Het is hier fantaaaastisch!

We hadden een gezellige avond met vrienden in het nieuwe restaurant Lando in een hippe buurt van Barcelona (gewaardeerd met 4 van de 5 ‘bubbles’ op reissite TripAdvisor). Het eten, de bediening en de prijs zullen we maar snel vergeten. Toch dweept bezoeker Toni op TripAdvisor met ‘amazing food and great service’. M. Rodzynek vindt het ‘geweldig creatief’.

Beoordelaars op TripAdvisor schrijven onveranderd juichend over restaurants en hotels. Ze geven gemiddeld 4½ bubbles uit 5. Ze laten aan de buitenwacht zien dat hun zuurverdiende vakantie fantastisch verloopt. Zo’n recensie gaat meer over de schrijver dan over de bezochte plek. Zelfs ontevreden reviewers besteden nog 30 procent van hun tekst aan positieve opmerkingen, waarschijnlijk uit angst om voor zuurpruim te worden uitgemaakt, zo stelde de Amerikaanse onderzoeker Camilla Vásquez vast.

Het valt ook niet mee om een recensie te schrijven waar een ander iets aan heeft. Je moet de blije vakantiegevoelens even opzij schuiven, opmerken dat de wijn veel te laat komt en de pasta te koud is.

In de loop der jaren heb ik me aangewend om tussen alle beoordelingen op zoek te gaan naar die ene goede waarnemer, die zuinig is met geëxalteerde bijvoeglijke naamwoorden en vooral de feiten benoemt. Iemand die schrijft wat er op je bord verschijnt, of het lukt om de aandacht van het personeel te trekken, hoe de plek past in de buurt. Ook de afkomst van de recensent doet ertoe. Een Amerikaan die voor het eerst in Europa is, is niet zo precies in zijn waarneming.

De oppervlakkige wereld van klantbeoordelingen heeft inmiddels ook zijn intree gedaan bij schoolkeuze, artsen en taxi’s. Misschien is het tijd om onze eigen zintuigen weer te gebruiken bij het kiezen. Door te kijken wat er op het bord ligt van andere gasten bijvoorbeeld. Hopelijk worden we dan verrast door
iets wat nog niemand beschreven heeft.

 

Delen