Kia EV9

auto / 'Geweldig mooi camerasysteem'

Zogenaamde MPV’s zijn met de opkomst van de SUV’s zo goed als uitgestorven, maar Kia’s elektrische topmodel EV9 mag de titel ‘ruimte-auto’ heel overtuigend dragen.

Prijs vanaf € 67.995,-  Bijtelling 16 procent t/m € 30.000,-, daarboven 22 procent

Bij de eerste aanblik weet de EV9 direct de juiste indruk te wekken. Ik heb het niet over de vormgeving – dat is een kwestie van smaak – maar onderscheidend is de EV9 zeker.

Door zijn vlakke dak en hoekige vorm ziet iedereen meteen dat dit wel een enorm ruime auto moet zijn. Het is een zevenzitter, met achter de derde rij zitplaatsen nog altijd 333 liter bagageruimte. Leg die achterste stoelen plat en hopla: 828 liter! Bij de normale versies is voorin ook nog eens 90 liter bagageruimte beschikbaar. Voor dit portret kreeg ik de topversie, met niet alleen twéé elektromotoren, maar ook ‘slechts’ zes zitplaatsen. De fauteuils in het midden kunnen 180 graden draaien, tot een soort mobiele vergaderruimte.

Achter het stuur is het wel even wennen aan het formaat, vooral door de lengte van 501 cm en breedte van 198 cm. En dan komen de buitenspiegels daar nog bij. Veel parkeervakken blijken nét te klein. Gelukkig kan ik terugvallen op een geweldig mooi camera­systeem om te overzien hoe ik sta. Het went wel. Eenmaal onderweg lijkt de EV9 gevoelsmatig te krimpen en stoort het formaat niet langer.

‘Horendol van alle waarschuwingspiepjes’

Hij zit heerlijk, ook op de tweede rij, en is mooi stil en comfortabel. Achter het stuur zit een vrij bescheiden digitaal display. Na aandachtige studie blijken daarin heel veel mogelijkheden te zitten, maar het is fijn dat er gewoon ‘fysieke knoppen’ zijn voor de airco en vijf tiptoetsen voor diverse menu’s op dat beeldscherm. Het navigatiesysteem start traag en maakt soms rare keuzes in de routes, maar werkt verder echt prima. Ik word alleen horendol van alle waarschuwingspiepjes, waarvan 98 procent volkomen overbodig is. En dús werkt dit averechts, want op die twee procent sla ik geen acht meer.

Gezien het formaat spreekt het voor zich dat alles aan de EV9 naar verhouding groot is. De basisversie (met één motor tussen de achterwielen) weegt 2.400 kg, de testauto nog ruim 150 kg méér. In beide gevallen is er een batterij met 99,8 kWh inhoud beschikbaar. In normaal Nederlands verkeer reed ik met gemak tussen de 21 en 22 kWh/100 km. Dat is gezien volume en gewicht heel acceptabel.

Ik schat dat een tweewielaangedreven EV9 onder dezelfde omstandigheden wel 20 kWh/100 km haalt. Simpele rekensom: (99,8 : 22) x 100 = 453 km actieradius en dat komt vrijwel exact overeen met wat de Kia aangeeft bij 100 procent lading. Daarmee kom ik in de regel wel thuis, dus dat hij aan de snellader 210 kW kan laden, doet niet echt ter zake. Dat is pas handig bij een vakantierit.

Conclusie

Pure ruimte-auto’s zoals de EV9 zijn er nauwelijks meer en dus is er weinig concurrentie. Voor wie er behoefte aan heeft, weet de EV9 veel te bieden. Uiteraard onderstreept Kia de kwaliteit nog eens met onder meer zeven jaar volledige garantie (tot 150.000 km).

Delen