In the Cloud

Zijn we in de wolken met de nieuwe praktijksoftware die we ‘uit de lucht plukken’ ? Of is het eigenlijk toch maar eng dat je de gegevens zelf niet hebt maar dat ze ergens anders opgeslagen zijn?

Het is geweldig dat ik nu zelf niet steeds een back-up hoef te maken en wanneer er door blikseminslag iets zou gebeuren met de computer zijn mijn gegevens veilig. Ook is het erg prettig dat je op meerdere plekken tegelijkertijd kunt werken. Voor de aan huis behandelingen vind ik het echter nog steeds een heel gedoe. En wanneer de internetverbinding uitvalt is het afwachten wie er om het half uur binnenkomt.

En wat te denken van de kans dat het softwarebedrijf omvalt of wat gebeurt er als ik van softwareleverancier wil veranderen? Wie is de eigenaar van mijn praktijkgegevens? Op fora lees ik hoe ingewikkeld dit kan zijn.

Administratie vergt een grote tijdsinvestering. Gelukkig is er software om het voor ons gemakkelijker te maken. Dat er eerst financieel geïnvesteerd moet worden en daarna inhoudelijk met formats en teksten, begrijp ik. Dat dan echter de verhouding behandeltijd-administratietijd op de een of andere manier nog steeds onbevredigend is, stemt tot nadenken.

Vorige week heb ik een nieuwe computer aangeschaft en gelukkig konden alle gegevens zo overgezet worden. Installatie van de praktijksoftware om gegevens uit de cloud te ontvangen, verliep ook wonderbaarlijk goed. VECOZO, voor het opzoeken van patiëntgegevens en declareren, lijkt normaal te werken. Dat komt ook heel goed uit want na een maand hard werken is het toch wel erg zuur als een zorgverzekeraar de verzamelrekening niet betaalt, omdat helaas van één persoon de gegevens niet kloppen.

Net als voor veel collega’s voelt het weer beginnen na een vakantieperiode als een frisse start. Misschien heeft de praktijk een nieuw likje verf gekregen, is er grondig opgeruimd, nieuw materiaal gekocht en zijn er voornemens om alles nog beter bij te houden in de administratie. Een nieuwe computer is er bij ons al en met het maken van nieuwe formats hebben mijn collega’s in de afgelopen maanden al veel sprongen gemaakt. Nu maar hopen dat onze patiënten en ook wij hier de vruchten van plukken en dat de voornemens geen gebakken lucht blijken te zijn.

Dan is de patiënt goed geholpen, krijgen wij hopelijk wat meer lucht in onze agenda en schijnt achter de administratie-wolken wat vaker voor ons de zon!

Delen