Het is te veel

Dienie Koolen-Goossens
Dienie Koolen-Goossens is zorgondernemer, logopedist en docent. Zij is bestuurlijk actief en heeft passie voor gezondheidszorg en onderwijs. Bekijk ook haar profiel op LinkedIn. Lees alle artikelen van Dienie Koolen-Goossens

Wachttijden, beveiligd mailen, verschillende regels zorgverzekeraar, software systemen, complexere zorgvragen, overuren en steeds andere instanties, spelers op de zorgmarkt, et cetera. Als oplossing voor de problemen in de zorg wordt gewezen naar meer samenwerken. Dat gebeurt al vele jaren en door een complexere zorgmarkt kost dit veel meer energie. Hoeveel mogelijke samenwerkingspartners denkt u dat er zijn in de regio? We zitten al in verschillende kringen en in ParkinsonNet en werken samen met gemeente, jeugdgezondheidszorg en binnen eerste, tweede en derde lijn. Dat brengt veel expertise samen en daar plukt de patiënt de vruchten van. Overleg kost echter tijd en daar hebben we niet genoeg van.

We moeten vaker nee zeggen, wordt er vervolgens gezegd. Dat zou een oplossing zijn voor onze problemen. Huisartsen gaan dat nu steeds vaker doen met als reactie een brief met een paarse stempel erop. In veel situaties heeft nee zeggen echter grote consequenties en verantwoordelijkheid zal iemand moeten nemen. Nee zeggen gebeurt zeker en is ook een vast onderdeel van ons vak. Er komen echter steeds meer situaties waarbij dan duidelijk schade wordt opgelopen omdat ieder nee zegt; geen plek, geen tijd, niet mijn verantwoording… Nee roepen doen we ook tegen onze beroepsvereniging en zorgverzekeraars wanneer de eisen te hoog zijn en de vergoedingen te laag. We roepen echter al heel lang. 

‘Treed nu eindelijk eens op of treed af zou ik zeggen’

Dat digitalisering en technologie ons helpen is zeker waar. De huiver is er allang vanaf en het kan veel betekenen. Overwaardering ervan is echter net zo schadelijk als onderwaardering. Je moet er mee kunnen omgaan en de mogelijkheden kennen. Deze week lazen we nog de onmogelijkheid van systemen. Een opdracht uitvoeren vanuit het ministerie voor meer koopkracht kon niet: ‘Computer says no!’ Die heeft geen moeite met de consequenties. Een ander recent voorbeeld is dat een behandelindex landelijk afspreken toch niet mogelijk blijkt.We houden dus dezelfde willekeur.

Zoals Pauline Meurs – hoogleraar en socioloog – in haar afscheidsrede aanhaalde, zijn er vele beleidsprogramma’s geweest binnen de zorg zoals Zinnige Zorg, de juiste Zorg op de Juiste Plek en nu Gepaste zorg. Zij stelt dat de kosten van zorgverzekeraars hierdoor verminderd zijn maar dat er niet bewezen is dat er ook echte verbeteringen in kwaliteit zijn gekomen door die programma’s. Ze zegt; “Sterker nog: het drukken van de kosten door de zorgverzekeraar heeft vooral geleid tot een verschuiving van de administratieve lasten.” Die kwamen op het bord van de zorgverleners. Dat is een reden te meer om als zorgprofessionals af te haken.

Er is veel geschreven over de onvolkomenheden van het stelsel, maar keer op keer wil de regering het niet verbeteren. De verscheidenheid aan (zorginkoop)regels van de zorgverzekeraars is een doorn in het oog en is gemakkelijk op te lossen. Stel hier regels voor op, want de branche doet het zelf niet. En onlangs vroeg de Consumentenbond aan VWS om te zorgen dat de informatie over de polissen nu eindelijk eens verbeterde. De zorgverzekeraars blijven veelal onduidelijk en de polisbrij is gewoon te veel. Alle waarschuwingen hiervoor worden al jaren genegeerd. Treed nu eindelijk eens op of treed af zou ik zeggen. Het is voor ons namelijk veel te veel en dat al veel te lang.

8 Reacties Reageer zelf

  1. Margreet vd kleij
    Geplaatst op 7 juli 2022 om 17:17 | Permalink

    Uit het hart gegrepen! Kunnen de beleidsmakers niet wat meer samenwerken zodat wij niet meer teveel aan alle kanten moeten meebewegen? Onzinnige regels en controle dwang. Practice what you preach zorgverzekeraars.

  2. Margreet vd kleij
    Geplaatst op 7 juli 2022 om 17:17 | Permalink

    Uit het hart gegrepen! Kunnen de beleidsmakers niet wat meer samenwerken zodat wij niet meer zo lang en teveel aan alle kanten moeten meebewegen? Onzinnige regels en controle dwang. Practice what you preach zorgverzekeraars.

  3. Wilma van Es
    Geplaatst op 7 juli 2022 om 19:11 | Permalink

    Als zorgverlener grijpt het me in het dagelijks leven naar de strot en als ik dit lees word ik er verdrietig van. Het kan gewoon niet uit als ik voldoende inkomen moet genereren om als alleenstaande van te leven en in het weekend vrij wil hebben.

  4. Wilma van Es
    Geplaatst op 7 juli 2022 om 19:13 | Permalink

    Ook een reactie hier tbv de ouder wordende zorgverlener-ondernemer zoals ik die ipv minder juist meer stress heeft de laatste jaren en zich serieus afvraagt hoe ze haar pensioen kan halen zonder al te veel schade.

  5. J. Spies
    Geplaatst op 7 juli 2022 om 22:59 | Permalink

    Sterk advies! Treed op of treed af. Liefst voordat de helft van de zorgverleners zelf hun biezen pakt of overbelast thuis zit. Regeren is vooruit zien, wordt wel gezegd. Maar dan wel graag zonder tunnelvisie!

  6. Dienie Koolen-Goossens Dienie Koolen
    Geplaatst op 8 juli 2022 om 14:10 | Permalink

    Dank voor reacties. Er is veel herkenning via social media en oa deze reactie van fysiotherapeut dhr Burgers:
    ‘Regionalisering is er al lang, mono en multidisciplinair! Maar de zorgverzekeraars willen dit verder doorvoeren dan hebben ze minder partijen waarmee ze afspraken en contracten hoeven te maken. Nog minder zeggenschap over je eigen handelen en praktijk!’
    Zelf vul ik nog graag aan: Stel je wordt als professional voor hetzelfde werk op dezelfde dag 11 keer verschillend beloond? En je moet uitzoeken als patiënt en professional onder welk concern je polis valt, wat voor jou is ingekocht, tegen welk tarief? Dat is wat gebeurt in de zorg. Tel daarbij op dat elke zorgverzekeraar andere regels heeft en we aan veel regels moeten voldoen in kader van transparantie en kwaliteit en privacy en….De uren lopen op, professionals stoppen en patiënt is bij dit alles niet gebaat. We scholen ons een slag in de rondte uit eigen motivatie en voldoening voor ons werk. We krijgen goede feedback om van te leren maar moeten dit allemaal via bureaus transparant maken en bij te weinig uitzetten/respons hiervan boete. Ons werk is zo belangrijk en geeft voldoening maar helaas ook heel veel onnodige ballast! Dit kan als we willen zonder verlies van kwaliteit zeer snel opgelost worden. Niet tekenen van contracten is ook een optie. Het ministerie en zorgverzekeraars maken je dan wel het leven zuur. Huisartsen willen ook met vuist op tafel slaan en ook de consumentenbond is het menens . Wij slaan graag mee voor continuïteit van ons mooie vak.

  7. Anne-Mieke Enzlin-Wu
    Geplaatst op 9 juli 2022 om 08:52 | Permalink

    Jammer dat ons land geleid wordt vanuit controle drift en wantrouwen en dat de bonafide partijen moeten lijden onder de malafide partijen die nog steeds hun gang gaan.
    Hierdoor stoppen veel goede collega’s met ons mooie vak, waardoor de zorg nog zwaarder wordt. Ik kan ze geen ongelijk geven.

  8. A.G. Tromp werkgever
    Geplaatst op 30 juli 2022 om 22:13 | Permalink

    Uitstekend verwoord spagaat waarin de zorgverlener in de 1” lijn zich bevindt.
    Mijn idee: Zolang de zorgverzekeraars de opdracht van de overheid uitvoeren: “hou de zorg goedkoop”, wordt die zorg juist uitgekleed, want steeds meer professionals verlaten de zorg.
    Ik ben voor het Deense model: alle zorgverleners in dienst van de overheid, waardoor de perverse prikkels van de zorgverzekeraars wegvallen. Zó kan zorg goedkoop, efficiënt èn verwezenlijkt worden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres zal nooit gepubliceerd of gedeeld worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*
*