Executive seminar

Ignace Schretlen
Ignace Schretlen is publicist, beeldend kunstenaar en voormalig huisarts. Lees alle artikelen van Ignace Schretlen

‘Executive Seminar’ prijkt in indrukwekkende kapitalen op de achterkant van Medisch Contact van 28 augustus jl.; de witte letters steken fraai af tegen het decor van een sprookjesachtig gebouw met hiervoor – tussen lommerrijk groen – een ruime vijver waarin de wolkenloze lucht zich weerspiegelt. Op 7 oktober a.s. vindt hier – op het Landgoed Duin & Kruidberg – ‘speciaal voor bestuurders in de gezondheidszorg’ een ‘event’ plaats met als titel ’Van reguliere contractering naar value based healthcare’.

De doorsnee lezer van Medisch Contact moet flink in de buidel tasten om het één middag omvattende programma met ’s avonds een diner – “samengesteld door Executive Chef Alain Alders” – bij te wonen. Bestuurders uit de gezondheidszorg en zorgverzekeraars betalen € 599,- exclusief btw en andere gegadigden € 1799,- exclusief btw; hun inschrijving is pas definitief nadat één van de accountmanagers contact heeft opgenomen. De Senior Campagne Manager Events mailt mij dat alle perskaarten vergeven zijn. Mij zult u dus niet aantreffen, maar wel onder meer de directies van de Kliniek Kop & Lijf, De Magneet, het Voetencentrum Nijenhuis, Fundis, Thebe Breda, De Friese Zorgverzekeraar, ABN AMRO, het Dialysecentrum Beverwijk, Vilans, Bernhoven Ziekenhuis en Equipe zorgbedrijven.

Wat is Value Based Healthcare’? Mijn broer, medisch socioloog en werkzaam bij een UMC, bevestigt niet alleen dat ‘hét’ bestaat, maar schetst in het kort een beeld dat mij direct noopt tot een nadere kennismaking. Op internet tref ik een eerder dit jaar gepubliceerde blog van Ir. Maarten Koomans, Voorzitter Value Based Healthcare Center Europe; ik kom zijn naam opvallend genoeg niet tegen bij de informatie over het seminar.

Graag reik ik u een citaat uit deze blog aan: “Het concept Value Based Healthcare maakt een afweging tussen patiënt waarde en kosten voor gezondheidszorg. Het concept is ontwikkeld door de groep op Harvard University rond onder andere Harvard University Professor Michael Porter, PhD. Ten eerste wordt het principe van Activity Based Costing toegepast. Een patiënt moet worden gezien als een fundamentele kosteenheid, en kosten van de gehele zorgcyclus van de patiënt moeten worden berekend. Hierbij moet het hele proces dat de patiënt doorloopt voor zijn medisch conditie in kaart gebracht worden, en moet per onderdeel (faciliteiten, apparatuur, personeel, et cetera) de kosten berekend worden, vermenigvuldigd met de tijd die de patiënt op het betreffende onderdeel doorbrengt. De kosten van een medische conditie vergelijken met de patiënt relevante medische uitkomstindicatoren is de enige manier om ons af te vragen of we waarde creëren voor de patiënt en of het proces daadwerkelijk bijdraagt aan de uitkomst.”

Hier mogen wij niet geringschattend over denken. Ik sprak telefonisch één van de sprekers, mevrouw Dr. Anna van Poucke, partner en voorzitter van KPMG NL Gezondheidszorg, sectorleider ziekenhuizen en lid van het Global Centre of Excellence; ze imponeerde mij door haar bevlogenheid. Wanneer in mij als simpel doktertje allerlei vragen opborrelen, dan is dat vooral te wijten aan mijn eigen, griezelig enge visie op de zorgsector waarin iemand die lijdt een appèl doet op een zorgverlener en waarin de rest bijzaak is. Voor zover ik kon nagaan zijn van alle sprekers op dit seminar er slechts twee arts.

‘Maakt Value Based Healthcare zorg goedkoper en beter?’ Zo luidt de titel van de geciteerde blog en dat lijkt het concept te beogen. De pioniers hiervan dienen serieus te worden genomen; wanneer een patiënt door hen wordt beschouwd als een fundamentele kosteenheid’, weerspiegelt zich hierin onze samenleving. Om helderheid te krijgen, mag geen enkele vraag onbeantwoord blijven en zal duidelijk moeten worden wat de kosten zijn. Wat doet trouwens het logo van Pfizer onderaan in de reclame voor het seminar? Een paginagrote advertentie op de achterkant van Medisch Contact kost € 5781,- exclusief btw.