Lang zullen ze leren
De slogan vanuit het Ministerie van OCW, ingegeven door de Europese Raad in 2010, is ‘Een Leven Lang Leren’. Wanneer je hierover informatie zoekt, vind je ontzettend veel documenten zoals van De Onderwijsraad. Die heeft het over vier basisfuncties hiervoor 1.Reparatie ( inhalen van scholing). 2. Wisseling in loopbaan ( je moet kunnen switchen ) 3. Bij de tijd blijven en vooruitkomen in de samenleving 4. Sociaal-culturele en persoonlijke functie.
Ik las onder meer dat Nederland lange tijd alleen gericht was op het economisch doel en pas later aandacht kreeg voor de sociaal-integratieve invalshoek. En recentelijk werd door de commissie Rinnooy Kan vermeld dat Nederland het slecht deed met de instroom van deeltijdstudenten in het hoger onderwijs. Deeltijdstudies in het hbo en wetenschappelijk onderwijs zouden aantrekkelijker moeten worden.
Terecht eist het mbo ook een belangrijke rol op in een leven lang leren. Het wijst op laagdrempeligheid en op veel expertise om volwassenen op te leiden. Het noemt daarbij samenwerking met het bedrijfsleven en ervaring met leerarrangementen.
Boven een artikel van de Rijksoverheid zag ik de kop: ‘Kabinet grijpt in bij Leven Lang leren!’ Het ging onder meer over vouchers die te verkrijgen zouden zijn voor hbo-deeltijdstudenten met name in de zorg. Voor leraren zijn er al vele regelingen voor bijscholing zoals de lerarenbeurs. Daarnaast zou het gemakkelijker moeten worden om elders verworven competenties (EVC’s) officieel te erkennen.
De doelstellingen voor levenslang leren zijn enorm. Maar hoe dit alles rijmt met de steeds moeilijkere toegang tot onderwijs voor jongeren is voor mij een vraag. En wat te zeggen van de enorme bedragen die vaak betaald moeten worden voor cursussen en congressen? En wat blijft er met de huidige financiering voor studenten over van een leven lang leren met ook als doel persoonlijke groei?
Leren behelst theorie en praktijk. De focus op theorie is duidelijk zichtbaar in onze maatschappij. Goede samenwerking met stagebiedende instellingen/professionals is evenzeer belangrijk alsook het aanschaffen van de meest moderne technologie die ook gebruikt wordt in het werkveld. Valorisatie, onderzoek ten goede van het werkveld kan alleen met goede middelen.
Het onderwijs krijgt veel taken op zijn bordje en de regelgeving neemt ook daar de overhand. Daarnaast komt er concurrentie van particuliere instellingen. Voor kwaliteit in de zorg is (na-)scholing erg belangrijk. De kosten hiervoor zijn echter steeds minder in lijn met de inkomsten. Lang zullen we leren….? Wie weet hebben de zorgverzekeraars en de regering nog wat vouchers te verdelen.
2 reacties
Twee punten:
1. Ik denk dat de waarde van ‘leren’ in onze maatschappij inderdaad erg theoretisch gericht is, gericht op ‘kennis vergaren’dus. Waar we aan voorbij lopen, is dat die kennis pas goed gebruikt kan worden als het geïntegreerd is met de persoon die de kennis moet inzetten in de dagelijkse praktijk. Pas als die therapeut zijn/haar eigen persoonlijke valkuilen gezien heeft, verwerkt heeft en er in gegroeid is, kan kennis ‘landen’ en effectief worden ingezet t.b.v. de vraagstelling van de cliënt. Het klopt dat je een leven lang leert…
2…en dat de kosten ervan verrekend zouden moeten zijn in de tarieven. Zorgverzekeraars zeggen in te zetten op kwaliteit van de zorgprofessionals…. maar stellen diezelfde professionals (lees: logopedist in mijn geval) financieel nauwelijks in staat een leven lang te blijven leren. Bij-en nascholing is erg duur… Waar kan ik informatie krijgen over de vouchers? 🙂
Karin
27 mei 2015 / 14:16Dank aan Karin voor haar aanvullingen zoals op het gebied van persoonlijke valkuilen. Helaas heb ik nog geen duidelijk antwoord gekregen over de vouchers. Ik lees dat sommige universiteiten hun studenten na hun master vouchers geven en ik zie dat ze ingezet worden om mensen aan een baan te helpen. Ook lees ik de discussie binnen de politiek over wel of niet wenselijkheid van vouchers voor alle instellingen voor onderwijs. Voor mij blijft het echter nog erg vaag wat het precies inhoudt voor de zorg . En zoals verwacht van de zorgverzekeraars geen reactie op de vraag of zij niet nog iets aan vergoeding hadden liggen voor scholing. Was toch een goed idee dacht ik…..
Dienie Koolen
28 mei 2015 / 16:04