En de verzekerde?
We horen het vaker: als je goede ideeën wilt over hoe het in de zorg anders en beter kan, moet je niet aan de bestuurders vragen wat zij hiervoor te bieden hebben. Je moet dan juist bij de mensen op de werkvloer zijn. De mensen die dagelijks meemaken welke dingen wel en niet goed gaan. Dáár zitten de ideeën.
In dat opzicht is de nieuwe landelijke campagne ‘Hoe dan?’ een schot in de roos. “Breed in de organisatie op zoek gaan naar concrete oplossingen, dat is van belang”, stelt Trudy Prins, woordvoerder namens het samenwerkingsverband A+O VVT, de initiatiefnemer van de campagne.
We moeten anders gaan werken, is haar (terechte) stelling en daarbij vormen de zorgprofessionals de kern waar het allemaal om draait. Dus is deze campagne erop gericht de kennis en ervaring van medewerkers te benutten, om tot een grabbelton aan ideeën te komen waaruit de hele zorg kan plukken wat passend is.
‘Ideeën vanuit de zorg veranderen niets aan de toestroom naar de zorg’
Toch zit er één ‘maar’ aan de hele campagne, en dat is dat ideeën en oplossingen vanuit de zorg zelf niets veranderen aan de toestroom naar de zorg. Denk aan wat Georgette Fijneman van Zilveren Kruis hier recent over gezegd heeft, en waarover ook al veel langer wordt gesproken. Veel mensen wenden zich tot de zorg met een vraag die niet daar, maar elders moet worden opgelost. Zo lang zorgaanbieders die vraag toch met zorg blijven beantwoorden, blijft het dweilen met de kraan open.
6 reacties
Toestroom naar “de Zorg” ( nb containerbegrip ) is gebaseerd op vertrouwen in de zorgprofessionals ( verpleegkundigen en artsen ). Dat vertrouwen wordt gemist bij oa overheidsinstanties. En we hebben nu bijna 18 miljoen inwoners! De ontgroening en dubbele vergrijzing ( > 80 plussers), meer alleenstaanden is al jaren bekend: enerzijds groei gezonde jaren, maar ook toenemende hulpvragen ( passende huisvesting, passende inkomsten, passende zorg). Alleen naar “betere” toekomst wijzen ( oa IZA ) biedt vandaag weinig soelaas. Maak van “de individuele gezondheidszorg” geen kostenpost, maar prioriteer de opbrengsten en zegeningen ( oa humane gerichtheid ). De burger verzucht: “als ik maar gezond ben” en soms “ik wil liever thuis blijven en daar zorg ontvangen”, maar 21.000 ( en groeiend aantal ) wachtenden op een verpleeghuisbed is geen uiting van beschaving, evenals de voedselbank en wantrouwen in de overheid!
Peter Koopman
8 mei 2023 / 09:00Toestroom naar de zorg is inderdaad gebaseerd op vertrouwen in de zorgprofessionals. Maar als die toestroom begint met een klacht als ‘Dokter ik slaap de laatste tijd zo slecht’, is een slaappil of een andere vorm van zorg in veel gevallen niet de passende oplossing. Gezondheidsproblemen worden vaak veroorzaakt door problemen in heel andere domeinen: schulden, eenzaamheid, echtscheiding, zorgen om kinderen met wie het slecht gaat, een ongezonde leefomgeving, werkloosheid et cetera. De oplossingen daarvoor kunnen niet uit de zorg komen. Toch wordt die oplossing te vaak wel in de zorg gezocht.
Frank van Wijck
8 mei 2023 / 09:10“Slecht slapen” vraagt om nadere oorzaakverkenning. Toch wel goed om bij de huisarts aan te kloppen. Deze schakel is vertrouwd en kan -bij uitsluiting- het juiste loket aan bevelen. Waar zou je anders het begin van deze route positioneren? Een arts is besliskundig opgeleid!
Peter Koopman
8 mei 2023 / 20:49Het gaat er niet om dat het niet bij de huisarts moet beginnen. Het gaat erom dat op de vraag geen antwoord in de zorg moet worden geboden als dat niet de juiste plaats is.
Frank van Wijck
8 mei 2023 / 21:33Hier wordt gekrabt waar het niet jeukt.
Het steeds weer nauwer herdefinieren van het begrip ” zorg” is een schijnoplossing.
E.Kriek
8 mei 2023 / 21:41Bijvoorbeeld:
” De zorgverzekeraar stelt “Het tijdig verschonen van een met ontlasting bevuild bed is geen zorg die verpleegkundigen dienen te bieden”
Hoe stel je je dat voor op de IC?
Het poepopruimteam inschakelen?
” Sorry, bewusteloze mevrouw Y, ik ben hiertoe niet bevoegd namens uw verzekeraar.
Het heeft ons een uur gekost om te verifieren of uw verzekeraar poep opruimen door een IC verpleegkundige vergoedt; maar ik heb goed nieuws voor u:
Morgen komt het poepopruimteam!
U kunt in de tussentijd dus intens genieten van uw unieke experience:
Ik ben overigens oprecht blij dat u bewusteloos bent. En oprecht blij dat uw verzekeraar zo ruimhartig is om voor ons gratis neusknijpers te verzorgen” .
Graag 5 sterren bij uw Google ervaring.
Als u wakker wordt tenminste.
E.Kriek
8 mei 2023 / 22:03