Het einde van de apotheek
De kogel is door de kerk: de omslag in de openbare farmacie is een feit en begint in Breda. Apotheekketen Mediq schuift daar op naar de supermarkt. Het eerste servicepunt dat Mediq eind deze maand opent in de Jumbo Foodmarkt in Breda is zeven dagen per week open: maandag tot en met zaterdag tot 22.00 uur en ’s zondags tot 17.00 uur. Daar kan geen apotheek tegenop.
En hierbij blijft het niet, want behalve dat de klant in de supermarkt terecht kan voor herhaalmedicatie of een eerste uitgifte, kan hij hier ook voorlichting krijgen over voeding in samenhang met chronische aandoeningen. De supermarkt gaat dit samen met het ziekenhuis in de stad, het Amphia Ziekenhuis, organiseren. Heeft de klant een vraag over zijn medicatie, dan kan hij via een directe telefoonlijn in het servicepunt contact opnemen met de Mediq apotheker in de stad. En Mediq gaat op de winkelvloer ook regelmatig aandacht geven aan actuele gezondheidsthema’s zoals hooikoorts, hoge bloeddruk of diabetes.
Op de website van Mediq lezen we bij ‘trends, missie en strategie’: “De motivatie om betere zorg te leveren inspireert tot innovatie. Innovatie betekent voor ons het vinden van nieuwe manieren om onze klanten met steeds betere zorg te bedienen.”
Net als Loek Winter, die recent in FarmaMagazine opmerkte dat de apotheek alleen maar een stapel stenen is waaraan je niets hebt, beseft dus ook Mediq dat die apotheek voor het bieden van steeds betere zorg helemaal niet nodig is. Daarmee blijft welbeschouwd nog maar één vraag over: als dit concept succesvol is en dus landelijk wordt uitgerold, hoeveel apothekers heeft ons land dan nog nodig?
9 reacties
Denkfout zit hem in de stenen; stenen om stenen omruilen zonder stenen in te leveren levert meer stenen op: Ook Jumbo is van stenen gebouwd. Mediq gaat geen stenen apotheken sluiten!
Dacht niet dat Jumbo kostbare ruimte om niet weggeeft aan Mediq of concurrenten van Mediq. Ook het personeel dat Jumbo uitleent aan Mediq om als apotheker of apothekersassistent te spelen zal niet gratis zijn. Jumbo is ook van steen. Zoveel verandert er dus niet in het kostenplaatje van Mediq als de bestaande stenen apotheek blijft geopend. Het tegendeel is zelfs waar; de kosten voor Mediq nemen alleen maar toe! En de kwaliteit? Neemt die toe? In de logistieke keten wordt geknipt met alle kansen op fouten van dien. Vandaag bestellen en morgen af te halen bij de Jumbo? Met het huidige preferentie beleid, schaarste aan middelen, en wensen van de patienten zelf is dat al een heel moeilijk waar te maken aanbieding. Menig patient zal teleurgesteld worden.
Mediq is immers niet de eerste apotheek die dit probeert. In Den Helder en Sneek zijn apotheken die iets dergelijks al langer doen, Sneek nu met een Service Locker, bij de lokale Albert Heijn.
Loopt het storm bij die afhaalpunten? Neen. Zijn de kosten verhoogd? Ja. Is de kogel nu door de kerk? Neen.
Kaiser Permanente laat zien hoe je extramurale farmacie en intramurale farmacie geintegreerd moet doen, met toegevoegde waarde voor de patient en voor de verzekeraar en dat is niet het laten afhalen van zakjes medicijnen bij de lokale supermarkt. De les vanuit Kaiser Permanente is strikte herhaling van de informatie bij aflevering van ieder geneesmiddel door bevoegde en hoog opgeleide medewerkers, open staan voor vragen en daarop direct vue a vue antwoord op geven; hoe groter de afstand, fysiek en in tijd, hoe minder effect de verstrekte informatie heeft op de patient.
De les van Kaiser Permanente is dan ook dat het initiatief van Mediq alleen maar de kosten gaat verhogen en de kwaliteit juist zal worden verlaagd!
En de dominante verzekeraar in het exploitatie gebied Breda vindt dat geen probleem? Logisch. Het verdienmodel van de verzekeraar is een percentage van de geraamde schadelast; hoe hoger de schadelast, hoe hoger het inkomen van de verzekeraar. Verlaging van de gerealiseerde schadelast lager dan de geraamde schadelast is optimalisatie van de winst van de verzekeraar en daar streeft CZ/VGZ niet naar. Toch?
Extra en intramurale farmacie is meer dan het doosje geneesmiddelen voor de laagste prijs.
Laat de directeur van Kaiser Permanente maar eens overkomen om een openbare serie colleges te geven aan belangstellenden en belanghebbenden: gewoon op de TV dus! Net 2, NPO 2. Op prime time. Dan weten de verplicht verzekerden in dit land dat het ook anders kan voor minder geld en betere kwaliteit.
ANH Jansen
25 maart 2013 / 18:58Uiteindelijk is er maar 1 die bepaald. Stapel stenen, kwaliteit, of kosten argumenten ten spijt. Dit is de klant. Ziet deze waarde in het concept dan kan het een succes worden. Mogelijk is de tijd er rijp voor.
Bas van der mierden
25 maart 2013 / 19:05@Jansen: De apotheken blijven – nog – open inderdaad, maar dat lijkt mij een kwestie van tijd.
@Bas: Je hebt tot op zekere hoogte gelijk als je stelt dat de patiënt er de waarde van moet inzien. Maar als die patiënt geen alternatieven meer heeft, komt dat waardebesef vanzelf.
Frank van Wijck
25 maart 2013 / 19:10Frank van Wijck @FrankvanWijck 3u O jee, mijn medicijnen vergeten. Gelukkig is de Jumbo nog tot tien uur open vanavond. http://nieuw.artsenauto.hamakaserver.nl/het-einde-van-de-apotheek/ …
-En dat kan dus niet! De Jumbo is niet een apotheek, maar een afhaalpunt van ruim van tevoren bestelde genees- en hulpmiddelen met altijd de verrassing wat er in het zakje zit! Mediq heeft IDEA een goed idee gevonden en kan in het zakje doen wat Mediq leuk vindt.
O jee, medicijnen vergeten? Gelukkig is er nog de klassieke stenen apotheek, voorraadhoudend, zeer groot assortiment, bereidend en voorzien van optimaal ICT systeem en zeer goed opgeleide medewerkers en apothekers die van de hoed en de rand weten. Met ruime tot zeer ruime openingstijden. Om 22.00 medicijnen vergeten is dan niet bij; tijd genoeg om voor die tijd recepten in te leveren, aan te vragen of op te halen; uit voorraad leverbaar.
Dat is de les uit de USA: Walgreens USA. 45% eigenaar van Alliance Boots. Alleen voor niet Kaiser Permanente deelnemers. Dat weer wel. Dat is een gevolg van de werkelijk vrije markt aldaar.
A Klink kreeg het in 2008 te horen van zijn collega Sebelius: NL en USA hebben hetzelfde systeemmodel en daardoor dezelfde problemen. De schellen vielen eerst toen van zijn ogen. Hij kreeg er het schaamrood van op de kaken.
Hamvraag is dan ook: waarom heeft A Klink dit systeemmodel dan ingevoerd?
O jee. O jee. O jee.
ANH Jansen
25 maart 2013 / 19:13Waarom zou je ze in de apotheek gaan ophalen? Je kunt ze toch ook gewoon door DCA laten thuisbezorgen, of desnoods via bol.com. De meerwaarde van de apotheek zit toch niet in de verstrekking?
Frank van Wijck
25 maart 2013 / 19:17Extra en intramurale farmaceutische zorg is niet gelijk aan de laagste prijs van het doosje. FvW denkt nog steeds van wel.
Jammer. Informeer eens bij Kaiser Permanente en schrijf daar eens een blog over.
DCA levert via de huisarts. Bol.com levert via de goedkoopste pakjes bezorger, ene keer PostNL, andere keer UPS, dan weer Selektvracht. Volg op internet maar op welk dagdeel het pakje wordt bezorgd; tijd van de wachtende patient/verzekerde is gratis.
En informatie haal je maar uit de folder of via internet of betaaltelefoon. Gaat niet werken en kan ook niet werken in de farmaceutische zorg. Dat is de les uit de USA. Het meest dynamische land ter wereld en waar innovatie niet wordt gezien als gelijk staand met goedkoper!
Les uit de USA en dan met name Kaiser Permanente is juist dat het ter hand stellen van de medicatie het ultieme contact moment is waarop de apotheek haar toegevoegde waarde kan doen gelden; bij aanvraag van de medicatie via het recept is er de navraag en uitvraag van indicatie, contra indicatie, interacties, nierfunctie, leverfunctie, longfunctie, onder liggend lijden e.d. en dat allemaal verwerken om te komen tot het gereedmaken van de medicatie.
Vervolgens is er de ter hand stelling. Een goede apotheek gaat na of de verzekerde het zelf komt halen, laat halen of moet worden bezorgd en wanneer, waar en binnen welke of voor welke tijd.
Bij de ter hand stelling wordt met de patient overlegt over de te verstrekken medicatie en kan de patient/verzekerde ter plekke aangeven wat er klopt, wat niet en de apotheek kan aangeven hoe en wat waarop de patient/verzekerde weer kan reageren. Dit bevordert het juist gebruik van medicatie en hulpmiddelen. Bij een goede apotheek wordt ook herhaalmedicatie om die reden wel eens teruggedraaid op basis van informatie die de verzekerde/patient op moment van ter hand stelling geeft.
De herhaling van informatie doet de therapie trouw verhogen. Die les heeft Kaiser Permanente zich in de oren geknoopt en in de hele keten wordt aldaar informatie herhaalt, herhaalt, herhaalt en herhaalt opdat de deelnemers/patienten/verzekerden het tot zich nemen om zo de kosten in de zorg te beheersen.
Daarom moet de Ter Hand Stelling ook in Nederland veel serieuzer worden genomen door beleidsmakers en bloggers en moet scheiding van verstrekking van doosjes tegen de laagste prijs en verstrekking van informatie in welke vorm dan ook worden voorkomen. Dat is het ProRail debacle en Electra Debacle dat wij in de zorg niet moeten willen. Versnippering leidt tot kostenverhoging en vergroting van fouten; een menselijk lichaam is geen treinstel. Een menselijk lichaam kent geen winterschema of een probleem met vallende blaadjes of vierkante wielen. De zorg houdt zich niet aan kantoortijden en is onvoorspelbaar. Bij acute zorg niet thuis geven kan dan ook niet. De ’trein’ moet altijd rijden en dat hoeft bij de Spoorwegen of bij Prorail niet.
Het blijft een raadsel waarom Nederland de lessen en historie van de USA nog eens dunnetjes overdoet. A Klink heeft het in 2008 gehoord van zijn collega Sebelius; “wat gek, Nederland heeft hetzelfde systeem als de USA overgenomen, waren jullie van God los of zo?”, de schellen vielen hem naar eigen zeggen van de ogen, en nog komt de boodschap niet over.
De meerwaarde van de apotheek zit hem in de combinatie verstrekking en informatie en om tot een verstrekking over te kunnen gaan moet al ontzettend veel informatie worden verzameld en verwerkt. De hele farmakolom levert daarnaast dagelijks een logistieke prestatie van 1ste klasse. Inclusief de bereiding binnen 30 minuten van iedere ad hoc bereiding. Bij de klassieke apotheken, de “stenen apotheken’ volgens de nieuwste terminologie van de NZa. Onbegrepen door beleidsmedewerkers van verzekeraars en VWS en NZa, zeer goed begrepen en zeer gewaardeerd door patienten en artsen. De spagaat wordt echter met het jaar groter. Zorginkopers bij verzekeraars leren het kunstje bij Albert Heijn en de Jumbo, maar vergeten dat het in de zorg om andere dingen gaat dan de laagste inkoopprijs van de bananen.
Extramurale en intramurale farmacie is niet de laagste prijs van het doosje! Een witte tablet impliceert niet dat iedere witte tablet eenzelfde werking heeft. De natte droom van iedere zorginkoper van een zorgverzekeraar in Nederland.
Laat een directeur van Kaiser Permanente maar eens college geven over wat integrale farmaceutische zorg inhoudt en hoe deze de kosten in de zorg kan terugdringen en beheersen. KP investeert zeer veel in extra en intramurale zorg in de wetenschap dat het eigen bed van de verzekerde het goedkoopste bed is. Kaiser Permanente heeft dan ook relatief meer apothekers en apothekersassistenten in dienst dan concurrerende fee for service verzekeraars en ook de uitgaven aan farmaceutische zorg zijn bij Kaiser Permante hoger dan bij de concurrerende fee for service verzekeraars. Kaiser Permanente volgt de verzekerde op de voet en weet als geen ander waar kosten te besparen zijn en waar juist kosten moeten worden gemaakt om elders hogere kosten te besparen. Dat kan alleen bij een integrale verzekeraar, HMO, of bij een nationaal ziekenfonds/regionaal ziekenfonds.
De toegevoegde waarde van goede extra en intramurale farmacie is een HMO als Kaiser Permanente al jaren duidelijk. Ook de OESO is dat al jaren bekend. Het NL en USA model is bij de OESO dan ook het model dat landen juist niet moeten overnemen.
Het is en blijft een raadsel waarom Nederlandse politici en beleidsmakers en beslissers vasthouden aan een achterhaald concept/systeemmodel.
anh jansen
25 maart 2013 / 23:4050% van de patienten neemt de medicatie niet of niet juist in. Ab Klink heeft bij Booz laten uitrekenen dat hierdoor miljarden aan afgeleide zorgkosten ontstaan. Wat een verspilling in deze crisistijd!
Dat is het probleem waar we dringend een oplossing voor moeten zien te vinden. En dat gaat zeker niet worden opgelost door aan mensen in een supermarkt zakjes medicijnen uit te delen.
Het verstrekken van het doosje, is de stetoscoop van de apotheker. Daarom zijn zorg en distributie niet van elkaar te scheiden.
Raymond Kolman
28 maart 2013 / 11:19@Raymond: Vijftig procent van de mensen neemt de medicatie niet of niet juist in. En dit probleem is niet op te lossen door mensen in een supermarkt zakjes medicijnen uit te delen, stel je. Maar zakjes medicijnen in een supermarkt uitdelen is een nieuw idee, het wordt nu net geïntroduceerd. Het probleem dat veel mensen hun medicatie niet of niet juist innemen is verre van nieuw. Het is een probleem dat zich afspeelt in de al jarenlang bestaande situatie waarin mensen nu juist wél trouw naar de apotheek gaan. Wat is dan de reden waarom zorg en distributie niet van elkaar te scheiden zijn? In de situatie waarin zorg en distributie wel bij één partij ondergebracht zijn, gaat het immers ook in de helft van de gevallen niet goed, zoals je zelf aangeeft.
Frank van Wijck
28 maart 2013 / 19:39Het uitdelen van geneesmiddelen en hulpmiddelen via zakjes in een supermarkt is geenzins een nieuw idee. Sterker nog, er zijn apotheken die het ook via pompstations of Primera tabakszaken laten doen. Mediq loopt een beetje achter.
Zwart/Wit denken zit diep bij FvW. Als het toch maar voor de helft werkt kan je het beter helemaal niet meer doen en de slechtste manier van distributie kiezen. Of 100% goed of 100% slecht.
Gaat niet werken in de zorg. Therapie trouw bevorderen is in NL nimmer hoofdzaak geweest en zal het gezien de opstelling van zorginkopers, beleidsmedewerkers, beleidsbeslissers, politici en Minister ook niet worden; kosten gaan voor de baat uit geldt niet voor de zorg. 100% therapie trouw is niet haalbaar. Afhankelijk van de indicatie zal het 60 tot 95% zijn. Kaiser Permanente steekt heel veel geld en energie in intensieve begeleiding van haar deelnemers/Verzekerden en haalt ook de 100% niet. En dat terwijl haar deelnemers zeer bewust hebben gekozen voor deze HMO en haar voorwaarden.
Distributie via de pomp, primera of groentehandel/slager is de slechte oplossing en op termijn de duurste oplossing. Dat is de les van Kaiser Permanente.
De verzekeraars zullen hun voorwaarden moeten veranderen en hun vergoeding voor de dienstverlening moeten verhogen om de therapietrouw te verbeteren en verspilling tegen te gaan. Verzekerden zullen dan verplicht moeten winkelen, 1 stop shopping, bij 1 apotheek; invoering van het abonnementssysteem zoals bij de huisartsen. Ook dat is de les van Kaiser Permanente; alles in 1 hand maakt de zorg beter!
Hamvraag: gaat NL voor de kwaliteit of voor de laagste prijs.
Antwoord: Laagste prijs. Het Kwaliteitsinstituut is bewust onderdeel van het ZiN; pakketbeheer en kwaliteitsinstituut in 1 hand; wel zo makkelijk en doelmatig. En dat geldt dus ook voor de apotheek: distributie van hardware en software in 1 hand; wel zo doelmatig.
ANH Jansen
29 maart 2013 / 16:11