Lean in de langdurige zorg

Organisatie-adviesbureau Morgens wil onderzoeken in hoeverre instellingen voor langdurige zorg al Lean werken.

Langdurige-zorginstellingen zijn druk met het uitvoeren van aanpassingen om te kunnen voldoen aan wet- en regelgeving. Anderzijds moeten zij zich steeds meer profileren op de markt als klantgerichte en efficiënte organisatie. Maar hoe zorg je ervoor dat je ook daadwerkelijk een klantgerichte en efficiënte organisatie bent? Is Lean management ook voor langdurige zorginstellingen een goede optie? Is er eigenlijk wel een beeld van Lean binnen de langdurige zorg? Wordt Lean als verbetermethodiek gebruikt en zo ja, wat zijn de resultaten?

Bent u bestuurder en wilt u graag participeren in dit onderzoek? Dan kunt u contact opnemen met Morgens.

Vorig jaar heeft Morgens onderzoek verricht naar de status van de verbeterfilosofie Lean in de Nederlandse ziekenhuissector. Belangrijkste conclusie is dat vrijwel alle ziekenhuizen in Nederland op enigerlei wijze bezig zijn met Lean als verbeterinstrument met de ambitie om een Lean organisatie te worden. Tegelijkertijd constateerde Morgens dat veel ziekenhuizen nog in het beginstadium verkeren en het risico lopen niet verder te komen in hun Lean Transitie.