Kia e-Soul
De volledig elektrische Kia e-Soul heeft een ingrijpende vernieuwing ondergaan.
Tekst: Bart van den Acker | Beeld: Kia
Het feit dat de e-Soul elektrisch wordt aangedreven, is slechts één van de aspecten die het tot een bijzondere auto maakt. Even opvallend is zijn sterk onderscheidende uiterlijk, hij is lekker ‘anders’ dan alles wat er verder rondrijdt. Daarnaast heeft de e-Soul door zijn vormgeving een paar goede eigenschappen.
Om te beginnen is het interieur veel ruimer dan verwacht, zowel voorin als achterin. Belangrijk hierbij is de volkomen rechte daklijn. Die zorgt voor lekker veel hoofdruimte en een gemakkelijke instap naar de achterbank. Van het vorige model e-Soul rijden er nogal wat rond als taxi: begrijpelijk. Nadeel van deze vorm is de bescheiden bagageruimte. Die meet 315 liter inclusief de ruimte onder de vloer die we nodig hebben voor laadkabels en dergelijke. Nog een goed punt: de vrijwel vlak liggende motorkap die in combinatie met de iets hogere zit zorgt voor een goed overzicht op de carrosserie. De uiterste hoeken zijn net niet te zien, maar de maatvoering is vooral bij inparkeren precies in te schatten. Mede door het derde zijruitje is ook de dode hoek rechtsachter niet overmatig groot.
De e-Soul heeft een keurig afgewerkt dashboard, met onder meer een volledig digitaal instrumentarium en een flinke centrale display. De bediening is logisch, maar ik betrapte het systeem wel op wat foutjes, zoals zoeken naar een niet-aanwezige telefoon. En het bleek soms onmogelijk een navigatieopdracht in te voeren.
In de stad is hij in zijn element
Technisch komt de e-Soul sterk overeen met de Kia e-Niro. Hetzelfde 64 kWh grote accupakket is gekoppeld aan dezelfde 150 kW/204 pk sterke elektromotor. Ondanks de wat hoekige vormgeving komt de e-Soul toch aan een keurig stroomverbruik en dus actieradius. Volgens de WLTP-meetmethode komt de e-Soul theoretisch aan 452 km. In de praktijk kwam ik steeds uit tussen de 15 en 16 kWh/100 km verbruik. Simpele rekensom: 64 gedeeld door 16 betekent 400 km bruikbare actieradius. Dat is héél netjes; veel grotere EV’s halen dat echt niet.
Handig: als de auto aan de publieke laadpaal of snellader staat, geeft een blauwe LED voor de voorruit globaal aan hoe vol de accu op enig moment is. Zoals het een moderne EV betaamt, rijdt de e-Soul uitgesproken gemakkelijk. De afstemming van het onderstel is wat hard, wat ook heeft te maken met het gewicht van de accu’s. De besturing is licht en soms wat ‘zoekerig’, waarbij ook zijwind van invloed is. Vooral in stadsverkeer is de e-Soul in zijn element. Er zijn twee uitvoeringen, waarvan ook de basisversie al een zeer uitgebreide uitrusting kent. Nog een plusje: zeven jaar volledige garantie, tot 150.000 km.
Conclusie: De e-Soul verdient een grotere schare kopers. Hij is lekker eigenwijs en heel praktisch. Het verbruik is netjes met een goed bruikbare actieradius. Bestellen is mogelijk, maar levering start na 1 januari.