Land Rover Discovery Sport
Land Rover heeft de Freelander vervangen door de Discovery Sport. Dit model lijkt in geen velden of wegen op de grotere Discovery, maar heeft wel alle eigenschappen die typerend zijn voor Land Rover.
Tekst: Bart van den Acker
Hij doet zijn naam eer aan. Als echte Land Rover zou je met dit model best op ontdekkingsreis kunnen, al is het in gecultiveerde streken. Zoals het hoort bij dit merk, biedt de Discovery Sport uitstekende eigenschappen in ruw terrein. Er zijn zelfs vier afstemmingen van motor, transmissie, aandrijving en onderstel om op verschillende soorten ondergrond optimaal te presteren (modder/zand, ijs/gladheid, steile hellingen of gewoon asfalt). Daarnaast is er een systeem om heel beheerst de steilste hellingen af te dalen en als optie zelfs een systeem om de doorwaaddiepte van water vast te stellen. De Discovery Sport mag afhankelijk van de gekozen uitvoering aanhangers tot 2500 kilo trekken.
Prijs vanaf € 40.700,- VvAA Lease vanaf € 839,30 Bijtelling 25%
Feit is dat minstens 98 procent van alle kilometers die terreinwagens in Nederland rijden, gewoon op asfalt worden afgelegd. Op dwarsrichels reageert de Discovery Sport soms nogal hard. Verder is het onderstel redelijk comfortabel.
Een airbag onder de motorkap beschermt fietsers
Hoewel dit het kleinste model is van het merk, is het met 460 cm lengte en vooral 172 cm hoogte een forse auto. De hoge zit en instap horen bij dit type auto. Het interieur is ruim en fraai. De voorstoelen zitten prima. Achterin is zelfs heel veel ruimte, een derde zitrij is een optie. De achterbank is helaas niet vrij van een rammeltje, maar wel in delen verschuifbaar en omklapbaar. Dat kan ook (elektrisch!) als je achter de auto staat, maar een volkomen vlakke laadvloer is niet te realiseren. De testauto was voorzien van de nodige opties. Zo blijkt zelfs tv-ontvangst mogelijk, maar een achteruitrijcamera was me liever geweest, die had eigenlijk standaard moeten zijn. Het navigatiesysteem werkt wat omslachtig en de ‘navigatiejuf’ lijkt soms enigszins dyslectisch. Maar de bediening van zowel de elektrische handrem als de cruisecontrol is goed doordacht. Nog een compliment: onder de motorkap zit een airbag die voetgangers en fietsers beschermt bij een aanrijding.
Ik reed de sterkste diesel (140 kW/190 pk), de minder krachtige (110 kW/150 pk) is voor de meeste gebruikers ruimschoots krachtig genoeg. Het gemiddelde verbruik, met nogal veel snelweg en dus cruisecontrol, was 1 op 12,3. Dat is heel redelijk, mede gezien de permanente vierwielaandrijving, de hoge opbouw en het gewicht van 1765 kg.
Conclusie: de Discovery Sport is een zeer competente terreinauto die ook op verharde wegen goede manieren vertoont. Dit is een stap vooruit ten opzichte van het vorige model. Land Rover blijft hierdoor ook in deze klasse een merk waar je niet omheen kunt als je echt behoefte hebt aan de capaciteiten die dergelijke auto’s bieden.