Lesgeven als student

Als (para)medisch student voor een klas met kinderen: het kan behalve leuk ook heel leerzaam zijn. En je hebt er in je latere beroep veel aan.

Tekst: Jana Simmelink | Beeld: Shutterstock

 

“Ik kan nu in een groep een veilige sfeer creëren”, zegt geneeskundestudent Evrim Hotamis (22) uit Amsterdam. “Voor een arts is dat heel belangrijk.” Evrim heeft het over de lessen seksuele en relationele vorming die hij geeft aan basisschoolleerlingen van groep 7 en 8. Dat doet hij namens IFMSA-NL, een organisatie van geneeskundestudenten die zich inzet om de maatschappelijke gezondheid in Nederland te verbeteren. Als vicevoorzitter van deze organisatie coördineert hij niet alleen de lessen op basisscholen, maar geeft hij zelf ook les. En daar leert hij heel veel van, zo zegt hij. “Bijvoorbeeld om mijn boodschap goed af te stemmen op de doelgroep en moeilijke onderwerpen bespreekbaar te maken.” Ook de didactische vaardigheden die hij oppikt, vindt hij ‘mooi meegenomen’.

In het raamplan van de studie geneeskunde staat dat je als arts onderwijs moet kunnen verzorgen voor patiënten, studenten en zorgverleners. Reden voor sommige geneeskundestudenten om nu alvast te ‘oefenen’ op basisschoolleerlingen.

Maryam Lyousoufi

Maryam Lyousoufi

Maar niet alleen artsen spinnen garen bij het oefenen met lesgeven. Ook voor apothekers is het van toegevoegde waarde. Maryam Lyousoufi (23), student farmacie in Utrecht, geeft in haar vrije tijd les op een IMC Weekendschool in Amsterdam. “Ik sta daar om leerlingen in de leeftijd van 10 tot 13 jaar van alles bij te brengen over farmacie. Zo leg ik uit wat het vak inhoudt, wat een apotheker zoal doet en hoe medicijnen worden gemaakt.” Leerlingen zijn eigenlijk altijd enthousiast, vertelt Maryam. “Dat blijkt vooral als ik na de les vraag wie er apotheker wil worden. Dan schieten er heel veel vingers de lucht in.”

Mooi neveneffect

Ook Iris Domhof (21) en Maureen Leidelmeyer (20), studenten mondzorgkunde in Nijmegen, hebben vaak enthousiaste leerlingen tegenover zich. Zij verzorgen veelal bij peuterspeelzalen en basisscholen lessen in het kader van het project ‘Hou je mond gezond!’ van het Ivoren Kruis. Iris: “We leggen aan kinderen uit wat gebitsproblemen zijn en hoe je die kunt voorkomen. Leuk is dat je meer tijd hebt met de kinderen dan wanneer ze bij de tandarts zijn. Zo’n afspraak duurt natuurlijk veel korter dan deze lessen, een tandarts legt ook veel minder uit.” Door de lessen maken de kinderen op een andere manier kennis met de tandheelkunde. “Het is een mooi neveneffect als ze vervolgens ook zonder angst naar de tandarts gaan.”

‘Bij kinderen is het de kunst om de aandacht vast te houden’

De mondzorgstudenten vertellen dat ze het als gastleerkrachten ook weleens lastig hebben. “De klas stilhouden is soms moeilijk, de kinderen zijn snel afgeleid. Wat dat betreft zijn we er wel achter gekomen dat lesgeven een vak apart is. Maar door dit soort ervaringen kun je op dat vlak wel groeien.”

Geneeskundestudent Evrim merkt dat niet alleen hijzelf, maar ook zijn leerlingen baat hebben bij de lessen. “Kinderen zijn er op de leeftijd van 11, 12 jaar echt aan toe om over seksualiteit te praten, alhoewel er vaak gegiecheld wordt, maar dat hoort er ook wel een beetje bij. Vaak begin ik met een spel. Dat zorgt ervoor dat het ijs snel gebroken is.”

Ook voor de klas?

Didactische vaardigheden zijn voor veel medisch professionals belangrijk. In het raamplan van de studie geneeskunde staat bijvoorbeeld dat je als arts onderwijs moet kunnen verzorgen voor patiënten, studenten en zorgverleners. Deze didactische vaardigheden kun je nu al ontwikkelen door deel te nemen aan projecten waarbij je lessen verzorgt voor basis- en voortgezet onderwijs. Wil je hier meer over weten? Informeer binnen je opleiding naar de mogelijkheden.

 

Evrim vertelt dat hij ook over zichzelf veel geleerd heeft. “Bijvoorbeeld dat ik me soms een vooroordeel vormde over de kinderen. Dat ik verwachtte dat ze op een bepaalde manier zouden reageren en dat ik dan teleurgesteld was als ze dat niet deden.” Ook ontdekte hij dat het belangrijk is om de lessen goed voor te bereiden. “In het begin was het weleens lastig als er een vraag kwam die ik niet verwachtte. Door goed beslagen ten ijs te komen, kon ik de boodschap beter overbrengen en kon ik adequaat ingaan op vragen van leerlingen.”

Evrim Hotamis

Evrim Hotamis

Maryam kreeg door het lesgeven nog meer passie voor farmacie. Ze vindt een les pas geslaagd als ze het gevoel heeft dat ze de kennis heeft weten over te dragen en de kinderen enthousiast reageren. “Misschien hebben we hierdoor later wel meer apothekers.” Volgens Iris en Maureen maak je ook kennis met aspecten waar je in je studie nog niet zo veel mee te maken hebt gehad: “We geven in onze opleiding voornamelijk voorlichting en uitleg aan volwassenen. Met kinderen ga je heel anders om, je gebruikt andere woorden. Bij hen is het de kunst om de aandacht vast te houden en ze wat te leren.”

Voldoening

Over één ding zijn de vier studenten het eens: het lesgeven aan kinderen is leuk en leerzaam voor alle partijen. Is het ook goed te combineren met je studie? Maryam: “Zeker! Al gaat er natuurlijk wel wat tijd zitten in het voorbereiden van de lessen. Maar de voldoening die je eruit haalt, is de tijdsinvestering dubbel en dwars waard.”