Het ‘SMARTste’ meisje van de klas
Voor de verandering nu eens geen geklaag over de vele administratie in de zorg maar een ode eraan. Het is goed dat we zo veel vastleggen over de diagnose van onze patiënten en over de doelen die we stellen. Natuurlijk doen we dat specifiek, meetbaar, acceptabel en realistisch. Stel je voor dat je uit zou gaan van de optimale omstandigheden van de modelpatiënt? Het stellen van een tijdspad is lastig maar nodig. We moeten er wel voor waken dat de S niet van stress wordt, de M niet van moeten, de A niet van ‘als dit niet gebeurt dan’.. de R van regelzucht en de T van te veel tijd!
Ik merk tijdens de cursussen Doelgericht en SMART dat sommige collega-logopedisten de hete adem van de zorgverzekeraar in hun nek voelen. Dat maakt dat gedacht wordt dat we de richtlijnen van onze beroepsvereniging van de verzekeraars moeten volgen. Een intrinsieke motivatie om bij te dragen aan het transparant en meetbaar maken van hetgeen we doen heeft zoveel meer effect. Het blijkt dat veel zaken al gedocumenteerd worden of duidelijk in het hoofd zitten. De wil om het meer transparant te maken is er zeker. De tijdsinvestering is echter de bottleneck want dat je niet veel kunt registreren in aanwezigheid van de patiënt is, als je de werksituatie van een logopedist kent, wel duidelijk. We zijn een beroepsgroep die al ontzettend veel vastlegt in erg uitgebreide verslagen zoals die aan derden, die essentieel zijn voor de ontwikkeling en behandeling van onze patiënt. We lijken daarin soms zelfs het braafste meisje van de klas, gezien het feit dat we dit blijven doen terwijl we de rekening vaak nergens neer kunnen leggen.
Dat we een slag moeten maken om duidelijk aan te tonen dat de zorg die we leveren zinnig is, is heden ten dagen voor ieder een feit. De patiënt verdient doelmatige en kwalitatief goede zorg. Dat vergt scholing, overleg, goed onderzoek, werken volgens richtlijnen en goede administratie. Het patiëntcontact is maar een onderdeel van de behandeling en er is daarnaast zeer veel nodig om je doelen te behalen. Ik ben SMART genoeg om dat te zien, de NZa ook. Nu alle zorgverzekeraars nog.
4 reacties
Inderdaad voelt het dat we die extra administratieve last van de zorgverzekeraar krijgen, onze administratieve last is hoog en als de betaling van die administratieve kant achterblijft….dan gaan we de kant op van de therapeut, die tijdens de behandeling het dossier al bijwerkt omdat alles in eigen tijd doen ook niet werkbaar is!
Esther van Rems
4 oktober 2013 / 12:12Wordt u jarenlang, in de ogen van de verzekeraars, opgeleid door een instituut die mogelijkerwijs U opleid om geen zinnige zorg te leveren?
Het gaat veelal om macht en wantrouwen..
G K Mitrasing
4 oktober 2013 / 13:26Wat prettig dat iemand voor mij mijn gedachten kan verwoorden. Natuurlijk wil ik kwaliteit leveren en transparante zorg kunnen bieden. Maar ik wil ook naar ouders kunnen blijven luisteren, inspelen op wat er leeft en speelt, vragen van leerkrachten beantwoorden, en zelfs in vriendenboekjes schrijven! Ik hoop dat ook hier nog tijd voor blijft bestaan, zodat we ook op deze manier kwaliteit kunnen blijven bieden en niet alleen de kwaliteit die terug te vinden is in een dossier of verslag.
Fieke v Ganzewinkel
4 oktober 2013 / 14:15Dank voor reacties. Via sociale media en krantenberichten wordt ook steeds duidelijker naar voren gebracht dat de inspanningen van zorgverleners door, veelal de grotere, zorgverzekeraars niet op hun waarde worden geschat. Dit heeft zeker consequenties voor de patiënt. Het is van belang dat de patiënt duidelijke informatie krijgt over de reden van het niet ondertekenen van het contract en de gevolgen voor zijn onkosten die er dan zullen zijn. De verhoudingen binnen de zorg zijn momenteel erg scheef. Dat het ministerie denkt dat de zorgverzekeraars goed bezig zijn met hun snelle contracten en hun taak om kwalitatief goede zorg in te kopen heeft een weerwoord nodig. Ik hoop dat de verzekeraar aan klanten duidelijk maakt dat het ook wel eens zou kunnen zijn dat zij hun taak niet goed gedaan hebben door een erg laag tarief aan te bieden waarvan de klant de dupe is geworden. Investeren in kwaliteit voor zijn klanten wordt door een goede zorgverzekeraar als taak gezien.
Zorg leveren is niet vrijblijvend, zorg verzekeren ook niet.
Dienie Koolen
4 oktober 2013 / 16:34