Kia Ceed Sportswagon

Kia heeft een ijzersterke positie op de Nederlandse markt bereikt. De nieuwe Ceed zal dat succes beslist continueren.

Tekst: bart van den Acker | Beeld: Kia

 

De Ceed volgt het gelijknamige model op, alleen is de apostrof in de naam vervallen. Ik koos bewust voor de stationcar die ‘Sportswagon’ heet, omdat die veel meer heeft te bieden, voor een iets (€ 1.250,-) hogere prijs dan de normale vijfdeurs hatchback. Daarmee doel ik vooral op de kolossale bagageruimte, van minimaal 625 liter (Ceed HB: 395), waarmee deze Kia al zijn concurrenten achter zich laat. Deze bagageruimte is voorzien van alle handigheidjes die ik hier tegenwoordig verwacht, plus een ‘onzichtbaar’ opbergvakje aan de onderkant van de rolhoes.

Prijs vanaf € 25.845,-  Bijtelling 22 procent

Eenmaal op weg, word ik nog stiller dan de Kia zelf. Ik heb echt ontzettend weinig op de auto aan te merken. Oké, het veercomfort, hij zou van mij voor een gezinsauto gerust wat ‘zachter’ mogen, vooral op kleine oneffenheden, die je ook in ons snelwegennet nu eenmaal veel tegenkomt. Ik zit op een goede, stevige stoel, met voldoende verstelmogelijkheden, óók voor langbenige mensen. De interieurruimte is groot genoeg voor vier volwassenen van gemiddeld postuur. Op het dashboard mis ik alleen een ‘ouderwetse’ dagteller, maar verder is het overzichtelijk, alles werkt logisch en de hele boel is keurig afgewerkt. De testauto is voorzien van een prettig werkend navigatiesysteem (van TomTom) en een heel scherpe achteruitrijcamera. Qua vormgeving is de Ceed van binnen en van buiten mooi in balans; niet superspannend, redelijk tijdloos, maar keurig. Ik kan me niet voorstellen dat iemand de Ceed ‘lelijk’ vindt, maar ik heb er ook niemand van in katzwijm zien vallen.

In bagageruimte laat deze Kia al zijn concurrenten achter zich

Ik leg mijn loftrompet nog niet weg, want de Ceed rijdt ook nog eens erg goed. Hij stuurt voldoende nauwkeurig voor zo’n auto, de zesbak schakelt mooi precies en de hele bediening laat niks te wensen over. Ik reed met de 1,0 liter driecilinder (88 kW/120 pk), die ongetwijfeld de meest verkochte wordt. Hij is sterk genoeg en zéker voor zo’n driecilinder prachtig soepel en stil. Er is ook een 1,4 liter viercilinder (103 kW/140 pk), maar die voegt bij normaal gebruik niet zo veel toe. Wél mag de Ceed met die motor ruim 200 kilo meer trekken (1,0: 1.200 kg), wat voor caravanliefhebbers net het verschil kan maken. Met best veel snelweg- en fileverkeer reed ik steeds 1 op 15 tot zelfs  – één tank – 1 op 16. Dat is een heel keurig verbruik, daar zorgt die driepitter ook voor. Ik geloof alleen mijn eigen metingen, maar de boordcomputer was ook nog eens opvallend nauwkeurig. Nog een mooi pluspuntje: Kia biedt liefst zeven jaar fabrieksgarantie, tot maximaal 150.000 km.

Conclusie: Hij is niet spannend, spectaculair of grensverleggend, maar de Kia Ceed is een zeer goede auto voor de doelgroep waarop hij is gericht. Doelmatig, betrouwbaar vervoer voor een heel gezin, tegen een alleszins concurrerende prijs.

Delen