Goed werkgeverschap

In de zorg is er niet voor alle beroepen een collectieve arbeidsovereenkomst (CAO). Wettelijk is er een aantal zaken waaraan je als werkgever moet voldoen, zoals geen misbruik maken van macht, en verzekeringen afsluiten. Maar een richtsalaris is er niet. Vandaar dat fysiotherapeuten en logopedisten in loondienst bij praktijken zeer verschillend betaald worden.

Het vergelijken van salaris is ingewikkeld, want wat valt er allemaal onder? Wordt administratietijd uitbetaald, krijgt iemand doorbetaald bij afspraken die worden afgezegd? En ga zo maar door.

Naast wettelijke bepalingen zijn er andere zaken die van belang zijn:  kansen om een studie te volgen, mede kunnen bepalen welke richting de praktijk op wil, rekening kunnen houden met de doelgroepen die je het meeste liggen.

Geven de beperkte tarieven van de zorgverzekeraars je als werkgever een vrijbrief om je werknemers een lage vergoeding te geven?

De tarieven vanuit de zorgverzekeraars zijn zeer beperkt en beïnvloeden je mogelijkheden als werkgever. Geeft je dat een vrijbrief om je werknemers een lage vergoeding te geven? Of ben je als werkgever degene die zelf een financieel risico neemt bij het aannemen van personeel? Iedereen heeft recht op een passend loon. Collectieve afspraken lijken moeilijk van de grond te komen.

Waaraan moet een goede afspraak met je personeel dan voldoen? En wat is nog meer van belang om een goede werksituatie en sfeer te creëren? Gezamenlijke uitjes, etentjes of studiedagen kunnen voor verbinding zorgen. Investeren in een goede begeleiding van nieuwkomers kan veel opleveren. Net als zicht op een vaste baan. Een niet te hoge werkdruk. Mogelijkheden om te groeien in een functie. Jongere collega’s hebben weer andere behoeftes en gedachtes over de verdeling van privé- en werktijd. Carrièremogelijkheden zijn soms moeilijk te realiseren, maar altijd de moeite waard om te bespreken.

Passende zorg voor de patiënt? Daarvoor is een passende werksituatie voor de zorgprofessional een voorwaarde

We spreken van passende zorg voor de patiënt. Maar een passende werksituatie en passend loon voor de zorgprofessional zijn daarvoor een voorwaarde.

Als werkgever in een praktijk ben je ondernemer. Soms lijkt het echter alsof je in loondienst bent bij verschillende zorgverzekeraars die allemaal wat anders van je willen. Of die ‘arbeidsovereenkomsten’ allemaal het ondertekenen waard zijn, laat ik in het midden. Het maakt goed ‘werkgeverschap’ met aandacht voor medewerkers extra belangrijk. Zodat iedereen de veelzijdigheid van het werk ervaart, en je als team met vertrouwen, doorgroeimogelijkheden en energie veel kan bereiken.

Delen