Kamermeisje van Vermeer?

Ed van Rijswijk
Ed van Rijswijk studeerde aan de Fotoacademie Amsterdam. Hij maakt vooral portretten en reportages voor uiteenlopende bladen, reclamebureaus en organisaties. Daarnaast bedenkt en fotografeert hij eigen, langer lopende projecten. Zijn werk is te zien op www.edvanrijswijk.nl. Lees alle artikelen van Ed van Rijswijk

fotoblog_3_foto

“Deze foto doet me denken aan het melkmeisje van Vermeer.” Dat hoor ik vaak als mensen deze foto zien. “Heb je dat bewust zo geprobeerd te imiteren?”

Over dat antwoord kan ik kort zijn: nee.

Deze foto is er één uit een serie portretten van kamermeisjes die ik maakte voor NRC Handelsblad. En toen ik ’m destijds maakte, heb ik geen seconde aan het melkmeisje gedacht. Maar toen ik de vrouw vroeg om bij de stoel aan het raam te gaan staan, zag ik wel direct dat het goed was. Dat gevoel is moeilijk te beschrijven, maar op een of andere manier weet ik altijd zodra ik aan het fotograferen ben of dé foto er bij zit.

Maar Vermeer? Nee, die had ik niet in mijn hoofd toen ik deze foto maakte.

Maar wat maakt dat mensen wel die associatie hebben? Dat vond ik een interessante vraag. Ik ben eens wat beter naar het melkmeisje van Vermeer gaan kijken om te zien of ik dat kon ontdekken.

Het licht komt van de andere kant bij mijn kamermeisje. Haar houding is passief, terwijl het melkmeisje bezig is met uitschenken van een kan melk. Ook de kleuren komen niet echt overeen. Het blauw van het schort op Vermeers schilderij is zo mooi intens. Mijn foto is veel vlakker qua kleuren. Bijna monochroom. Ik zie eigenlijk alleen dat de dames iets vergelijkbaars op hun hoofd hebben. En misschien een vergelijkbare ingetogen blik hebben. Maar verder kom ik toch echt niet. Desalniettemin is er dus bij veel mensen die associatie met Vermeer. Wel leuk natuurlijk, maar ik kan er de vinger niet opleggen.

Wie het weet mag het zeggen!