt die regeling wellicht aangepast.

De grote vraag die veel potentiële kopers bezighoudt is: hoe lang gaan een elektrische auto en accu mee? Feit is dat een elektromotor heel weinig slijtage kent omdat er maar weinig draaiende delen zijn. Er zijn al elektrische auto’s die het half miljoen kilometers zijn gepasseerd, óók in Nederland. De levensduur van een elektrische auto is dan ook minstens even lang als die van een auto met brandstofmotor.

Accu’s worden zelden vervangen, maar dat gaat er beslist wel aankomen. Het zit er dik in dat een nieuwe accu een kostbare reparatie wordt. De verwachting is dat ook accu’s op termijn ‘een tweede leven’ krijgen, bijvoorbeeld als ze afkomstig zijn uit auto’s die door schade total loss zijn geraakt. Maar zo ver is het nu nog niet. In elk geval zou dat een veel betaalbaarder en duurzamer oplossing zijn dan vervanging door een compleet nieuwe.

De zoektocht naar de ideale elektrische occasion start op www.gaspedaal.nl, een verzamelwebsite waarop het aanbod van tientallen andere sites samenkomt. Let op: sommige adverteerders vermelden een prijs exclusief btw, dus daar komt nog 21 procent bij. Hieronder treft u enkele voorbeelden aan.

BMWi3

Dat de i3 elektrisch rijdt, is maar één aspect dat hem bijzonder maakt. Zo is het onderhuidse frame van aluminium, maar de carrosserie van kunststof en koolstofvezel: superlicht en sterker dan staal. Het interieur is opgebouwd uit hergebruikte materialen. Daarbij is de i3 best praktisch, redelijk ruim en de omgekeerd openende achterportieren maken hem heel toegankelijk. Naast de volledig elektrische versie (250 km bereik), bestaat hij ook met een zogenaamde ‘range-extender’. En: ’t is een echte BMW, hij rijdt sportief en dynamisch! 

Occasionvoorbeeld: Bij de Ford-dealer in Heerhugowaard staat een i3 ‘Range Extender’ (2013, 41.000 km), voor € 18.136,-.

Mitsubishi i-MiEV 

Dit was één van de echte pioniers. De Peugeot Ion en de Citroën C-Zero zijn volledig identiek aan de Mitsubishi, op de logo’s na. Bedenk vooraf wel dat dit pure stadsauto’s zijn, compact in elk opzicht. Er zijn wel vier portieren, maar de interieurruimte is voor vier volwassenen echt te krap en de bagageruimte bedraagt slechts 166 liter. Als u de auto alleen op korte afstanden gebruikt, is de bescheiden actieradius (maximaal 150 kilometer onder perfect ideale omstandigheden) geen echt bezwaar. 

Occasionvoorbeeld: Een Mitsubishi I-MiEV, (2012, 17.000 km) wit, staat bij de Mitsubishi-dealer in Heerenveen, vraagprijs € 10.945,-, rijklaar. 

Nissan Leaf

De Leaf was destijds de eerste volwaardige middenklasse hatchback met elektrische aandrijving. Het model is nog altijd onwennig, evenals het UFO-achtige dashboard, maar hij is ruim en comfortabel. Als gezinsauto is een Leaf prima bruikbaar, mede door een bagageruimte van maar liefst 370 liter. De kwaliteit is op het vertrouwde
niveau en wordt onderstreept door de vele exemplaren die als taxi in gebruik zijn en héél veel kilometers maken. In de praktijk is een actieradius van ruim 200 kilometer goed haalbaar.

Occasionvoorbeeld: Een Leaf in grijs metallic (2013, 88.000 km) te koop bij de Nissan-dealer in Groningen voor
€ 14.950,-. 

Renault ZOE

Na ruim zes jaar ziet de ZOE er nog steeds leuk uit. Dit is bovendien een praktisch bruikbare en compacte
hatchback. IJzersterk argument: de accu zit niet in de prijs van de auto, maar wordt gebruikt via een maandelijks te betalen leaseconstructie. Zodra de accu onder de 75 procent raakt, komt er een nieuwe in. Een Renault-dealer zet de leaseovereenkomst om, andere aanbieders regelen dit met RCI Financial Services. Let op: de ZOE Q90 is geschikt voor snelladers, maar de R90 heeft een grotere actieradius (ruim 300 kilometer). 

Occasionvoorbeeld: een spierwitte ZOE ‘Life’ (2013, 84.000 km) bij de Renault-dealer in Culemborg voor
€ 9.450,- (exclusief accu).

Volkswagen e-Golf

Het sterkste punt van de e-Golf is misschien wel dat het ‘gewoon’ een Volkswagen Golf is. Je moet precies weten waar je moet kijken om te zien dàt het een elektrische versie is. Verder is hij even ruim en comfortabel als we van een Golf gewend zijn. Met andere woorden: vergeleken met een normaal benzinemodel is er van ‘inleveren’ geen sprake. In onze opzet ‘minstens vijf jaar oud’ is er nog niet veel aanbod, maar dat groeit snel, want de e-Golf verkoopt erg goed. Actieradius: bijna 300 kilometer. 

Occasionvoorbeeld: een fraaie grijs metallic e-Golf (2014, 39.000 km), bij het outletcentrum van de grote dealer in Amsterdam, voor € 22.945,-.

Tests
Meer weten over een merk of model? Kijk op www.anwb.nl/auto onder tests, selecteer op merk/type en kies voor een occasiontest van de elektrische auto van uw keuze.