Dilemma’s: psychiatrisch lijden en levensbeëindiging
De dilemma’s rond euthanasie maakte ik van bijna alle kanten persoonlijk mee. Als naaste was ik betrokken bij een procedure, als longarts verleende ik enkele malen euthanasie, ik was SCEN-arts en zat acht jaar in een van de Regionale Toetsingscommissies voor Euthanasie (RTE). Van tijd tot tijd is er ophef rond euthanasie. Soms omdat mensen vinden dat iemand ten onrechte niet dood mocht, soms omdat mensen (andere mensen, meestal) vinden dat er veel te makkelijk wordt overgegaan tot levensbeëindiging. Dit is weer zo’n tijd, naar aanleiding van de levensbeëindiging van een meisje van 17, op grond van een ernstig psychiatrisch lijden.
De euthanasiecode zet keurig op een rijtje onder welke omstandigheden euthanasie niet strafbaar is. In het kader onderaan staat een uittreksel uit de Code.
Dan nu over de ontstane ophef.
Ik ben niet betrokken geweest bij deze verdrietige zaak, en ik matig me er geen oordeel over aan. De RTE heeft geoordeeld dat het een zorgvuldig proces geweest is, en daarmee is de kous af. Ik wil het vooral hebben over de in de media verschenen uitspraken en oproepen van psychiaters die net zomin betrokken waren, maar wel een oordeel hadden.
De Wet toetsing levensbeëindiging (Wtl) zet hekken in en om het ruwe en onoverzichtelijke terrein van het menselijk lijden. Binnen die hekken, die kaders, is levensbeëindiging niet strafbaar. De Wtl, en de Euthanasiecode proberen het terrein ook wat overzichtelijker te maken. Toch is ieder euthanasieverzoek gecompliceerd en omgeven door twijfels en bedenkingen. In de psychiatrie meer en anders dan in de somatische geneeskunde.
Vooral op de eis dat het een vrijwillig en weloverwogen verzoek moet zijn, kun je in de psychiatrie lang kauwen. Menige doodswens wordt gezien als een symptoom van het onderliggend lijden. Persoonlijk vind ik die knip tussen psychiatrisch en somatisch lijden wat kunstmatig. Ook bij ernstig somatisch lijden ontstaat de wens te sterven mede door de ziekte waaraan de patiënt lijdt. Als hij gezond was, wilde hij niet dood.
De vraag dringt zich op of het eigenlijk wel mogelijk is een schoongespoelde doodswens op te diepen uit de ziel van iemand die zeer ernstig lijdt. Maar in het algemeen is men het erover eens dat het beoordelen van een doodswens bij psychiatrisch lijden grote behoedzaamheid vereist. Die wordt dan ook betracht. In de cijfers is geen onderbouwing te vinden dat men lichtvaardig omgaat met deze verzoeken.
In de samenleving leven vaak andere ideeën over euthanasie
In de samenleving leven vaak andere ideeën over euthanasie. Ook bij mensen die beter zouden moeten weten, zoals professor Denys, hoogleraar psychiatrie, in een interview in Trouw. Hij meent dat euthanasie een recht is, en dat de doodswens duurzaam moet zijn. Ook denkt hij dat de aandoening onbehandelbaar moet zijn. De wet zegt alleen dat een redelijk alternatief moet ontbreken.
Professor Van Os, eveneens hoogleraar psychiatrie, meent in Trouw dat de Euthanasiewet (Wtl) werd ingevoerd om terminale patiënten een pijnloos sterfbed te bezorgen. Dat is niet het geval. Hij meent dat euthanasie een manier is geworden om jonge mensen die niet in onze maatschappij passen de dood in te jagen. Een groep psychiaters vraagt het OM in een brief de beslissing van de RTE te negeren en strafrechtelijk onderzoek te gaan doen, omdat zij zeker weten dat er dingen fout gegaan zijn. Het OM, dat beter juridisch onderlegd is, heeft dat geweigerd.
Los van deze aantoonbare onzin, worden er in de aangehaalde stukken zeker zaken benoemd die het overdenken waard zijn. Een daarvan is het gebrek aan geschikte behandelplaatsen. Dat is een aanzienlijk probleem, maar het opvoeren van dit argument geeft blijk van een groot, bijna naïef aandoend vertrouwen in de behandelbaarheid van juist deze ernstige en therapieresistente aandoeningen.
Hoe groot is de kans dat iemand die al twintig jaar ernstig depressief is en alle behandelingen ondergaan heeft, medicamenteus en niet medicamenteus, opeens wel gaat reageren op meer van hetzelfde? De kans zal niet nul zijn, maar is het een redelijk alternatief zoals de wet bedoelt? Men lijkt te denken dat een patiënt de plicht heeft om door te leven zolang zijn psychiater denkt dat er nog iets te behandelen valt.
De arts, hoezeer hij zich ook tracht in te leven en hoe betrokken hij ook is, voelt niet wat de patiënt voelt
De arts, hoezeer hij zich ook tracht in te leven en hoe betrokken hij ook is, voelt niet wat de patiënt voelt. De arts heeft geen jeuk, geen pijn, zit niet dertig keer per dag op de WC, hoeft niet elke dag bij het wakker worden de wanhoop uit zijn hoofd los te wrikken. En dan kun je wat gemakkelijker vinden dat iemand toch nog iets moet proberen qua behandeling. In de RTE noemden wij dit verschijnsel therapeutische hardnekkigheid, het niet willen toegeven dat behandelen futiel is geworden.
Een ander is de existentiële kant van het lijden. Professor Van Os klaagt dat in de psychiatrie het zicht op de existentiële kant van het lijden is afgenomen, en dat psychiaters (daarom) dat lijden helemaal niet kunnen beoordelen. Maar elk lijden heeft een existentiële component binnen het kader van de medische diagnose, en het is in dit verband toch echt aan artsen om zich daar een oordeel over te vormen. In mijn ogen is het onjuist om daarvoor weg te lopen. Het formuleren van dat oordeel betekent niet dat je gehouden bent verder te gaan op het euthanasiepad.
Ik heb honderden mensen met longkanker behandeld. En zien sterven. Zolang zij nog zin konden geven aan hun bestaan werd er geen concreet verzoek tot euthanasie gedaan. Je sprak er wel over, maar meer als iets dat in de toekomst misschien… maar nu nog niet. En hier zaten mensen bij die naar mijn professionele inschatting ernstig leden. Pas wanneer zij geen zin meer konden ontdekken in hun lijden, werd de wens te sterven actueel.
Het tijdsaspect is daarbij van belang. De wetenschap dat het allemaal nog maar kort duurt, kan het lijden draaglijker maken. Je bent aan je laatste beker toe, en dat het bitter is… ach, het is nog maar een enkel slokje. Maar wanneer de ziekte waaraan iemand lijdt niet in zichzelf dodelijk is, staat er een onafzienbare rij bekers met bittere drab voor je klaar, en het einde is nergens te bekennen. Ik vond in die gevallen de uitzichtloosheid van het lijden huiveringwekkend.
Iedere medische beslissing in een complexe situatie is omgeven door twijfel. Geneeskunde is geen wiskunde. Honderd procent en nul procent bestaan niet. Binnen die onzekerheid moeten artsen beslissingen nemen. Dat is niet makkelijk, maar daar zijn artsen wel degelijk voor opgeleid. Dit geldt voor gewone medische beslissingen, te meer wanneer het om levensbeëindiging gaat, en par excellence wanneer de patiënt in kwestie erg jong is en geen dodelijke lichamelijke ziekte heeft.
Deze ingewikkelde, soms hartverscheurende beslissingen verdienen respect van omstanders, zeker als die omstanders collega’s zijn. Het geeft geen pas om iemand die zich met moeite en grote behoedzaamheid een weg heeft gebaand door dat onoverzichtelijke en onzekere veld van euthanasie bij een jonge vrouw op hoge toon de maat te nemen. En te pretenderen dat jij het anders en beter gedaan zou hebben, dat jouw alternatief, jouw visie de maat der dingen is.
Uiteindelijk zijn de patiënten daarvan de dupe.
Toetsing Levensbeëindiging
De artikelen 293 en 294 van het Wetboek van Strafrecht bepalen dat euthanasie in Nederland strafbaar is. De Wtl (Wet Toetsing Levensbeëindiging) van 2002 heeft daar geen verandering in gebracht. Uitsluitend voor artsen is een uitzondering gemaakt. Een arts die euthanasie heeft uitgevoerd, voldaan heeft aan de in de Wtl genoemde zorgvuldigheidseisen én de euthanasie heeft gemeld, is niet strafbaar.
De eisen van de Wtl houden in dat de arts:
a. de overtuiging heeft gekregen dat er sprake was van een vrijwillig en weloverwogen verzoek van de patiënt (art. 2 lid 1 onder a Wtl);
b. de overtuiging heeft gekregen dat er sprake was van uitzichtloos en ondraaglijk lijden van de patiënt (art. 2 lid 1 onder b Wtl);
c. de patiënt heeft voorgelicht over de situatie waarin deze zich bevond en over diens vooruitzichten (art. 2 lid 1 onder c Wtl);
d. met de patiënt tot de overtuiging is gekomen dat er voor de situatie waarin deze zich bevond geen redelijke andere oplossing was (art. 2 lid 1 onder d Wtl);
e. ten minste één andere, onafhankelijke arts heeft geraadpleegd, die de patiënt heeft gezien en schriftelijk zijn oordeel heeft gegeven over de zorgvuldigheidseisen, bedoeld in de onderdelen a tot en met d (art. 2 lid 1 onder e Wtl), en
f. de levensbeëindiging of hulp bij zelfdoding medisch zorgvuldig heeft uitgevoerd (art. 2 lid 1 onder f Wtl).
Het lijden van de patiënt moet een medische grondslag hebben. Dit is noodzakelijk omdat de arts in andere gevallen niet deskundig is het lijden te beoordelen. Het is echter niet vereist dat er sprake is van een somatische (lichamelijke) aandoening. Het is ook niet noodzakelijk dat de patiënt lijdt aan een levensbedreigende aandoening. In de Wtl is niet de voorwaarde opgenomen dat euthanasie alleen kan plaatsvinden in de stervensfase. In gevallen waarin aan de door de wet genoemde zorgvuldigheidseisen is voldaan, speelt de levensverwachting van de patiënt geen rol.
De Wtl is van toepassing op euthanasie bij patiënten van 12 jaar en ouder. Bepalingen over de betrokkenheid van de ouders bij minderjarigen zijn in de wet opgenomen.
Enkele arresten van de Hoge Raad bevatten normen die in aanvulling op de Wtl van belang blijven. Dit zijn: het Schoonheim-arrest (1984); het Chabot-arrest (1994); het Brongersma-arrest (2002); en een naamloos arrest over de strafzaak inzake euthanasie bij patiënten met voortgeschreden dementie (2020).
Een arts is niet verplicht een verzoek om euthanasie in te willigen, ook niet in gevallen waarin aan de zorgvuldigheidseisen van de Wtl is voldaan. Euthanasie is geen recht van de patiënt. Artsen mogen weigeren euthanasie uit te voeren.
In Nederland oordeelt de RTE over de zorgvuldigheid van de gemelde levensbeëindiging. Dat betekent dat het juridisch apparaat (OM, IGJ, evt. de strafrechter) alleen in actie komt wanneer de RTE tot het oordeel komt dat niet aan alle zorgvuldigheidseisen is voldaan.
Zie voor meer informatie: euthanasiecommissie.nl.
18 reacties
Helder geschreven artikel. Erg informatief, dank je wel. De vergelijking met de oneindige bekertjes bittere drab die er elke dag weer voor je klaar staan, is treffend als het om psychisch lijden gaat. Uiteindelijk is ook somatisch lijden, iets waar mensen een psychische wens tot sterven voor hebben. Je voelt je zo wanhopig of je lijdt zo ernstig dat je niet meer verder kan, je wilt rust, je wilt van de pijn af en dat is niet zoveel anders als bij enkel psychisch lijden. De grens in het kunnen verdragen van dat lijden, is voor ieder verschillend, wat kan je dragen? Wat kan je nog aan? Dit geldt precies zo voor psychisch zieke mensen.
Net als dat de arts het recht heeft om geen euthanasie te willen toepassen, heeft de patiënt niet de plicht om door te leven. Dit zijn belangrijke elementen om in het achterhoofd te houden.
Jolande Rommens-Musquetier
15 augustus 2024 / 08:29Beste Mariska.
Dank je wel voor deze integere, weloverwogen en evenwichtige beschouwing. Dat doet me goed. De beslissing euthanasie te verlenen aan iemand is nooit eenvoudig en zeker niet als het een jong iemand is die lichamelijk gezien nog jaren te leven heeft. Maar ook geen euthanasie verlenen is een beslissing, die verregaande consequenties heeft. Ik heb naar eer en geweten gewikt en gewogen en ben uiteindelijk tot deze keus gekomen. Dat is geen wiskunde. Dat is inderdaad een persoonlijke beslissing. Denken, dat je een andere keuze gemaakt zou hebben mag. Maar een gerechtelijk onderzoek vragen nota bene ook nog naar de ouders mag niet. Excuses aan hen is wel het minste wat ze kunnen doen om de weg weer enigzins vrij te maken voor verdere respectvolle gedachtenuitwisseling.
menno Oosterhoff
15 augustus 2024 / 10:20In dit artikel wordt psychisch lijden helaas te gemakkelijk vergeleken met somatisch lijden. Dit gaat voorbij aan de uitgebreide literatuur over het begrip uitzichtloosheid in de context van psychische aandoeningen en het fundamentele verschil in objectiviteit. Als longarts beseft u mogelijk onvoldoende dat het verloop van psychische aandoeningen niet kan worden voorspeld. Kansberekening is hier niet op zijn plaats. Een euthanasieverzoek vanwege psychisch lijden kan alleen worden gewogen op ondraaglijkheid in het heden, niet op kans op herstel. Daarmee gaat het om een principieel andere afweging.
Annette Plooy
15 augustus 2024 / 11:50Beste mevrouw Plooy,
Ik citeer uit https://www.socialevraagstukken.nl/praten-over-euthanasie-in-de-ggz-biedt-kans-op-herstel/
Deze bron is u als schrijver op dit platform niet vreemd.
Misschien kunt u na het lezen hiervan wat meer empathie opbrengen en uw gemoedsbezwaren even opzij zetten…….
Gemoedsbezwaren en angst voor aanzuigende werking
Steven Pleiter, bestuurder van het Experticecentrum Euthanasie, stelt dat het taboe omtrent euthanasie de oorzaak is van het niet zelf afhandelen van euthanasieverzoeken door ggz-behandelaren (Van der Steenbergen, 2017).
“Veel behandelaren branden er hun vingers liever niet aan. Volgens recent onderzoek is zelfs sprake van een terugloop in het aantal psychiaters dat bereid is om een verzoek tot euthanasie van een patiënt aan te horen (Kammeraat & Kölling, 2020). Laat staan om euthanasie te verlenen. Marc Blom, psychiater bij Parnassia Groep, meent dat psychiaters vaak bang zijn om in een stroomversnelling naar euthanasie terecht te komen wanneer zij dit bespreekbaar maken bij patiënten (Oosterom, 2020).
Vaak spelen ook gemoedsbezwaren een grote rol. Veel hulpverleners zijn bang om de mogelijkheid tot genezing weg te nemen bij patiënten die zonder euthanasie gezien hun fysieke gezondheid nog jaren zouden kunnen leven (Oosterom, 2020). Als hulpverlener wil je bijdragen aan het herstel van iemand. Maar is het wel zo dat je door middel van een euthanasietraject een patiënt zijn kans tot herstel zonder meer ontneemt?”
“Een bijdrage leveren aan het euthanasietraject van iemand met psychische problemen kan beangstigend zijn. Meewerken aan iemands dood is iets wat voor ons als mens erg onnatuurlijk voelt, maar uiteindelijk zijn wij er om het belang van de hulpvragers te behartigen. Zij moeten op ons kunnen rekenen tijdens hun moeilijkste momenten. Hoe verdrietig is het als wij hen juist wanneer zij ons het hardst nodig hebben de rug toekeren? Een betere bespreekbaarheid van euthanasie is waar wij voor moeten strijden. Om te zorgen dat de hulpvrager zich gehoord voelt en daarmee het pad naar herstel vrij te houden.
Voor mensen met psychische problemen die daadwerkelijk uitbehandeld en uit gestreden zijn, kan dit traject toch resulteren in de dood. Maar wel in een waardige dood. Een dood omringd door dierbaren en ingericht zoals deze mens dit wil. Niet een eenzame en gewelddadige dood, zoals een suïcide.”
Groet,
Marie-Christine Gabriëls
Marie-Christine Gabriels
15 augustus 2024 / 21:02Ter info: de RTE over psychische stoornissen:
” GROTE BEHOEDZAAMHEID BIJ PSYCHISCHE STOORNISSEN
Als een verzoek om euthanasie (in overwegende mate) voortkomt uit
lijden dat het gevolg is van een psychische stoornis wordt van de arts
grote behoedzaamheid gevraagd. Die behoedzaamheid betreft vooral de
wilsbekwaamheid van de patiënte ten aanzien van haar verzoek, de uitzichtloosheid van het lijden en het ontbreken van een redelijke andere
oplossing.
Het uitgangspunt van de RTE is dat de arts bij deze patiënten
altijd psychiatrische expertise moet inroepen. Doel van het inroepen van
psychiatrische expertise is dat de arts zich goed laat voorlichten en
kritisch reflecteert op de eigen overtuiging (zie EuthanasieCode 2022,
p. 46-47). ” .
” Waar het gaat om de uitzichtloosheid van het lijden en het ontbreken van een
redelijke andere oplossing moet de arts nauwkeurig onderzoeken of er nog mogelijkheden zijn om het lijden van de patiënt op te heffen of te verminderen. Wijst de
patiënt een redelijk alternatief af, dan is er geen sprake van uitzichtloos lijden. Het
is echter niet zo dat een patiënt alle nog denkbare behandelingen en interventies
moet ondergaan (zie EuthanasieCode 2022, pagina 47).
Het uitgangspunt van de RTE is dat de arts bij deze patiënten altijd psychiatrische
expertise moet inroepen. Doel van het inroepen van psychiatrische expertise is dat
de arts zich goed laat voorlichten en kritisch reflecteert op de eigen overtuiging.
De onafhankelijk psychiater mag zo nodig behandeladviezen geven. De arts kan
zelf beslissen of zij een onafhankelijk psychiater naast een (SCEN-)consulent raadpleegt, óf een (SCEN-)consulent die tevens psychiater is (zie EuthanasieCode 2022,
pagina 46-47). ”
@ mevrouw Gabriels: u stelt:
” Vaak spelen ook gemoedsbezwaren een grote rol. Veel hulpverleners zijn bang om de mogelijkheid tot genezing weg te nemen bij patiënten die zonder euthanasie gezien hun fysieke gezondheid nog jaren zouden kunnen leven (Oosterom, 2020). Als hulpverlener wil je bijdragen aan het herstel van iemand. Maar is het wel zo dat je door middel van een euthanasietraject een patiënt zijn kans tot herstel zonder meer ontneemt?”
Hoe erg is dat eigenlijk?
E.Kriek
15 augustus 2024 / 22:03Het gaat hier niet om wat u of ik vind, maar om de wettelijke vereisten. “Uitzichtloosheid” is een hard criterium in de Wtl, en om daar iets over te zeggen is een inschatting van de prognose essentieel.
Mariska Koster
16 augustus 2024 / 10:33Uw bewering dat een groep psychiaters om strafrechtelijk onderzoek heeft verzocht “omdat zij zeker weten dat er iets mis is gegaan” bij Milou, is onjuist. In de brief wordt alleen gevraagd om een “verkennend strafrechtelijk onderzoek” of alles goed is gegaan en alleen vanwege “twijfel” nav door stichting KEA gepubliceerde opnamen van Milou.
Dat is nogal een verschil met uw voorstelling van zaken.
Annette Plooy
15 augustus 2024 / 12:01De brief van de psychiaters aan het OM is inderdaad omzichtig geformuleerd. Ik refereer echter niet alleen aan de tekst van die brief. Uit de vele uitspraken van de -mij bekende- opstellers van die brief, blijkt m.i. voldoende dat zij wel degelijk van mening zijn dat er een foute inschatting is gemaakt. Dat zij dat gevoelen in de brief aan het OM niet herhalen, doet daaraan niet af.
Mariska Koster
16 augustus 2024 / 10:37Geachte collega Koster,
Door uw schrijven voel ik me heel erg gesteund. Hartelijk dank.
Kit Vanmechelen
Kit Vanmechelen
15 augustus 2024 / 12:09@E. Kriek
Ik herinner u graag aan ‘onderstaand’ artikel getiteld: “Respecteer doodswens”
eerder geplaatst op deze website (artsenauto.nl)
Lees daarnaast uw onbehoorlijke mening en de terechte opmerking hierover van toenmalig hoofdredacteur van arts en auto Marjan Enzlin nog eens terug……
Dat zet uw reactie van 15 augustus 2024 in het juiste perspectief voor de lezer van dit blog.
“Respecteer doodswens”
‘Daan Marselis | 20 februari 2014.’
“In een interview met NRC Handelsblad vestigde psychiater Gerty Casteelen de aandacht op euthanasie voor psychiatrisch patiënten. Het kwam haar op stevige kritiek te staan. Ze is blij met de aandacht omdat het taboe geslecht moet worden. “Ik denk dat het lijden van deze mensen onderschat wordt.”
@Annette Plooy
“Ze [psychiater Gerty Casteelen] hekelt het onderscheid dat voor velen tussen lichamelijke kwalen en de ziekten van de geest bestaat. “Als je somatisch ziek bent, word je vertroeteld, heeft iedereen medelijden, krijg je sinaasappels en komen ze bij je langs. Als je psychiatrisch ziek bent, is het: kom op joh, aan het werk. Die rollen zijn nog steeds heel verschillend. Terwijl: is niet alle lijden psychisch? Ook somatisch lijden? De angst voor de aftakeling en de pijn is ook psychisch.”
Voor het hele interview:
Lees terug op: (https://www.artsenauto.nl/respecteer-doodswens/)
Of:
https://www.artsenauto.nl/app/uploads/2014/02/03-2014p010-013.pdf
Je ‘mening’ geven is oké, maar veroordeel niet door te snel (en zonder enige kennis) te oordelen……
Dat is niet oké!
Marie-Christine Gabriëls
Marie-Christine Gabriels
16 augustus 2024 / 02:25Geachte mevrouw Gabriels;
1 ik ben voor euthanasie;
2 Ik stip het probleem van verschuivende grenzen aan.
Uw manier van reageren zegt meer over uzelf dan over anderen.
Ik moedig u dus aan om uw toon te matigen.
Wild in het rond zwaaien en krijsen doet geen goed aan de discussie.
E.Kriek
16 augustus 2024 / 22:21Mijn vraag aan mevrouw Gabriëls:
Hoe vaak heeft u zelf euthanasie toegepast?
C. den Dekker
16 augustus 2024 / 23:46Ook deze post gelezen. Alle info blijft welkom.Het lezen en reageren hoort bij mijn rouwproces. Mijn nichtje , kreeg op 8 augustus 2023 euthanasie.
Hilde
16 augustus 2024 / 10:18Op de eerste plaats wil ik mevr. Koster hartelijk danken voor haar uitstekende artikel. Ook ongelooflijk mevr. Vanmechelen danken voor alles wat zij op dit gebied heeft gedaan en in de toekomst hopelijk weer kan doen. Heel veel leed wordt bespaard als mensen met hulp van euthanasie kunnen sterven op een decent manier . Als je weet dat ongeveer 130 mensen zich op een of andere manier schuldig voelen na een geslaagde suïcide is m.i. euthanasie veel genadiger.
Suzanne Luijcx-Meijer
17 augustus 2024 / 11:45Beste Mariska Koster,
“Er staat een onafzienbare rij bekers met bittere drab voor je klaar, en het einde is nergens te bekennen.” Hoe treffend verwoord en inderdaad, hoe huiveringwekkend is de uitzichtloosheid van zulk een lijden. Een lijden waarin ik mijn echtgenoot gelukkig kon en mocht bijstaan, waardoor ik een wanhoopsdaad heb weten te voorkomen en hij pas toen hij er zelf helemaal aan toe was – zonder hulp van buitenaf – een zachte dood is gestorven, met mij aan zijn zijde.
Zijn verhaal – ons verhaal – hoe het zover is gekomen, beschrijf ik in mijn boek, getiteld: “Met mij…”, in een poging om meer begrip te kweken, maar ook om hulpverleners een spiegel voor te houden.
Het je strak aan de regels en aan je eigen gelijk houden werkte voor mijn echtgenoot 40 jaar geleden al niet, hoog tijd om die strategie nu eindelijk eens echt kritisch te gaan bevragen en andere wegen in te gaan slaan.
Mimi Giltaij
17 augustus 2024 / 18:24Voor meer informatie over deze discussie:
Zie de blog, en zie ook vooral de reacties:
https://www.medischcontact.nl/opinie/blogs-columns/blog/we-doen-niet-meer-aan-de-brandstapel-maar-verketteren-andersdenkenden-nog-steeds
Herwig J.
17 augustus 2024 / 21:52Dit is een maatschappelijk erg belangrijke discussie.
Jammer dat er van beide partijen met modder gesmeten wordt; dit had anders gekund.
Mijn mening is dat je als stichting KEA grenzen overschrijdt.
Het promoten van laagdrempelige euthanasie bij kwetsbare groepen; daar mag je je vraagtekens bij zetten.
Wat is de volgende stap?
Shirtsponsoring namens KEA van de lokale voetbalclub?
Slogan: ” als uw kind in een ernstige dip zit; vraag dan advies aan Menno en Kit? ”
En natuurlijk zijn deze voorbeelden tot in het absurde doorgetrokken.
Mijn punt blijft:
Wervende euthanasie campagnes passen niet in een maatschappij anno 2024. Het is een doodenge ontwikkeling.
H.Vochteloo
17 augustus 2024 / 22:42Wat een selectieve verontwaardiging. Wat een theatraal gehuil.
1 zijn artsen altijd aardig tegen elkaar ? Nee.
( Get a life. What else is new? )
2 moet je euthanasie onder pubers promoten? Nee.
M. den Hoed
24 augustus 2024 / 22:59