Kia Rio

De vierde generatie van de Rio is opnieuw een sterke troef in de klasse met compacte auto’s.

Tekst: Bart van den Acker

 

Net als concerngenoot Hyundai lijkt Kia goed naar de opmerkingen van pers en publiek te luisteren. Het resultaat laat zich raden; ik heb maar heel weinig op de vierde generatie aan te merken. Grote kans dat deze Rio, die sterk op zijn voorganger lijkt maar iets langer, breder en lager is, ook weer hoog gaat scoren als het gaat om klantentevredenheid.

Prijs vanaf €15.735,- Bijtelling 22 procent

Al met al is de nieuwe Rio een keurige auto die niet veel opzien baart. Belangrijker dan het uiterlijk is de ruimte binnen. Vier volwassenen van normaal postuur kúnnen erin zitten, maar het blijft een compacte auto. De bagageruimte is toegenomen (mini- maal 325 liter) en behoort daarmee tot de wat grotere in deze klasse. Het dashboard is keurig verzorgd en afgewerkt, met duidelijk afleesbare tellers. De bediening van diverse functies zit op het stuurwiel, waaronder de cruise control die wel na elke stop opnieuw moet worden geactiveerd. Er is een boordcomputer, maar een ouderwetse dagteller ontbreekt. Leuk: ook achterin is een USB-aansluiting aanwezig. Je moet je wel afvragen of je echt 23 keer Woezel en Pip wilt horen over de audio-installatie van de auto. Navigatie en andere functies zijn op de centrale display eenvoudig te bedienen. Persoonlijk vind ik de voorstoelen wat te slap. Op langere ritten betrap ik me erop met een wat bolle rug te zitten, dat werkt vermoeidheid in de hand.

De Rio rijdt zoals je van een moderne, compacte auto mag verwachten. Prima dus. Hij is lekker wendbaar, stuurt nauwkeurig en de zesversnellingsbak schakelt fijn. Het veercomfort is ook goed, zelfs met de 17-inch wielen op de – dure – testauto. Wat me stoort is het geluidsniveau, dat voornamelijk uit het onderstel – dat wil zeggen van de banden – lijkt te komen. Op langere ritten is dat niet fijn. Een pluspuntje is de standaard aanwezigheid van voetgangersherkenning; de Rio stopt automatisch voor fietsers en voetgangers, maar het systeem werkt alleen wanneer de rijstrooksignalering is ingeschakeld. Niet het zwaarstwegende aankoopargument, maar je zult het maar een keer nodig hebben.

Een keurige auto die niet veel opzien baart

Kia levert de Rio met benzine- en dieselmotor, elk in twee specificaties, en een aparte benzinemotor in combinatie met automatische transmissie. De nieuwe 1,0 liter driecilinder benzine-basismotor levert 74 kW/100 pk, wat voor het gros van de Rio-rijders voldoende zal zijn. Ik reed de 88 kW/120 pk-versie die ook op papier in prestaties niet veel toevoegt. De driecilinder loopt mooi, is best stil en voldoende soepel. Ik reed gemiddeld iets gunstiger dan 1 op 14. Niet slecht, maar er zijn concur- renten die zuiniger zijn.

Conclusie: de nieuwe Rio kan de confrontatie aan met elk van zijn klassegenoten. Er zijn minpuntjes, maar één groot pluspunt mag niet onvermeld blijven. Dat is het zeer hoge kwaliteitsniveau, wat wordt onderstreept met een goede garantie. Wie in deze klasse winkelt, moet de Rio zeker in overweging nemen.

Delen